Tandlægen, Rune Skou, var chokeret, da han var færdig som tandlæge i 2007, over, hvor mange patienter der passede dårligt på deres tænder - og tilsyneladende ikke havde hørt efter, når deres tandlæge gav gode råd.
I snart to år har han og en kammerat fra soldatertiden drevet hjemmesiden www.tandportalen.dk. Efterhånden søger et par tusinde råd og vejledning her hver måned.
Fokus på de dyre behandlinger
- Der er i det danske behandlingssystem stor fokus på at behandle. Debatten handler om, hvor dyrt det er at gå til tandlægen. Det er slet ikke interessant for patienten at få behandlet noget. Slet ikke, når al tandlægebehandling egentlig kunne undgås med nogle enkle råd, siger Rune Skou.
Kan ikke erstatte tandlægebesøg
Han er godt klar over, at hans hjemmeside faktisk kan gøre ham og andre tandlæger arbejdsløse. Men han mener ikke, at hjemmesiden kan erstatte et besøg hos tandlægen.
- Der er alene tale om et supplement til dialogen mellem tandlæge og patient. Ved tandlægen kan man som patient nå at få meget at vide på meget kort tid. Med tandportalen.dk kan man efter besøget ved tandlægen i ro og mag læse mere om de behandlinger, man har fået foretaget eller foreslået.
- Jeg kunne heller ikke drømme om at stille en diagnose i brevkassen. Det er viden, tandporalen.dk leverer - ikke behandling. Der må patienten søge til sin egen tandlæge, siger tandlægen.
Ved ikke, hvordan tandtråd bruges
Han har konstateret, at alle ved, at man skal børste sine tænder to gange om dagen. Og at tandtråd er godt. Men for mange ved ikke, hvordan man bruger tandtråden.
Penge i at forebygge
Men der er penge i at forebygge noterer han:
- De fleste af os har fået lavet et hul, men de færreste ved, at et hul kræver vedvarende behandling og dermed er en løbende udgift, siger Rune Skou.