Leif Riis har prøvet det mange gange før.
En patient har problemer med at få installeret den nye app til sit høreapparat, men det er heldigvis et problem, som han sagtens kan løse.
- Jeg betragter mig selv som en slags superbruger. Men det er også fordi, jeg altid har interesseret mig meget for it, siger Leif Riis.
Den tidligere mangeårige it-medarbejder i olie og gasindustrien er en af otte frivillige appguider, der hver formiddag står klar til at hjælpe patienter, der har akutte problemer med deres smartphone.
- Der er et stort behov for hjælp. Det gælder især apps til diabetespatienter og folk, der har været på høreklinikken og skal have installeret en app, så de selv kan styre deres høreapparat, fortæller Leif Riis.
Godt for ventelisterne
App-guiderne har siden efteråret 2023 været en del af det frivillige korps i Sønderborg og udfylder en vigtig opgave, som personalet på de forskellige sygehusafdelinger ellers skal bruge tid på.
- Det betyder rigtig meget og er med til at sørge for, at vores ventelister ikke bliver alt for lange, siger Lene Østergaard, der er lægesekretær på Høreklinikken.
Kommer også udefra
I løbet af en formiddag hjælper Leif Riis og hans makker Steen Pedersen typisk en håndfuld patienter med forskellige udfordringer.
Og nogle gange kommer der også andre borgere forbi receptionen på sygehuset, fordi der er en app, der driller.
- Vi har sågar hjulpet nogen, som kommunens borgerservice har sendt videre til os, fortæller de to app-guider.
De frivillige kan nemlig også hjælpe med MitID og andre af de apps, der efterhånden er nødvendige at have på sin smartphone.
Frivillighedspris
App-guiderne er en del af et stadig voksende antal frivillige på Sygehus Sønderjylland.
Og det er noget, der bliver påskønnet.
Da årets Frivillighedspris blev uddelt, fik de Region Syddanmarks pris for "Den bedste ide"
- Det er vi rigtig glade for. Heldigvis kan vi jo hjælpe de fleste af de patienter og borgere, der kommer forbi, siger Leif Riis.