Togfonden er blevet afsporet af de lave oliepriser. Finansieringen af de ambitiøse tog-planer skal nemlig komme fra beskatning af olien i Nordsøen.
I Billund Kommune er borgmester Ib Christensen ked af, at banen til Billund er i farezonen.
- Det ville give øget fremkommelighed og være til gavn for turister, flypassagerer og erhvervslivet, siger borgmesteren til TV SYD.
En jernbane til Billund vil ikke kun være til gavn for landet næststørste lufthavt - og de store forlystelser, som kommunen rummer. Den vil også kunne flytte godstransport fra lastbiler til togvogne.
Han håber, at de kommende forhandlinger i forligskredsen kan redde banen fra Jelling til Billund.
Og tilsyneladende får han opbakning. Dansk Folkeparti vil ikke lade banen til Billund dø, selv om den nye jernbane i forliget er forbundet med broen over Vejle Fjord.
Og den bro er ifølge Dansk Folkepartis finansordfører, Rene Christensen, væk:
- Vi venter ikke, at der kommer 28 milliarder i Togfonden. Derfor foreslår vi at pille det store projekt ud, som giver allermindst, men koster allermest: Nemlig Vejlefjordbroen, som koster fire milliarder kroner, men kun giver få minutter, siger René Christensen til Ritzau.