TV der bevæger dig

Kommission: DSB's ansvar, at kvinde blev slæbt efter tog

DSB har nu opdateret deres sikkerhedsprocedurer for IC3 togene. (arkivfoto)

Det er DSB's ansvar, at en ung kvinde for snart fire år siden faldt ned mellem et tog og perronen på Vejle Station, konkluderer Havarikommissionen.

Det kunne være gået meget værre, da en ung kvinde d. 23. februar 2013 faldt ned mellem et IC3 tog og perronen på Vejle Station.

Kvinden slap med lettere kvæstelser, efter at hun fik en hånd i klemme i døren til IC3-toget og blev slæbt ti meter hen ad perronen, hvorefter hun faldt ned mellem toget og perronen.

Men ulykken kunne helt have været forhindret, hvis DSB havde haft bedre styr på sikkerheden, konkluderer Havarikommissionen i en rapport om hændelsen.

Havarikommissionen mener ikke, at DSB havde taget højde for nogle allerede kendte sikkerhedsproblemer ved togets døre og bemandingen på toget.

Dørene havde nemlig et kendt problem. Hvis noget der var mindre end 8 cm kom i klemme i dørene, så blev det ikke registreret af døren. Derfor var der heller ikke noget, der forhindrede toget i at sætte i gang, da den unge kvinde i 2013 fik en hånd i klemme i døren.

Samtidig var DSB gået over til kun at have en enkelt person til at kontrollere dørene og perronen før afgang. Så da toget satte i gang, var der ikke noget togpersonale på perronen til at sikre, at dørene var fri. 

Efter hændelsen i Vejle og efter lignende hændelser på andre stationer har DSB ifølge rapporten forsøgt at forhindre lignende ulykker i at ske. Blandt andet ved at efteruddanne deres personele, og ved at advare passagerer om at være mere opmærksomme og forsigtige, når de skal med toget.

Uddrag af Havarikommissionens konklusion

"Idet flere af at disse punkter i forvejen var klarlagt i DSB´s sikkerhedsanalyse, ses DSB ikke i tilstrækkelig grad forud for hændelsen at have taget højde for de allerede kendte sikkerhedsmæssige risici ved indførelse af enmandsbetjening på litra MF (IC3), herunder sikre at personalet havde den fornødne viden om systemets svagheder (at noget på op til 80 mm kan være i klemme i dørene uden at systemet kan forvente at registrere det).

Det er på denne baggrund Havarikommissionens vurdering, at de ved hændelsen gældende regler / procedurer, i samspil med de tekniske sikkerhedssystemer, ikke effektivt kunne skabe den for passagererne forudsatte sikkerhed. "

 

 

 

Ny og forbedret app - hent den nu
Ny og forbedret app - hent den nu
Ny og forbedret app - hent den nu