Unge får millioner til at miljøtjekke to søer

Novo Nordisk Fonden har givet 4,8 mio. kr. til et fireårigt projekt. Her har lærer og elever på HTX i Esbjerg selv bygget en målestation, der indsamler klima- og vandmiljødata fra to små søer.

Den ligner et lille månefartøj. Men det er altså en målestation, som elever og lærer selv har bygget.

Fire blå pontoner skal holde den flydende på vandet. 160 kilo er kampvægten. Indeni spinder den data til gavn for senere analyser af søens sundhedstilstand. 

quote

Det er cool at nørde sig ned i et emne.

Mikkel Bohm, Astra, København

Målestationen er her på vej ud på sin jomfrurejse på Kvaglund Sø.
Målestationen er her på vej ud på sin jomfrurejse på Kvaglund Sø.
Foto: Finn Grahndin, TV SYD

Ildsjæl brænder for det

Bag det hele står underviser og ildsjæl på HTX Steffen Podlech. 

- Jeg brænder for naturvidenskab, siger han.  

Sammen med 15 elever fra Rybners tekniske gymnasiums science-klub (science betyder videnskab) har han søsat det 4,8 mio. kr. dyre projekt, som vel at mærke foregår i fritiden. For også eleverne er vilde med at prøve kræfter med et konkret projekt.    

Vejr, vind og giftstoffer  

De har nu søsat den selvbyggede målestationen, som de næste to år vil indsamle data fra Kvaglund Sø og Spangsbjerg Møllesø. De to søer er forbundet med Møllebækken, som igen er forbundet med Ho Bugt og Nationalpark Vadehavet.

Fremover består arbejdet i at indsamle og analysere data fra målestationen for herefter at dele datasæt og viden med folkeskoler, universiteter og kommuner.

- Målestationerne gør os i stand til at indsamle data om nedbør, lufttemperatur, vindretning, vindhastighed og forskellige vandkemiske parametre. Det vil give os en helhedsforståelse af de klimaparametre,   som påvirker vandmiljøet i de to søer, siger Steffen Podlech.

Vil engagere de unge

Projektet i sig selv er interessant, men bagtanken er at engagere unge i naturvidenskab og teknologi. 

- Eleverne får et indblik i, hvordan det er at arbejde ingeniørvidenskabeligt. De kommer til at arbejde eksperimenterende og med at bringe fag som matematik, fysik, kemi og teknologi i anvendelse.

Et skoleeksempel

Initiativet og projektet får stor ros i Astra, som er det nationale naturfagscenter. I Astra arbejder man for at styrke undervisere og rammerne for den naturfaglige undervisning i skolerne. Direktør Mikkel Bohm kalder simpelthen det esbjergensiske projekt for "et skoleeksempel" på, hvordan man engagerer de unge i naturfag. 

- Når de unge oplever, at fagene bliver virkelighedsnære og relevante, stiger motivationen stærkt, og flere bliver interesserede, siger han. 

Direktør i Astra Mikkel Bohm kalder Esbjerg-projektet for et skoleeksempel.
Direktør i Astra Mikkel Bohm kalder Esbjerg-projektet for et skoleeksempel.
Foto: TV SYD

Deler viden

Mikkel Bohm peger på det store behov for kloge hoveder og hænder til fremtidens grønne omstilling, fordi den udvikling netop kommer til at dreje sig meget om nye energiformer, hvor naturfag selvfølgelig står stærkt. Og så siger han - med et glimt i øjet:

- Det er cool at nørde sig ned i et emne. Det er kommet for blive.

Folkeskoler, lærere, Esbjerg Kommune og Aalborg Universitet Esbjerg får adgang til data fra projektet.

Projektet løber frem til 2024.