Nu skal der spules blade af skinnerne

Efteråret har meldt sin ankomst. Og når bladene falder af træerne, ruller Banedanmarks løvfaldstroljer ud for at spule skinnerne rene for den fedtede substans, der opstår, når togene kører hen over bunkerne af nedfaldne blade.

quote

- Glatte eller fedtede skinner gør, at togene skal bruge længere tid, når de skal accelerere, og når de skal bremse igen.

Jens Jørgen Hansen, trafikchef i Banedanmark

Fra starten af de kommende uge kan natteravne se de gule løvfaldstroljer på jernbaneskinnerne mellem Jelling og Aarhus.
 
Troljerne, der køres af to mand, er monteret med vandtanke og dyser foran hjulene. Og når skinnerne spules fri for den klæbrige bladmasse, sker det med et tryk på 500 bar.
 
- Glatte eller fedtede skinner gør, at togene skal bruge længere tid, når de skal accelerere, og når de skal bremse igen. Troljerne kører på de strækninger, hvor løvfaldet giver flest udfordringer, og det er bl.a. strækningen mellem Aarhus og Vejle – med en afstikker til Jelling, siger Jens Jørgen Hansen, trafikchef i Banedanmark i en pressemeddelelse

 

Når skinnerne spules fri for den klæbrige bladmasse, sker det med et tryk på 500 bar.
Når skinnerne spules fri for den klæbrige bladmasse, sker det med et tryk på 500 bar.

Ud over kørslen med troljerne er vejret en vigtig faktor for, hvor rettidigt togene kommer gennem løvfaldsperioden. Banedanmark og jernbanevirksomhederne håber på et efterår med nattefrost og kraftig blæst, for så falder bladene hurtigt af træerne. Omvendt giver et mildt efterår en længere løvfaldsperiode.
 
- Vi har typisk flest udfordringer med løvfaldet i begyndelsen af november, og det giver færre gener for passagererne, når bladene falder af træerne inden for kort tid. De sidste par år har vi haft et mildt efterår, men vi håber, at vejret bliver en medspiller og ikke en modspiller i år, siger Jens Jørgen Hansen.
 
I oktober 2015 blev 0,17 procent af togene  forsinket som følge af løvfaldet, og i november var tallet 0,18 procent.