Genfunden bro trækker 30.000 gæster på tre måneder

Selvom det nu er halvandet år siden, at Den Genfundne Bro ved Gammelstrup nær Vestbirk blev indviet, er der fortsat stor interesse for den. Over 30.000 gæster har besøgt broen denne sommer.

En persontæller, som er sat op ved parkeringspladsen ved Den Genfundne Bro, viser, at 30.000 gæster har besøgt den røde jernbanebro ved Gammelstrup nær Vestbirk siden juli.

Persontælleren blev sat op i sommer, da interesserede længe havde strømmet til for at se broen, hvorfor Horsens Kommune gerne vil have eksakte tal på Den Genfundne Bros tiltrækningskraft.

Den store interesse kommer ikke bag på Tony Bygballe, der sammen med Simon Marsbøll fra Natur og Miljø i Horsens Kommune, har været projektleder på renoveringen af den historisk spændende jernbanebro, der lå skjult i en dæmning i 85 år.

- Vi har hele tiden haft på fornemmelsen, at interessen for broen ville fortsætte, også efter at nyheden havde lagt sig. Derfor er det dejligt at kunne konstatere, at tælleren nu bekræfter den fornemmelse, siger Tony Bygballe.

 

Persontælleren viser, at der – ikke overraskende - er flest besøgende i weekenden. Især om lørdagen. Men Den Genfundne Bro er også flittigt besøgt til hverdag. En tirsdag i august blev der for eksempel registreret 1000 gæster, oplyser Horsens Kommune i en pressemeddelelse.

 

Ifølge Ole Pilgaard Andersen (DF), der er formand for udvalget for Teknik og Miljø, er persontælleren med til at dokumentere den store interesse, der er for broen – og for området i det hele taget:

- Interessen for Den Genfundne Bro er helt enorm, og det skal vi udnytte. Står det til mig, skal vi satse på at lave turistpakker, der omfatter hele Gudenå-området, så folk laver en samlet udflugt til broen, Klostermølle og Sukkertoppen og fuldender den med et besøg på FÆNGSLET og Industrimuseet i Horsens.

 

Den genfundne Bro

Den 13,4 meter høje stålgitterbro blev bygget over Gudenåen i forbindelse med etableringen af privatbanen fra Horsens til Bryrup i 1899.
18. november 1925 begyndte arbejdet med at gemme broen væk i en stor dæmning, da  standard-sporvidden for tog blev ændret. Broens konstruktion var lavet til 1 meter sporvidde og det blev for omfattende at ændre hele broens opbygning. I stedet dækkede man den til med sand og lavede to rør som Gudenåen kunne løbe igennem.
Da dette arbejde var afsluttet i 1929 var det nu en dæmning -  med broen  skjult inden i - som jernbanesporet gik hen over til banen lukkede i 1968. Siden blev strækningen til en natursti.
Broen blev genfundet i 2013 i forbindelse med forberedelserne til en handleplan til fordel for vandmiljøet. 
Broen blev derefter gravet fri, sat i stand og genindviet i december 2014.