S og DF: Forbud mod langtidsparkering

Socialdemokratiet og Dansk Folkeparti med nye forslag mod social dumping i lastbilbranchen: Nummerpladeskannere og tidsgrænser på rastepladser

Misbrug af EU's cabotageregler skaber social dumping på det danske marked for lastbiltrafik, og det skal stoppes.

Sådan lyder det fra både Dansk Folkeparti og transportminister Magnus Heunicke (S), som hver især har lanceret en ny plan for området.

- På under ti år har vi tabt 8-10.000 danske arbejdspladser på transportområdet, og hvis vi ikke strammer op, så vi hele tiden stresser dem, der overtræder reglerne, står vi uden danske chauffører om bare få år, skriver Dansk Folkepartis retsordfører Peter Skaarup i en mail til Ritzau.

EU's cabotageregler giver mulighed for, at udenlandske lastbiler kan køre tre indenrigstransporter i Danmark inden for syv dage efter, at de har afsluttet en international transport i landet.

Kørslen må dog ikke have systematisk karakter eller være det primære formål med de internationale kørsler, men det bliver langt fra altid overholdt, mener ministeren.

Derfor vil både han og Dansk Folkeparti indføre en grænse, så lastbiler kun må opholde sig på danske rastepladser i et døgn, så skal de køre videre.

- I Nordjylland har man netop afsløret, at der lejrlignende tilstande på rastepladserne, forklarer Magnus Heunicke til Ritzau.

- Det er ikke meningen, at man skal campere under kummerlige forhold, lave bål og vente på, at man måske får en tur. Hvis vi indfører det her, har man et døgn til at finde en ny tur, eller også skal man køre ud af Danmark, fastslår ministeren.

/ritzau/