Han blev udsat for grov mobning - stort skifte gav ham selvtillid

17-årige Nicklas Steffensen har været udsat for grov mobning gennem flere år. Nu har han fået selvtilliden igen efter et ophold på en efterskole på en lille ø.

På den lille, rolige ø i Horsens Fjord, Hjarnø, fandt 17-årige Nicklas Steffensen for første gang i mange, mange år sin plads i et fællesskab.

Da han tog færgen fra Snaptun for at komme til Efterskolen Hjarnø, havde han tung bagage med sig. Årevis med grov mobning og en konstant følelse af at blive holdt udenfor havde sat sine spor.

- Jeg har haft en meget svær skolegang i folkeskolen. Det faglige har ikke været et problem, men det sociale har givet mig mange slag. Jeg fik det dårligt, talte mig selv mere og mere ned og havde ikke rigtigt nogle venner, siger Nicklas Steffensen, der kommer fra Hammel.

Gennem årene er han blevet udsat for catfishing af sine klassekammerater, der er blevet delt ubehagelige memes om ham, han er blevet slået og sparket, han er blevet forfulgt efter skoletid, hans cykel er blevet kastet i hække og skove, han er blevet kaldt tyk. Og sådan fortsætter rækken af ubehagelige minder, Nicklas Steffensen har om sin skoletid.

Men i løbet af sit efterskoleophold har han fået både håb og mere selvtillid.

- Jeg har arbejdet meget det mentale. Jeg har fået venner, er blevet en del af et fællesskab og er begyndt at turde åbne mig og vise lidt mere af mig selv. Så nu har jeg lyst til at fortælle min historie for at minde andre i lignende situationer om, at det faktisk godt kan ændre sig. Man kan godt få en ny start, siger Nicklas Steffensen. 

Der er plads til 72 elever på Efterskolen Hjarnø.
Der er plads til 72 elever på Efterskolen Hjarnø.
Foto: Hjarnø Efterskole

Mange elever har oplevet mobning

Nicklas Steffensen er langt fra den eneste unge, der kæmper med at finde sin plads i et fællesskab og genfinde tro på egne evner. Og som har oplevet mobning eller social isolation i folkeskolen, fortæller Line Hansen, der er leder på Efterskolen Hjarnø.

quote

Efterskolen er for alle, men vi har en overvægt af elever, der kommer her, fordi de har brug for en frisk start

Nicklas Steffensen

For fem år siden fremlagde hun derfor en idé for den store idrætsefterskole BGI akademiet: En ny afdeling af efterskolen på Hjarnø med fokus på alle de unge, der har brug for små, trygge fællesskaber for at trives.

- Efterskolen er for alle, men vi har en større andel af elever, der kommer her, fordi de har brug for en frisk start og at blive mødt på en ny måde både fagligt og personligt. Mange har desværre oplevet mobning før, så vi har stort fokus på at skabe nogle gode, nære fællesskaber, siger Line Hansen.

Der er niveauopdelt undervisning på tværs af årgange, så mulighederne for faglig succes er større. Der er fokus på sund kost, motion, frisk luft og faglig selvtillid. Og hvert år bliver der lavet en konkret antimobbestrategi.

På Efterskolen Hjarnø er der fokus på en sund livsstil. Flere af eleverne har tidligere været på julemærkehjem. Her nyder nogle elever en badetur i Horsens Fjord.
På Efterskolen Hjarnø er der fokus på en sund livsstil. Flere af eleverne har tidligere været på julemærkehjem. Her nyder nogle elever en badetur i Horsens Fjord.
Foto: Hjarnø Efterskole

Skiftede skole - og blev mobbet endnu mere

Nicklas Steffensen havde egentlig tænkt, at han gerne ville på en efterskole med fokus på badminton. Men da han besøgte Efterskolen Hjarnø og mærkede roen på stedet, besluttede han sig for Hjarnø.

- Jeg kunne ikke klare mere i folkeskolen, og jeg havde brug for noget trygt med færre mennesker, hvor jeg kunne få en ny start, siger han.

Nicklas Steffensen havde før forsøgt sig med et skoleskifte. Men dengang blev skiftet til det værre.

- Jeg havde det dårligt i skolen, men da jeg skiftede til en ny skole i 6. klasse, blev det endnu værre, fortæller han.

Hvor mange børn bliver mobbet?

Hver ottende elev i 4.-9. klasse har oplevet at blive mobbet det seneste skoleår, mens hver fjerde elev har følt sig ensom. Det er den højeste andel siden den første trivselsmåling i 2014. Det viser en rapporten 'Svigt af børn i Danmark' fra 2023 fra Børns Vilkår og Trygfonden.

Han oplevede, at der ikke var plads til ham i klassefællesskabet.

- Jeg er en stille dreng, og jeg var ikke særlig glad for mig selv og turde ikke sige noget. De andre gad ikke en stille type som mig, og jeg tog afvisningen tungt. De andre holdt sig for det meste fra mig. Hvis de var i nærheden, var det for at mobbe mig, siger han.

Han fortæller, at nogle af de andre i klassen syntes, det var sjovt at løbe hen og slå ham i baghovedet. At det fik de andre til at grine, når nogen kaldte ham tyk.

- En enkelt gang spurgte jeg en fra klassen om, hvorfor de andre var efter mig. Jeg fik at vide, at det var fordi, jeg var en svans. Men ellers ved jeg ikke rigtigt, hvorfor det skete. Måske fordi jeg var meget stille og lukket, siger han.

quote

Der var nogen, der oprettede en falsk profil og skrev med mig, og så blev det hele delt med klassen og parallelklassen

Nicklas Steffensen

Også mobbet digitalt og efter skole

Det var ikke kun i frikvartererne, han blev mobbet. Når han fik fri fra skole, var der ofte nogen, der fulgte efter ham og chikanerede ham.

- Det var stressende og utrygt, for jeg skulle skynde mig rigtig meget med at pakke mine ting sammen og løbe ud til min cykel. Men en af de andre var også hurtig, og hvis han kom først, spærrede han vejen for mig eller kastede min cykel i en skraldespand eller hæk eller fulgte efter mig på vejen, siger Nicklas Steffensen.

En enkelt gang har han også oplevet på en gåtur at blive lagt ned, fastholdt og sparket af flere drenge.

Han fortæller også, at der i klassen blevet lavet 'memes' om ham, hvor der blev fundet gamle billeder af ham online, som blev sat sammen med en grov tekst og sat på som skrivebordsbaggrund på skolens computere.

Han prøvede også at blive 'catfishet'.

- Jeg har ikke lyst til at gå i detaljer med det. Men der var nogen, der oprettede en falsk profil og skrev med mig, og så blev det hele delt med klassen og parallelklassen. Det var ikke særlig sjovt, siger han. 

Digital mobning

Digital mobning kan dække over mange forskellige ting og have forskellige alvorsgrader. I en undersøgelse fra 2021 har Red Barnet spurgt ind til, hvad børn og unge mellem 9 og 17 år har oplevet på nettet indenfor det sidste år. Her fremgår det bl.a. at: 

  • 18% har oplevet, at andre skriver/taler grimt til dem på nettet

  • 9% har oplevet at blive holdt udenfor på sociale medier eller i spil på nettet 

  • 6% har oplevet, at andre har spredt rygter om dem på nettet 

  • 4% har oplevet at blive mobbet med noget, der ligger på nettet om dem (fx billeder eller videoer) 

Kilde: Det Kriminalpræventive Råd

En ny start

Nicklas Steffensen har gået på efterskolen på Hjarnø i godt halvandet år nu. Og for ham har det taget tid at åbne sig for lærerne og de andre unge. At turde tro på at de andre vil ham det godt, og at der er plads til ham.

- Jeg vil ikke lægge skjul på, at det har været hårdt også her. Det har taget tid. Men efterhånden blev jeg tryg nok til, at jeg begyndte at tale rigtigt med de andre. Jeg har aldrig prøvet at have venner på den måde, og jeg føler, jeg har rykket mig så meget, siger han. 

Nicklas Steffensen har fået gode venner på efterskolen og er blevet bedre til at åbne op over for andre.
Nicklas Steffensen har fået gode venner på efterskolen og er blevet bedre til at åbne sig over for andre.
Foto: Hjarnø Efterskole

Hans bedste råd til andre, der oplever mobning eller ensomhed og dårlig trivsel, er at blive ved med at tro på, at der findes andre og mere rummelige fælleskaber derude.

- Prøv at få en ny start et nyt sted, og prøv at møde de andre med så åbent et sind som muligt. Det værste, man kan gøre, er at lukke sig helt inde i sig selv, selvom man har fået nogle slag, siger han.

For efterskoleleder Line Hansen er det unge som Nicklas, der er drivkraften bag efterskolen.

- Det betyder alverden, at unge som Nicklas får mulighed for at få en positiv oplevelse med et fællesskab. En ny start og positive skoleoplevelser han kan tage med sig i bagagen fremover, siger Line Hansen.