Ny app gør det nemmere for Maria at være patient

På Regionshospitalet Horsens i Region Midtjylland har de indført en ny app - en såkaldt digital forløbsguide. Den skaber overblik over patientens behandlingsforløb, og guider patienterne via videoer.

Maria Kirkeby gennemgår datoer for scanning i en ny app på sin telefon. Hun er i fertilitetsbehandling på Regionshospitalet Horsens, hvor de har indført den nye app - en såkaldt digital forløbsguide - for alle patienter.

- Jeg er faktisk rigtig glad for den - også mere end jeg havde troet. Det er et meget nemt redskab at arbejde med, og jeg er fri for at skulle ind på hjemmesider og klikke mig frem og tilbage, lyder det fra Maria Kirkeby.

Den nye app viser ens behandlingsforløb.
Den nye app viser ens behandlingsforløb.
Foto: Thomas Hoffmann-Møller, TV SYD

Overblik og beskedfunktion

I appen kan hun se, hvornår hun skal møde til behandling og kan nemt komme i kontakt med en sygeplejerske eller læge via beskedfunktionen.

- Det er smart. Førhen kunne man sidde længe i telefonkø for at få svar på nogle simple spørgsmål. Dem får jeg nemmere svar på nu, siger hun.

quote

Førhen kunne man sidde længe i telefonkø for at få svar på nogle simple spørgsmål. Dem får jeg nemmere svar på nu

Maria Kirkeby, patient, Regionshospitalet Horsens

Og netop det er en af de banebrydende ting ved appen, hvis man spørger sygeplejerske Dorthe Weihrauch Voss.

- Det har gjort det nemmere at være patient. Tidligere sad de i telefonkø og kom måske slet ikke igennem inden for telefontiden. Nu får de svar, og det er på nogle meget relevante spørgsmål. Jeg kan godt forstå, at der brug for at kunne komme i kontakt med os, fortæller Dorthe Weihrauch Voss, der er sygeplejerske på Fertilitetsklinikken på Regionshospitalet Horsens.

Sygeplejerske Dorthe Voss er glad for den nye app.
Sygeplejerske Dorthe Voss er glad for den nye app.
Foto: Thomas Sejstrup Hoffmann-Møller

Guider på video

En af de nye ting er også, at patienterne kan se videoer med sygeplejersker og læger. Her fortæller de om forløbet, som patienten skal igennem, og det giver ikke bare patienterne nyttig information.

- Patienterne kommer med en oplevelse af, at de har set os før. Det skaber tillid, og det er rigtig vigtigt, siger sygeplejerske Dorthe Weihrauch Voss.

Videoerne viser også, hvordan patienterne for eksempel skal tage deres medicin, og det er ifølge Maria Kirkeby en rigtig god ting at have lige ved hånden.

- Når man sidder derhjemme, kan man hurtigt blive i tvivl om, hvordan var det nu man skulle gøre. Første gang jeg skulle stikke mig selv, læste jeg brugsanvisningen fire gange, selvom jeg er vant til at stikke andre gennem mit job (som jordemoder, red.). Så det er bare rigtig rart at have en videoguide med én, man kender, siger hun.

Det er dog ikke alle spørgsmål og svar, som kan klares digitalt.

- I dag har jeg bedt om at få telefonisk svar på en blodprøve. Det er ikke et svar, som jeg har lyst til at læse mig frem til. Men det tilpasser de, så man kan blive ringet op i stedet for, siger hun.