Formand ser med alvor på sagen om det kritisable arbejdsmiljø på Fanø Rådhus
Efter kritik af arbejdsforholdene blandt medarbejderne har et udvalg i Fanø Byråd besluttet at lave en trivselsundersøgelse, der skal føre til konkrete løsninger.
- Det er bekymrende, at det har stået på så længe, og jeg synes, der er gjort flere ting for at forbedre det. Og så synes jeg egentlig, at det er nogle nogle urimelige efterretninger om, hvordan det foregår. Det er ikke et sundt arbejdsmiljø i mine øjne, siger Johanne Nordmann, der er formand i fagforeningen Djøf Offentlig.
I oktober udtrykte medarbejderne på Fanø Rådhus en bekymring for deres arbejdsvilkår og samarbejde med politikerne i et åbent brev til byrådet.
Medarbejder bad Arbejdstilsynet komme på besøg, og et høringsbrev herfra bekræftede medarbejdernes kritisable arbejdsforhold.
TV SYD har rakt ud til flere af medarbejderne på Fanøs Rådhus herunder tillids- og medarbejderrepræsentanter, men ingen har ønsket at udtale sig i sagen og henviser til deres respektive fagforeninger, hvor Djøf er en af dem. Den beslutning forstår formanden godt.
- Jeg synes egentligt, det er meget naturligt, når man bor i et lille lokalsamfund, hvor alle kender alle. Det siger også noget om, hvor ansvarlig man som medarbejder er, og at man faktisk ikke ønsker at skabe yderligere problemer eller konflikter. Man ønsker bare, at sagen bliver løst, og der kan jeg godt sætte mig ind i, at det kan være smart at række ud til nogle, der kan tale på deres vegne, siger Johanne Nordmann.
Et enigt byråd
På et møde i Plan- og Økonomiudvalget i Fanø Byråd mandag blev det besluttet at afsætte 200.000 kroner til at lave en ekstern trivselsundersøgelse, hvor medarbejderne anonymt og frit kan fortælle om arbejdsforholdene.
- Jeg har det rigtig, rigtig skidt med, at medarbejderne føler en utryghed ved at komme på arbejde. Sådan skal det selvfølgelig ikke være, og det berører mig dybt. Det skal vi gøre noget ved, og det er vi nu i gang med, siger borgmester Frank Jensen (RV).
På et gruppeformandsmøde tirsdag blev det vanskelige samarbejde mellem byrådspolitikerne og medarbejderne på rådhuset også drøftet.
Ifølge borgmesteren er der enighed i byrådet om, at der skal rettes op på samarbejdet med medarbejderne.
- Vi havde en god og konstruktiv snak om, hvordan vi kan samarbejde på en bedre måde, og hvordan vi kan udtrykke vores uenigheder på en måde, så det er os selv, der står på mål for det, og medarbejderne ikke bliver taget som gidsler eller får skyld for noget, som handler om politiske tosserier eller drillerier, siger borgmesteren, og fortæller, at gruppeformændene mødes igen i januar for at tale videre om samarbejdet.
Kræver handling uanset hvad
Fanø Byråd afventer nu den endelige vurdering fra Arbejdstilsynet og et eventuelt forbud. Men uanset hvad den endelige afgørelse lyder, så skal der handles på problemet, siger kommunaldirektør i Fanø Kommune, Søren Abildtrup.
- Planen er at få skabt størst mulig tryghed, inden vi går på juleferie, og det gør vi selvfølgelig alt, hvad vi kan for. Vi er meget lyttende over for, hvad det er, der påvirker medarbejderne. Vi skal have en dialog med dem om, at vi har fanget alle de ting op, der nu er nødvendig for at få skabt en holdbar situation på den lange bane, siger han.
Kommunaldirektøren forventer, at den eksterne trivselsundersøgelse kan påbegynde i næste uge og vil stå på i et par måneder.
Det er planen, at der af resultaterne fra undersøgelsen skal udledes konkrete løsninger på problemerne.