Advarer lærere mod Facebook

Lærere skal skille arbejdsliv og privatliv, når de bruger sociale medier. Misforståelser kan nemlig give problemer. Det siger Kolding Lærerkreds i en vejledning til medlemmerne.

Lærere skal overveje grundigt, om et Facebook-venskab med elever og deres forældre er en god ide. For en kæk bemærkning eller et lærer-elev-forhold kan blive misforstået og give problemer.

Vejledning

Derfor har Kolding Lærerkreds lavet en vejledning til lærerne om, hvordan de bruger sociale medier, fortæller kredsformand Anders Petersen til DR Trekanten.

- På landsplan har der været sager af forskellig karakter, hvor både sms'er og ting, der er skrevet på nettet, er blevet inddraget. Så derfor er det vigtigt at forklare, at hvis en lærer vil være på den sikre side, skal vedkommende forholde sig professionelt til de sociale medier. I stedet kan man kommunikere med forældrene via skolernes intranet.

God ide

De sociale medier hører til fritiden, og hold arbejdet væk fra det, for man kan nemt blive misforstået. Lærerkredsen har ikke fået respons fra lærerne. Men ekspert i sociale medier, Thomas Bigum, siger, at lærerkredsens vejledning for sociale medier er en god ide:

- Det bliver kaldt de sociale medier, men i virkeligheden handler det om åbenhed. Det handler om, at vi kan se, hvad der foregår. Vi har åbne vinduer ind til vores bekendtes liv, og vi har åbne vinduer ind til arbejdsgiverens liv og omvendt. Og derfor er retningslinjer selvfølgelig på sin plads i en tid, hvor vi ikke har været på de sociale medier længe nok til helt at vide, hvad god skik og omgangstone er.

Lærerkredsformand Anders Petersen understreger, at vejledningen kun skal forstås som et godt råd til lærerne.