Vognmand Ole Bang Jensen kan mærke, at Kurt Beier-sagen har haft stor betydning for branchen

Kurt Beier-sagen har været en lærestreg for virksomheder og politikere i Danmark og hele EU, mener DTL – Danske Vognmænd. Vognmand Ole Bang Jensen fra Haderslev er helt enig - han mærker allerede en markant positiv forskel.

Onsdag blev transportfirmaet Kurt Beier frikendt i sagen om asiatiske chauffører, som arbejdede og boede under meget spartanske forhold i Padborg.

Og selvom de srilankanske og filippinske chauffører og fagforeningen 3F har udtalt, at de er chokerede og fortørnede over dommen, så har sagen faktisk forlængst gjort en positiv forskel for vognmænd og chauffører i branchen. Ikke blot i Danmark men i hele EU.

Hos den lille vognmandsvirksomhed Ole Bang Jensen ved Haderslev oplever de, at konkurrencen fra de udenlandske chauffører allerede er blevet meget mindre. Derfor er troen på fremtiden også blevet styrket.

I 35 år har Ole Bang Jensen været selvstændig vognmand. Han har gennem årene oplevet både op- og nedture for branchen.

Ole Bang Hansen kan nu med ro i sindet overdrage sin vognmandsforretning til sit barnebarn.
Ole Bang Hansen kan nu med ro i sindet overdrage sin vognmandsforretning til sit barnebarn.

Mere optimisme end længe

Men lige nu er han mere optimistisk end længe:

- Vi kan få lidt mere for vores kørsel, og det er med stor sandsynlighed, fordi der ikke er så mange udlændinge, der kører til billige penge, siger Ole Bang Jensen.

Siden den 1. juni i år har han sat sin timepris op med 50 kroner. Han kan nu tage lidt mere for sit arbejde, efter ændringerne er blevet indført i branchen:

- Det har været en 'gave' både for den danske vognmandsstand og for EU, at Kurt Beier-sagen har været der, mener vognmanden.

Den udlægning er DTL - Danske Vognmænds adm. direktør Erik Østergaard enig i:

- Kurt Beier-skandalen gav genlyd i hele Europa, og jeg er slet ikke i tvivl om, den har været medvirkende til at åbne øjnene hos mange politikere og dermed har hjulpet EU's vejpakke igennem. Det samme gælder i Danmark. Uden skandalesagerne fra Padborg ville der være gået længere tid, inden vi fik en lovgivning om aflønning af udenlandske chauffører på dansk grund. Skandalerne har simpelthen hjulpet os i kampen med at bekæmpe social dumping. Fremover bliver det vanskeligere at basere sin forretningsmodel på systematisk løndumping, siger Erik Østergaard.

En branche i positiv forandring

For selvom retten onsdag frikendte Kurt Beier Transport for at have udnytte de asiatiske chauffører økonomisk, har alene omtalen forandret branchen.

- På rastepladserne var der hver weekend fyldt med udlændinge, der boede i deres lastbiler, men det gør der ikke længere, siger Ole Bang Jensen.

EU's Vejpakke og dansk lovgivning har forbedret arbejdsvilkårene for branchen.

Det gælder ikke mindst den såkaldte cabotagekørsel, hvor udenlandske chauffører kører ture internt i Danmark, inden de igen forlader landet.

Udenlandske chauffører skal køre til danske lønninger i Danmark.
Udenlandske chauffører skal køre til danske lønninger i Danmark.

EU's Vejpakke og dansk godslov betyder kørsel efter danske forhold

Med EU's Vejpakke og en ny dansk godslov, der begge er blevet vedtaget sommeren 2020, er der blevet strammet op på reglerne for udenlandske lastbilers systematiske cabotagekørsel i Danmark.

Regler, der nu sikrer, at udenlandske vognmænd betaler deres chauffører en løn, der svarer til dansk løn, når de kører på danske veje.

Ændringen af godsloven trådte i kraft 1. januar 2021, og skal løse de mange problemer med underbetaling og dårlige arbejdsforhold i transportbranchen.

Desuden straffes vognmænd med bøder, hvis de ikke overholder reglerne og underbetaler deres chauffører. De kan også risikere konfiskering af køretøjet, hvis de gentagne gange bryder loven.

Desuden skal der køres efter et dansk lønniveau, når der køres cabotage i Danmark. Og det betyder igen, at den nationale transport har fået det lettere, da den ikke længere skal konkurrere med cabotagekørsel til rumænske eller bulgarske lønninger.

Ingen overnatning i førerhus

Reglerne betyder også forbud mod overnatning i førerhuset, når chaufførerne skal holde deres ugentlige 45-timers hvil. Desuden skal de tage tilbage til deres hjemland eller ansættelsesland hver tredje uge. 

Overdrager nu roligt virksomheden til barnebarnet

Til næste år stiger Ole Bang Jensen for sidste gang ud af kabinen på sin Volvo og overlader virksomheden til sit barnebarn. Nu gør han det med en fornyet tro på en mere sund branche, hvor der igen kommer flere danske chauffører bag rattet.

- Ja, jeg er helt sikker på, det nu bliver muligt at drive en forretning som dansk vognmand til ordentlige løn- og arbejdsforhold, og der igen kommer lærlinge i vores branche. Der har aldrig været så mange lærlinge som nu, så jeg er fortrøstningsfuld, siger han.