Iværksætter sælger hjemmebryggede øl for op til 3500 kroner

Foto: Ole Møller TV SYD
Udgivet
Artiklen er mere end 30 dage gammel

På landsplan tager færre chancen og starter enkeltmandsvirksomhed. Men i Aabenraa går det den stik modsatte vej.

De elsker at lege med ordene. 

Så da Henrik Hansen og Frisk Bryg præsenterede deres øl brygget på slåenbær, fik den navnet Sloe Death, og den allerførste flaske blev solgt for 3500 kroner på en auktion i Aarhus.

Den potente øl var beklædt med et 3D-printet dødningehoved og er et eksempel på, at det nystartede mikrobryggeri går deres egen vej, når de sælger øl tilsat humor og en fortælling. 

Og det ser ud til at virke.

- Jamen det går helt fantastisk. Det er udfordrende og hele tiden en balancegang med mit faste arbejde. Men vi har en fantastisk opbakning, siger Henrik Hansen, der står for salget af Frisk Bryg.

Foto: Ole Møller TV SYD

Næstbedst i 2023

Frisk Bryg er et eksempel på, at det lige nu går ekstra godt i Aabenraa Kommune med at få flere til at blive iværksætter og starte en enkeltmandsvirksomhed op.

Ifølge en analyse fra Dinero, der laver regnskabsprogrammer til små virksomheder, startede der 135 nye op i 2022, mens tallet i 2023 er på 183. Det svarer til en stigning på 36 procent.

Det er den næsthøjeste  procentvise stigning i hele landet, hvor tendensen er, at der bliver færre nye iværksættere.

- Det er vi rigtig glade for. For det betyder flere arbejdspladser, og dem kan vi ikke få nok af. Samtidig viser det, at den hjælp vi tilbyder, den virker, siger Michael Dinesen, der er erhvervskonsulent hos Business Aabenraa.

Enkeltmandsvirksomheder 2022-2023 ændring i procent

  • Aabenraa +36

  • Billund -16

  • Fanø -14

  • Esbjerg -4

  • Fredericia -12

  • Haderslev 0

  • Hedensted -6

  • Horsens -3

  • Kolding +3

  • Sønderborg -7

  • Tønder -17

  • Varde +7

  • Vejen -1

  • Vejle -10

Kilde: Dinero, træk fra CVR-register

Satser på mere hjælp

Aabenraa Kommune har i samarbejde med Business Aabenraa de seneste år valgt at satse mere på iværksættere. De får tilbudt gratis rådgivning af revisor, advokat og marketingfolk. Det har virket. 

- Vi har valgt at gribe det anderledes an, end vi gjorde før. Det gør vi ved at behandle dem forskelligt og lytte til den enkelte iværksætters behov, siger Michael Dinesen.

Henrik Hansen og Rasmus Frisk startede med at investere 150.000 kroner i deres mikrobryggeri. Foto: Ole Møller TV SYD

Helt grønne iværksættere

Netop hjælp til opstarten har været afgørende for Frisk Bryg, da Henrik Hansen og vennen Rasmus Frisk fik ideen til at starte det lille bryggeri op i en gildesal i landsbyen Bjerndrup.

- Vi vidste ingenting. Vi er startet helt fra bunden og har selv betalt for det hele. Så det er rart med den rådgivning, som vi får fra Business Aabenraa, fortæller Henrik Hansen.

Hjælpen har også været med til, at mikrobryggeriet fra starten har været bevidste om, at det er vigtigt at have en tydelig profil. 

Hver ny øl fra Frisk Bryg har et nyt navn og en særlig historie, der kan høres ved at scanne en QR kode. Foto: Ole Møller TV SYD

Øl med en historie

Her har Frisk Bryg valgt, at deres øl skal udgives i små mængder, og at hver bryg har en historie. Det gælder den særlige Sloe Death øl, men det gælder også deres øvrige øl. 

Her er de designede etiketter udstyret med en QR kode, der sætter en historie i gang på YouTube.

Iværksætterne fra Bjerndrup er siden starten vokset til fire mand og brygger lige nu på en ny særlig øl.

Den er inspireret af en sølvskat fra vikingetiden, der i 2017 blev fundet tæt på bryggeriet. 

Her bliver den allerførste udgave også noget helt særlig, og den skal selvfølgelig lanceret ved en stor happening i efteråret, lover Henrik Hansen.

Håber på fuld tid

Foreløbig er Frisk Bryg dog kun en bibeskæftigelse, som de ikke kan leve af. Henrik Hansen har et rådgiverjob ved kommunen, men som de fleste iværksættere drømmer han om, at det på et tidspunkt bliver ølbrygning på fuld tid.

- Hvem kunne ikke tænke sig at blive herre i eget hus. Selvfølgelig vil jeg gerne det, siger Henrik Hansen.

Breaking

Royal Run 2025 kommer til Ribe

Royal Run kommer til Ribe 2. pinsedag, den 9. juni, 2025. Foto: Matthew James/Royal Run
Udgivet

Ribe er netop blevet offentliggjort som den allerførste værtsby ud af fem til Royal Run næste år.

Når kong Frederik skyder den syvende udgave af Royal Run i gang 2. pinsedag, mandag den 9. juni 2025, bliver det for første gang nogensinde med Ribe som vært.

- Det er med stor stolthed, at vi byder Royal Run velkommen til Ribe, hvor historiens vingesus forhåbentlig giver deltagerne medvind på turen gennem den gamle kongeby, lyder det fra Esbjerg Kommunes borgmester Jesper Frost Rasmussen (V).

Danmarks ældste by, Ribe, er én ud af fire debutanter ved næste års Royal Run. De kommende dage afsløres det, hvem der yderligere bliver værter for det populære motionsevent.

- Royal Run har etableret sig som en tradition, der rykker rundt i landet og spreder fest og bevægelse. Derfor har vi også set frem til i dag og resten af ugen at kunne løfte sløret for alle fem værtsbyer for 2025, siger Morten Mølholm Hansen, administrerende direktør i Danmarks Idrætsforbund og medlem af Royal Runs styregruppe.

Royal Run er et uformelt løb, hvor man kan løbe tre distancer på one mile (1,609 km), 5 eller 10 km.

Salg af startnumre vil forventeligt ske i løbet af november måned.

Det er anden gang, at Esbjerg Kommune lægger gader til løbet, for i 2018 var Esbjerg vært. Dengang var det daværende kronprins og nuværende kong Frederik, der løb one mile i byen.

Royal Run-værtsbyer i Syd- og Sønderjylland

2018: Esbjerg

2021: Sønderborg

2022: Kolding

2023: Aabenraa

2024: Fredericia

2025: Ribe

Borgmester har nævnt det for kongen igen og igen, og nu sker det

Royal Run i Esbjerg i 2018 med daværende kronprins og nuværende kong Frederik sammen med borgmester i Esbjerg Jesper Frost Rasmussen. Foto: John Randeris/Ritzau Scanpix
Udgivet

Borgmester Jesper Frost Rasmussen (V) har i seks år arbejdet på at få Royal Run tilbage til kommunen. Nu er det lykkedes.

Det er ikke helt tilfældigt, at Ribe i dag blev præsenteret som en af værtsbyerne til Royal Run 2025.

Hver gang borgmester Jesper Frost Rasmussen (V) har været til en begivenhed med kong Frederik eller nogle af hans nærmeste, er der én ting, han har nævnt igen, igen og ja, igen.

- Lige siden Royal Run i Esbjerg i 2018 har jeg benyttet enhver lejlighed til at nævne, at vi var glade for værtskabet og gerne så det komme til kommunen igen, siger han.

 Og endelig er den mission lykkedes. I dag blev Ribe præsenteret som værtsby for Royal Run.

- Det får stor betydning for byen. Det er en dag, hvor alle landets øjne bliver rettet mod os, siger borgmester Jesper Frost Rasmussen (V).

En vigtig rolle i Danmarkshistorien

I ansøgningen til at blive værtsby har kommunen lagt vægt på Ribes vigtige vikingehistorie og domkirkens betydning. Begge dele vil få en central rolle til Royal Run mandag den 9. juni 2025.

- I Ribe kan vi skabe noget unikt med fokus på det historiske. Vi har ikke kunne planlægge i detaljer endnu, da det har været hemmeligt, at vi var værtsby, så nu går det store arbejde i gang, siger borgmester Jesper Frost Rasmussen (V).

Royal Run kommer til Ribe i 2025. Foto: Matthew James/Royal Run

Får stor betydning for byen

Formanden for Ribe Handelsstandsforening ser også frem til den kommende royale begivenhed.

- Det får kæmpe betydning. Det skaber en masse liv, og det vil helt sikkert kunne mærkes på omsætningen i byen. Det vil på alle måder være med til at sætte Ribe på landkortet, siger formanden for Ribe Handelsstandsforening, Keld Vestergaard.

Med sine omkring 9.000 indbyggere bliver Ribe nærmest invaderet, hvis der kommer de 10.000 deltagere, som borgmester Jesper Frost Rasmussen (V) håber, at der bliver plads til. Men det skræmmer ikke handelstandsformanden.

- Vi har 1,5 millioner turister om året i Ribe, så vi er vant til at servicere mange, siger han.

Der er endnu ikke åbnet for tilmelding til Royal Run 2025, men salget af startnumre forventes at gå i gang i løbet af november.

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden og analysere statistik. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Du kan altid ændre dit samtykke. Klik på detaljer, hvis du vil vide mere.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Nødvendige cookies

Disse cookies er essentielle for at vores hjemmeside fungerer korrekt. De sikrer grundlæggende funktioner. Uden disse cookies ville siden ikke kunne fungere optimalt.

Navn Udbyder
CookieConsent tvsyd.dk
__whplayCrate tvsyd.dk
__whseenVerticalVideosCrate tvsyd.dk
frequencyCategoryV2 tvsyd.dk
recencyCategoryV2 tvsyd.dk
recencyLastVisitV2 tvsyd.dk
visitHistoryFrequencyV2 tvsyd.dk
visitedPagesV2 tvsyd.dk

Funktionelle cookies

Funktionelle cookies giver os mulighed for at huske dine præferencer og forbedre din brugeroplevelse. Disse cookies er ikke strengt nødvendige, men de gør din oplevelse mere personlig og problemfri.

Navn Udbyder
JSESSIONID LinkedIn
LAST_RESULT_ENTRY_KEY YouTube
bcookie LinkedIn
bscookie LinkedIn
csrftoken instagram.com
csrftoken instagram.com
lang LinkedIn
lang LinkedIn
li_gc LinkedIn
lidc LinkedIn
tableau_locale public.tableau.com
tableau_public_negotiated_locale public.tableau.com

Præference-cookies

Præference-cookies husker dine valg, så vi kan tilpasse hjemmesiden efter dine behov. Disse cookies sikrer, at du får en mere personlig oplevelse ved hvert besøg.

Navn Udbyder
NID Google

Statistikcookies

Statistikcookies hjælper os med at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, så vi kan forbedre den. Vi forsøger at minimere brugen af eksterne tjenester og sikrer, at dine data anonymiseres så vidt muligt.

Navn Udbyder
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4_expires Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
ebx_webtag_ Echobox
userId tvsyd.dk

Markedsføringscookies

Vi anvender ikke selv markedsføringscookies, men vi har valgt at kategorisere en række cookies, som eksterne partnere sætter, som netop markedsføringscookies for at gøre dig som bruger opmærksomme på dem. Vi anvender kun eksternt indhold når det er vores vurdering, at det løfter kvaliteten af vores journalistik eller at det er bydende nødvendigt.

Navn Udbyder
sp_landing spotify.com
sp_t spotify.com