Maj løser en opgave for samfundet som er guld værd – og hun gør det gratis

Tusindvis af frivillige løser hver eneste dag opgaver for deres medborgere. Opgaver som er afgørende for at samfundet hænger sammen. Maj Terp Rasmussen er en af dem. Hun hjælper blandt andet ældre med at få styr på deres MitID. Og hun forlanger ikke en krone til gengæld.

- Goddag Ruth. Så dit MitID driller?

Maj Terp Rasmussen bukker sig ned for at tage støvlerne af, mens Ruth Larsen lukker døren bag hende.

De to kvinder kender hinanden godt efterhånden.

quote

Jeg plejede godt selv at kunne betale regninger, men det er blevet så indviklet nu

Ruth Larsen, pensionist, Fredericia

En gang hver måned har de en aftale om, at Maj kigger forbi for at hjælpe med at logge på netbank med MitID, som Ruth Larsen ikke er blevet rigtig fortrolig med.

- Jeg plejede godt selv at kunne betale regninger, konstaterer Ruth Larsen. 

- Men det er blevet så indviklet nu.

MitID-problemer er en af de opgaver, som både Maj Terp Rasmussen og 1.800 andre IT-frivillige i Ældre Sagen har haft travlt med at hjælpe deres ældre medborgere med at løse de seneste mange måneder.

Man lærer kun ved selv at gøre det

Maj Terp Rasmussen er frivillig IT-koordinator ved Ældre Sagen i Fredericia.

Tålmodigt guider hun Ruth Larsen igennem log-in på netbank. Trin for trin.

- Bare vent. Du kan se, der er en lille cirkel, der kører, så den skal nok komme, lover Maj, mens Ruth kigger koncentreret søgende ned på computeren hen over brillekanten.

quote

Nogle gange er Google forsvundet, og andre gange er skærmen blevet lille og - hvor skal man så henvende sig?

Maj Terp Rasmussen, frivillig IT-koordinator, Ældre Sagen, Fredericia

Ruth får selv lov. Maj rører stort set ikke computeren.

- Man lærer kun af selv at gøre det, konstaterer hun.

Desuden må Maj ikke se og håndtere Ruths brugernavn og koder.

Der er mange regler, man skal kende som frivillig.

Ruth Larsen kunne godt finde ud af NemID - men MitId er hun ikke blevet fortrolig med.
Ruth Larsen kunne godt finde ud af NemID - men MitId er hun ikke blevet fortrolig med.
Foto: Pia Thordsen

Frivillige skal bidrage endnu mere

Hvad ville det mon koste, hvis det offentlige skulle løse de mange MitID-problemer for de ældre?

Det er der ingen, der ved.

Men der er ingen tvivl om, at det ville være mere end svært at få de ældste med over på MitID, hvis der ikke var en mindre hær af frivillige, der hjalp til.

I det hele taget løser frivillige så mange opgaver, at samfundet næppe kunne fungere, hvis de pludselig nedlagde arbejdet.

Eksempler på opgaver, frivillige løser på ældreområdet

·         Besøgstjenesten

·         Vågetjenesten

·         Gå-med-venner

·         Generationsmøder

·         Madskoler

·         It-hjælper i hjemmet

·         Instruktør i stole-motion

·         Ude-motion i naturen

·         Bestyrelsesarbejde

·         Ældrepolitik

·         Bisidder

·         Aktiviteter for mennesker med demens

·         Danmark spiser sammen

·         Sprogunderviser

·         Vejleder

·         Arrangerer foredrag og andre arrangementer

·         Bridge

·         Hjælper på It-café

·         Besøgshunde

·         Arrangerer rejser og udflugter

·         Redaktør for bladet ”DET SKER”

·         Velkomstvært

·         Frivilligkoordinator

·         Arrangerer litteraturkredse

·         Tryghedsopkald

·         Sociale caféer

·         M.fl.

Kilde: Ældre Sagen

Cirka 40 procent af alle danskere arbejder frivilligt i alt fra idrætsforeninger til ældrecentre, og den værdi, de frivillige bidrager med, har SVM-regeringen et godt øje til:

quote

Vi er i fuld gang med at se på, hvordan vi som organisation gør os attraktive i en situation, hvor folk har mindre lyst til at binde sig, end vi er vant til

Lars Linderholm, underdirektør i frivilligafdelingen, Ældre Sagen

”Derudover ønsker regeringen at give kommunerne bedre muligheder for at inddrage frivillige foreninger i velfærdssamfundet, så de f.eks. kommer til at spille en større rolle i skoler og på ældrecentre”, står der i regeringsgrundlaget.

I hård konkurrence

Der er slet ingen tvivl om, at der bliver bud efter de frivillige i fremtiden. Den kreative tænkning er allerede i gang.

Kan de frivillige i endnu højere grad løse opgaver, som kan aflaste de SOSU-assistenter og -hjælpere, som vi om ganske bare syv år vil mangle cirka 16.000 af? 

Maj Terp Rasmussen er førtidspensionist og bruger mange timer hver uge på frivilligt arbejde.
Maj Terp Rasmussen er førtidspensionist og bruger mange timer hver uge på frivilligt arbejde.
Foto: Pia Thordsen

I Ældre Sagen fortæller underdirektør i frivilligafdelingen, Lars Linderholm, at civilsamfundsorganisationerne skal være på tæerne for at holde på de frivillige:

- I Ældre Sagen har set en vækst i antallet af frivillige – simpelthen fordi der lige nu er mange raske og friske ældre, der går på pension, og gerne vil gøre en forskel, fortæller han.

Men der er et stor ”men”:

- Der er ingen tvivl om, at kampen om folks tid er hård, og den bliver kun hårdere i fremtiden, fordi der er så mange tilbud til de raske og rørige ældre: Børnebørn, ferier og kulturelle aktiviteter. Så vi er i fuld gang med at se på, hvordan vi som organisation gør os attraktive i en situation, hvor folk har mindre lyst til at binde sig, end vi er vant til, siger Lars Linderholm.

quote

Det er da sket, at jeg har givet en hånd med, der hvor jeg er kommet ud. Men direkte at skulle sendes ud for at gøre rent eller andet, det synes egentlig ikke, at man skal

Hans Kurt Debel-Hansen, frivillig, Ældre Sagen, Fredericia

Grænser for frivilligheden

I Ældre Sagens IT-café i Fredericia hjælper tidligere sognepræst Hans Kurt Debel-Hansen ældre medborgere med computer-, tablet- og smartphone-problemer.

- Når vi taler om at give en ekstra hånd med, så skal man jo for det første tænke over, at det kan være noget, der kræver kompetencer, og de kompetencer skal være i orden, siger Hans Kurt Debel-Hansen.

Men han synes ikke, det er frivilliges opgave at gribe en støvsuger eller vaske gulvet:

- Det er da sket, at jeg har givet en hånd med, der hvor jeg er kommet ud. Men direkte at skulle sendes ud for at gøre rent eller andet, det synes egentlig ikke, at man skal, siger han.

Hvad gør man hvis Google er forsvundet?

Maj Terp Rasmussen er ikke i tvivl om, at de frivillige IT-hjælpere løser en uvurderlig opgave.

Hvis I ikke var her til at løse de her problemer med MitID for de ældre, hvad ville der så ske?

- Så ville nogle ældre nok stoppe helt med at bruge det. Eller også ville de være nødt til at betale sig fra at få hjælp til det. Men jeg tror ikke, MitID var kommet ud til alle, hvis vi ikke havde været her, siger Maj Terp Rasmussen.

Og der ville også være andre ting, de ældre nok ville være nødt til at betale sig fra.

- Nogle gange er Google forsvundet, og andre gange er skærmen blevet lille og - hvor skal man henvende sig? spørger Maj.

Ja, hvad gør man, hvis Google er ”forsvundet”, eller skærmen er blevet lille, og man ikke kan finde ud af at løse problemet selv? Ringer man til support hos sin netudbyder eller til kommunen? Næppe. Men hvor så?

Ruth Larsen er taknemmelig for hjælpen.

- Jeg er umådeligt glad for, at Maj kommer og hjælper mig, for ellers kunne jeg slet ikke finde ud af det. Det kniber jo sådan, selvom man får det vist mange gange, siger hun.

De små benspænd gør ting besværlige

Dagen efter er Maj allerede på farten igen. På rådhuset med 91-årige Poula Brahe, som mistede sin mand for seks måneder siden, og hvis det ikke var for Maj, ville hun nu stå alene med sine IT- og MitID-problemer.

- Det er fantastisk godt (at Maj hjælper, red.), for det er der mange, der har brug for, og det har været en mægtig hjælp for mig, siger Poula Brahe.

Hendes MitID er spærret. 

- Vi ved ikke helt hvorfor, men for at få det aktiveret online skal man have pas eller kørekort, og Poula har ingen af delene, og så må vi ned på borgerservice, siger Maj.

Selvom Poula er dårligt gående, må Maj ikke køre hende, så de to trisser afsted mod rådhuset med rollator.

Det er ”noget” med forsikringen, der står i vejen for at Maj må tage hende med i bilen. Der er så mange regler, der gør arbejdet som frivillig en smule besværligt.

Poula Brahe står alene med sine IT-problemer efter at hendes mand døde for seks måneder siden.
Poula Brahe står alene med sine IT-problemer efter at hendes mand døde for seks måneder siden.
Foto: Pia Thordsen

Guld værd

Maj Terp Rasmussen har været frivillig siden 1995, og hun elsker at gøre en forskel for andre.

Hun har ingen IT-baggrund, men har lært sig at løse alverdens problemer med tv-bokse, computere, tablets og telefoner hen ad vejen.

- Det er jo fantastisk at komme ud til en, der ikke har sovet hele natten, fordi han skulle have oprettet MitID – og så kommer jeg og kan løse problemet, siger Maj.

Poula Brahe er taknemmelig for, at Maj Terp Rasmussen hjælper hende med at tage på borgerservice for at få MitID op at køre.
Poula Brahe er taknemmelig for, at Maj Terp Rasmussen hjælper hende med at tage på borgerservice for at få MitID op at køre.
Foto: Pia Thordsen

Og problemet med Poulas MitID løser sig også.

På borgerservice viser det sig, at det slet ikke er spærret. Der har nok været en fejl på serveren, sidst de forsøgte at logge ind.

- Men det er godt, du har nogen til at hjælpe dig, siger kvinden i skranken.

- Det er guld værd, siger Poula med et smil.