Her er de nye influencere: Helle og Jane fyrer den af på Instagram

Foto: TV2 Østjylland
Af Kristian Jakobsen
Udgivet
Artiklen er mere end 30 dage gammel
I samarbejde med TV2 Østjylland

I dag bruger 46 procent af kvinderne i aldersgruppen 50 år og opefter Instagram - langt flere end tidligere.

Hun finder telefonen frem og tager et billede til sin profil på Instagram.

- Altså, jeg har det ligesom - hver dag der skal jeg derind. Fordi jeg har jo mine profiler.

Et udsagn der kunne komme fra en hver teenagepige i kongeriget, men det kommer fra 53-årige Helle Aachmann.

Jeg håber, jeg kan være en inspirator for sundhed, pleje og livskvalitet

Jane Maltesen, Horsens

Fra sin Instagram-profil deler hun inspiration til boligindretning, mode og rejser. Det, der startede som et corona-projekt, har efterhånden vokset sig til en profil med mere end 3200 følgere.

- Jeg har mødt rigtigt mange mennesker, som jeg aldrig ville have mødt ellers, og som jeg stadigvæk har både kontakt med på Instagram, men også i real life, siger hun.

Vælter ind på Instagram

Og Helle Aachmann er langt fra den eneste kvinde, der har fået øjnene op for det sociale medie i en moden alder.

I dag bruger 46 procent af kvinderne i aldersgruppen 50 år og opefter Instagram, mens kun ni procent af kvinderne i samme målgruppe brugte det sociale medie tilbage i 2016. Det viser tal fra Danmarks Statistik.

Helle Aachmann bruger minimum to timer om dagen på Instagram. Foto: TV2 Østjylland

Jane Maltesen fra Horsens har også taget det sociale medie til sig, efter hun er gået på pension. Hun fylder snart 70 år og bruger platformen til at inspirere andre til et godt seniorliv.

- Jeg håber, jeg kan være en inspirator for sundhed, pleje og livskvalitet. I det hele taget at have et godt seniorliv. Jeg har behov for at fortælle, at livet er altså godt som plus 50, 60 eller 70. Der er mange gode år i os endnu, siger hun.

Stort potentiale

En af dem, der i dagligdagen kan mærke, at de modne kvinder for alvor er rykket ind på Instagram, er Vibeke Silke Guldager. Hun stiftede i 2022 en netværksgruppe for influencere over 50 år. I dag har gruppen mere end 100 medlemmer.

- Hvor man før sad og blev inspireret i Alt for Damerne, Femina eller Søndag, kan man hoppe herind og få det on demand lige præcis, når man ønsker det, og hvem man ønsker det fra, og hvilken interesse man har. Damebladene har jo altid været der, for at vi kunne blive inspireret. Nu får vi dem bare online og fra helt almindelige kvinder, som man kan spejle sig i, siger hun.

Det er vores mål at vokse os endnu større og få vækket virksomhederne derude

Vibeke Silke Guldager

Hendes netværksgruppe er til for, at medlemmerne kan inspirere og hjælpe hinanden – men også for at synliggøre modne influencere over 50 år, og ifølge Vibeke Silke Guldager ligger der et uudnyttet markedsføringspotentiale og venter.

- Det er vores mål at vokse os endnu større og få vækket virksomhederne derude. Det er en tredjedel af danskerne, der er over 50, så målgruppen er derude. Det er jo vores opgave at dygtiggøre os, så de får lyst til at bruge os, siger hun.

Der er penge i det

Og måske er der ved at være skred i tingene. Helle Aachmann er flere gange blevet tilbudt betaling for at samarbejde med virksomheder.

- Det er både en cadeau til mig, at det, jeg laver på min profil, er noget, der er nogen, der godt vil bakke op om og sættes i forbindelse med. Og så er det jo fedt at prøve nogle nye ting, siger hun.

Jane Maltesen fotograferer en julestjerne, hun netop har bagt til inspiration for sine følgere på Instagram. Foto: TV2 Østjylland

Jane Maltesen har flere gange reklameret for produkter, hun har fået tilsendt, men et betalt samarbejde har hun endnu til gode.

- Jeg kunne godt tænke mig at gøre det til en - ikke ligefrem en levevej - men en forretning hvor man får et budskab ud til alle de mange i den målgruppe. Jeg er sikker på, at det er god reklame for virksomhederne med en autentisk fortælling fra nogle mennesker, der har prøvet tingene af, siger hun.

Ekspert: Ikke så overraskende

Camilla Mehlsen er digital medieanalytiker, og for hende er det ikke så overraskende, at de ældre generationer nu indtager Instagram og andre sociale medier.

- I mange år har vi jo set, at det er de unge influencers, der har trendet. Nu er hele familien Danmark kommet på sociale medier, også de ældre generationer. Det afspejler sig også i, at de ældre bliver rollemodeller og nogen, man kan blive underholdt af. Det er ikke kun unge, vi spejler os i. Vi vil faktisk gerne have indblik i mange forskellige typer af menneskers liv, siger hun.

Camilla Mehlsen er heller ikke overrasket over, at det for nogle af de modne influencere kan udvikle sig til en forretning.

- Jeg tror ikke, ældre går på Instagram bare for at tjene penge. Jeg tror, det starter med, at man synes, det er sjovt, og pludselig så får man flere og flere følgere, og så åbner sig muligheden for at kunne samarbejde med nogle virksomheder, som betaler for det. Så pludselig bliver det mere strategisk.

Ungt par kan være starten på øens generationsskifte

Udgivet

Mange unge rejser til Asien, Afrika eller Amerika i deres sabbatår, men ikke kæresteparret Ida og Anton. De har valgt at tilbringe en del af deres sabbatår på Endelave.

Inde i køkkenet på Kroen Endelave bliver der lavet burgere, pommes friter og stjerneskud en masse.

I receptionen ringer klokken. Der bliver spurgt om et bord til to.

- Vi kan godt lige klemme to mere ind, siger 21-årige Ida Elmgreen Bach Sørensen, der er daglig leder af Kroen Endelave.

Men så er der hellere ikke plads til flere, for det vælter ind med spisende sommergæster.

- Vi arbejder omkring 13 timer om dagen, fortæller Ida Elmgreen Bach Sørensen.

21-årige Ida Elmgreen Bach Sørensen står for den daglige drift på Endelave Kro sammen med sin kæreste.

Den unge kvinde står for den daglige ledelse af kroen sammen med sin kæreste, 22-årige Anton Willum Kousgaard. De har taget rejsen fra henholdsvis København og Odder for at bo på øen og drive kroen.

- Jeg startede i marts, og så kom Anton i april. Planen er, at vi skal være her året ud eller måske til starten af næste år, siger Ida Elmgreen Bach Sørensen.

To om samme opgave

Et tidligere job på røgeriet på Tunø har gjort, at de to unge mennesker er blevet tilbudt at stå for den daglige drift af kroen. En opgave de deler.

- Det er hyggeligt at arbejde med sin kæreste, siger Anton Willum Kousgaard.

- Det er dejligt at arbejde med ham, siger Ida Elmgreen Bach Sørensen.

Men som alle andre par kan de godt blive uenige.

- Når vi har travlt, kan vi godt komme op at toppes, men det bliver altid løst inden sengetid, Anton Willum Kousgaard.

Anton Willum Kousgaard er fra Odder, men lige nu bor han på Endelave.

En kæmpe villavej

Som på mange andre øer vælter det ind med gæster på Endelave om sommeren, men ikke i de kolde måneder.

- Det er skørt. Det er som to forskellige steder, alt efter hvornår man er her, siger Anton Willum Kousgaard.

Endelave

Endelave er 13,2 km² stor.

Øen er en del af Horsens Kommune.

Der bor 151 personer på øen.

Gennemsnitsalderen på øen er 65,3 år.

Øen er kendt for sine vilde kaniner.

Færgen sejler mellem Endelave og Snaptun Færgehavn, og sejladsen tager omkring en time.

Kilde: Endelave og Danmarks Statistik

Til daglig bor der 151 mennesker på øen, og selvom det er få, er der altid en hjælpende hånd at finde.

En dag manglede kroen estragon for at kunne køre aftenserveringen, så Ida Elmgreen Bach Sørensen tog hen til campingpladsen for at høre, om de havde noget liggende. I stedet for estragon gav de gav hende et privatnummer på Tove, som havde krydderuter i haven, og så var det fikset.

- Det er ligesom at bo på en kæmpe villavej. Alle kender alle og er klar til at hjælpe, siger Ida Elmgreen Bach Sørensen.

Kroen Endelave tilbyder både spisning og overnatning.

Ø-holdet håber på et generationsskift

På øen har de oprettet "Ø-holdet", som skal forsøge at få unge til at flytte til øen, så der kan komme et generationsskifte.

- Vi er oppe i årene, så vi skal have nogle af de unge til at komme og overtage, siger Lene Iversen, der er beboer på Endelave og en del af Ø-holdet.

Lene Iversen håber flere unge vil flytte til øen.

Ø-holdet arrangerer samtaler med unge mennesker, der overvejer at flytte til øen, for at snakke deres problematikker ved at flytte til øen igennem.

- Vi har fået Ida og Anton over, men ellers er der ikke kommet flere. Jeg er dog optimistisk, siger Lene Iversen.

Gennemsnitsalderen på øen er 65,3 år, og beboerne håber, at flere unge mennesker vil slå sig ned i fremtiden.

- Vi kan sagtens få tiden til at gå, men det er dejligt med noget larm og børnelatter, siger Lene Iversen.

Langt hjem

Det unge par har boet på øen i nogle måneder, og de har allerede fået en idé om, hvor de skal hen i fremtiden.

- Det er dejligt at bo her, men der er langt hjem. Jeg vil gerne tilbage til København på et tidspunkt, fortæller Ida Elmgreen Bach Sørensen.

- Jeg ved ikke om vi vil blive boende, men vi vil helt klart komme på besøg, siger Anton Willum Kousgaard.

Dit digitale aftryk

Vi bruger cookies for at gøre din oplevelse bedre. Vi klatter ikke med dine data, og du kan altid trække dit samtykke tilbage. Klik på detaljer, hvis du vil vide mere.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Nødvendig cookies

Navn Udbyder
CookieConsent tvsyd.dk
__whplayCrate tvsyd.dk
__whseenVerticalVideosCrate tvsyd.dk
frequencyCategoryV2 tvsyd.dk
recencyCategoryV2 tvsyd.dk
recencyLastVisitV2 tvsyd.dk
visitHistoryFrequencyV2 tvsyd.dk
visitedPagesV2 tvsyd.dk

Funktionelcookies

Navn Udbyder
JSESSIONID LinkedIn
bcookie LinkedIn
bscookie LinkedIn
csrftoken instagram.com
lang LinkedIn
li_gc LinkedIn
lidc LinkedIn

Markedsføringcookies

Navn Udbyder
LAST_RESULT_ENTRY_KEY YouTube

Præferencercookies

Navn Udbyder
NID Google

Statistikcookies

Navn Udbyder
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4_expires Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
ebx_webtag_ Echobox
userId tvsyd.dk

Brugeroplevelsecookies

Navn Udbyder
sp_landing spotify.com
sp_t spotify.com
tableau_locale public.tableau.com
tableau_public_negotiated_locale public.tableau.com