Ny teknologi stopper årelang tradition - det vil koste flere millioner at fortsætte

Efter 45 år med veterantog sætter Banedanmarks nye teknologi stopper for de traditionsrige ture mellem Vejle og Jelling.

Når Banedanmark etablerer et nyt signalsystem mellem Vejle og Holstebro, bliver det farvel til veterantog i Grejsdalen.

Siden 1977 har veterantogene kørt sommerture fra Vejle til Jelling, men med den nye teknologi slukkes de synlige signaler, og en årelang traditionen afbrydes.

quote

Det er vemodigt, og det er ingen hemmelighed, at vi er ærgerlige over det, men vi har vidst i flere år, at det ville ske

Henrik Cordtz, formand for Sydjyllands Veterantog

- Det er vemodigt, og det er ingen hemmelighed, at vi er ærgerlige over det, men vi har vidst i flere år, at det ville ske. Så vi er forberedte, siger Henrik Cordtz, der er formand for Sydjyllands Veterantog. 

Vil koste flere millioner

De sidste veterantog kører mellem Vejle og Jelling søndag 7. august.

Herefter begynder Banedanmark at etablere den nye teknologi. En teknologi, som veterantog ikke har, men som er nødvendig for at køre på banen. 

I forbindelse med Vejles 650 års købstadsjubilæum blev veterantoget hyret til at køre lørdage og søndage i juli måned. Det er fortsat lige siden.
I forbindelse med Vejles 650 års købstadsjubilæum blev veterantoget hyret til at køre lørdage og søndage i juli måned. Det er fortsat lige siden.
Foto: PR-foto

- De får det heller ikke, da det vil koste flere millioner kroner pr. lokomotiv at få installeret, siger Henrik Cordtz og forklarer, at det vil være temmelig svært at finde strækninger, hvor der må køres veterantog i fremtiden.

Veterantogets ture

I forbindelse med Vejles 650 års købstadsjubilæum blev veterantoget hyret til at køre lørdage og søndage i juli måned. Det har fortsat lige siden.

Der har dog været ændringer og tilpasninger undervejs. I stedet for at køre lørdag og søndag i juli blev det til søndage i juli og august - og nogle gange allerede i juni.

Der har også været kørt midtugetog om aftenen. Flere af dem blev en slags ’tema’-tog med for eksempel ølsmagning eller rundvisning.

Siden 1990’erne har der også været kørt juletog til Grejsdalen.

Nogle af de helt store events, som veterantoget har deltaget i, var Vejle Internationale Dampfestival, og i en årrække inviterede veterantoget til veterantræf i Jelling.

Blandt mulighederne er at tage til veteranbanen Haderslev-Vojens, hvor det er muligt at køre med de gamle togvogne. 

Trofaste rejsende tager afsked

Nu gælder det de sidste køredage. Fyrbødere, damplokomotivførere og damplokomotiv TKVJ nummer 12 er på tjenestelisten til de to sidste søndage i juli måned, hvor man endnu kan opleve Grejsdalen i de gamle trævogne og fra de åbne endeperroner.

Nogle af de helt store events, som veterantoget har deltaget i, var Vejle Internationale Dampfestival, og i en årrække inviterede veterantoget til veterantræf i Jelling.
Nogle af de helt store events, som veterantoget har deltaget i, var Vejle Internationale Dampfestival, og i en årrække inviterede veterantoget til veterantræf i Jelling.
Foto: PR-foto

Den sidste veterantogskørsel bliver kørt af lokomotivet MT 152 med de store og rummelige 60’er vogne.

Henrik Cordtz forudser, at mange jernbaneentusiaster vil være i området den 7. august, og han regner også med, at mange af veterantogets trofaste rejsende kommer og tager afsked.

- De fleste af vores frivillige er med på turen den 7. august for at sige farvel til banen, der ud over sved på panden har givet store, nostalgiske og hyggelige oplevelser både til passagerer og personale, siger han.