Der var mange nysgerrige blikke hos 7. klasserne fra Rask Mølle Skole under deres besøg på UG Metal i Hedensted.
- Det er sjovt, og man lærer andre ting, end man normalt ville i skolen, siger Freja Bolding Allentoft fra 7.Y.
De er en del af projektet HOP-IN, som hvert år sender folkeskoleklasser ud til lokale virksomheder, inden de selv skal udarbejde et projekt.
- Det er enormt vigtigt for os at udbrede, hvad det egentlig er, vi laver. Men vi er selvfølgelig også interesseret i at skabe noget interesse hos de unge mennesker, så de engang vælger at blive støberiteknikere hos os, siger Trine Gottlieb, HR- og kvalitetsansvarlig hos UG Metal.
Succes med uddannelserne
Det er hverken første eller sidste gang, der er stablet et projekt på benene i kommunen, som skal gøre unge mennesker klogere på mulighederne indenfor erhvervsfagene.
- Vi har stor succes med at tilbyde eleverne at bytte skoletid ud med praktik. Vi har to-tre erhvervsklasser i kommunen, og så er vores lærere dygtige til at samarbejde med de lokale virksomheder, der er gode til at tage imod de unge mennesker, der gerne vil snuse til det, siger Merete Skovgaard-Jensen, formand for Udvalget for Læring i Hedensted Kommune.
Det har båret frugt. I hvert fald valgte 25,7 procent af de unge efter 9. og 10. klasse i 2022 en erhvervsuddannelse. På landsplan er det tal 20 procent.
- Det er jeg megastolt af og meget taknemmelig for. Det skyldes både vores gode virksomheder, dygtige lærere, UU-vejlederne, men også forældrene der er gode til at snakke med deres børn. Det er jeg rigtig glad for, siger Merete Skovgaard-Jensen.
Entreprenører for en uge
I år skal skoleeleverne dyste under navnet 'Vores by i fremtiden'. Når ugen er slut, skal de konkurrere, og vinderne kan tage sin klasse med til Danfoss Universe.
- Det er meget spændende at prøve noget nyt, for man kører hurtigt træt i det, når det bare er det samme hver eneste uge i skolen, siger Marius Østergaard Boll Winkel fra 7.X.
De har fået mulighed for at snuse til støbefaget sammen med UG Metals lærling Søren Secher Holm, der gerne svarer på spørgsmål.
- Jeg synes, det er godt, for jeg kunne godt have brugt at blive peget i en retning, dengang jeg var i den alder, siger Søren Secher Holm.
Han gik ind ad den forkerte dør med en jobansøgning, og det endte med et job som ufaglært i virksomheden. Efter et halvt år blev han tilbudt en læreplads som støberitekniker.
- Det var ikke noget, jeg selv ville have valgt, men det er meget spændende, siger Søren Secher Holm, der er halvvejs i sin 4-årige uddannelse.