På cykelstien ved Vadehavscenteret i Ribe arbejder Thomas Ladefoged og resten af asfaltholdet. Her kan kampagnens skilte komme til at stå for at minde bilister om at passe på vejarbejdere i trafikken.
Selvom Folketinget i 2014 vedtog, at fartbøder på strækninger med vejarbejde skulle være dobbelt så høj som på andre strækninger, frygter Thomas Ladefoged og holdet for deres liv.
- Vi har prøvet at blive overhalet af en bilist i vejarbejdsområdet, hvor vi havde nedsat fartgrænsen til 50 kilometer i timen. Bilen var 10 centimeter fra at ramme vores tromlefører, beretter Thomas Ladefoged.
Under vejarbejde sætter teamet afspærringer og hastighedsskilte frem, så arbejdet kan passes. I flere tilfælde oplever asfaltholdet, at bilisterne ikke overholder reglerne.
- Det sker ofte, at vi bliver nødt til at øge sikkerheden yderligere for at få hastigheden ned på bilisterne, siger Thomas Ladefoged.
Ifølge Rigspolitiet er 3.890 fartbøder uddelt til bilister, som kører for stærkt på strækninger med vejarbejde i 2023. Heraf er 22 af bøderne uddelt i Syd- og Sønderjylland.
Fordeling af bøder på politikreds i 2023 | |
---|---|
Nordjylland | 97 |
Østjylland | 240 |
Midt- og Vestjylland | 230 |
Sydøstjylland | 549 |
Syd- og Sønderjylland | 22 |
Fyn | 98 |
Sydsjælland og Lolland-Falster | 642 |
Midt- og Vestsjælland | 215 |
Nordsjælland | 377 |
Københavns Vestegn | 145 |
København | 1.275 |
I alt | 3.890 |
Biluheld ved vejarbejde stiger
Thomas Ladefoged er langt fra den eneste, som mærker bilernes høje hastighed og travle adfærd.
I 2022 var der 347 bilulykker ved vejarbejde i Danmark, viser tal fra Vejdirektoratet. Det er en stigning på cirka 67 procent fra 2015, hvor 208 biler var involverede i uheld tæt på vejarbejde.
For at passe på hinanden bliver Thomas Ladefoged og hans medarbejdere ofte nødt til at øge sikkerheden yderligere.
- Hvis skiltene ikke virker, så bliver vores biler brugt som afspærring for at sikre os med tungere udstyr. Det er for, at vi kan være sikre på ikke at blive ramt, når vi arbejder, understreger han.
Hvad går kampagnen ud på?
I 2024 er temaet for 3F og Asfaltindustriens arbejdsmiljøkampagne "Pas på den jeg elsker", og den kører fra den 24. april og 3 uger frem. Formålet med kampagnen er at sætte fokus på bilisternes kørsel ved vejarbejde. Der passes på alle andre i trafikken, men det glemmes alt for nemt, at vi også skal passe på vejarbejderne. Bilisterne kører alt for hurtigt ved vejarbejde og sætter deres eget og vejarbejdernes liv på spil - for at spare et par minutter.
Virksomheder i Asfaltindustrien og en række kommuner vil medbringe og opsætte kampagnetavlen ved vejarbejder.
Kilde: Asfaltindustrien.dk
Kørselsadfærden skal ikke kun være vejarbejdernes problem ifølge politikommissær og leder for Færdsel Nord, Anders Borg.
- Hvis afspærringerne ikke er tilstrækkelige derude, skal de ikke stå med det selv. Hvis de er utrygge, må de meget gerne kontakte os.
- Vi gør, hvad vi kan
For at være mindst muligt i vejen for bilister, gør asfaltarbejderne deres bedste for ikke at være til gene for bilisterne.
Gør I selv noget for at afhjælpe problemet?
- Vi gør, hvad vi kan herude for at blive hurtigt færdige. Vores arbejdsuger er tit 50 til 60 timer, men afspærringerne giver os ro til at gøre tingene hurtigere, fastslår Thomas Ladefoged.
Gennem kampagnen "Pas på den jeg elsker" håber lederen, at bilister bliver opmærksomme på, at det er mennesker, som arbejder på vejstrækningerne. Alligevel har Thomas en opfordring til bilisterne.
- Følg skiltningen i stedet for at presse igennem. Vær opmærksom på, at vi også er familiefædre og mødre, der går herude, konkluderer Thomas Ladefoged.