TV der bevæger dig

Lillebælt Halvmarathon ked af at være syndebuk

01:32

De lange bilkøer i forbindelse med Lillebælt Halvmarathon sidste år bruges som et af argumenterne for ikke at tillade den slags på motorvejsbroer i fremtiden. Det ærgrer arrangøren at være syndebuk i den sag.

De lange bilkøer i forbindelse med Lillebælt Halvmarathon sidste år bruges nu som et af argumenterne for ikke at tillade den slags på motorvejsbroer i fremtiden.

De lange bilkøer i forbindelse med Lillebælt Halvmarathon sidste år bruges nu som et af argumenterne for ikke at tillade den slags på motorvejsbroer i fremtiden. Foto: Henrik Skovgaard

1 af 3

Transportministeren har meldt ud, at det er slut med motionsløb over de store motorvejsbroer efter køer sidste år. Det ærgrer arrangøren af Lillebælt Halvmarathon at være syndebuk i den sag.

Under sidste års Lillebælt Halvmarathon opstod der lange køer på motorvejen, hvor tusinder af bilister blev voldsomt forsinket i at krydse Lillebæltsbroen.

Det fik Vejdirektoratet i maj i år til at melde ud, at der fremadrettet ikke bør gives tilladelse til den slags arrangementer. Altså motionsløb på de danske motorvejsbroer.

Den indstilling har trafikminister Ole Birk Olesen (LA) valgt at følge. Han bruger også bl.a. de timelange køer ved Lillebælt i maj sidste år som begrundelse for, at der i fremtiden ikke kan løbes over Storebælt eller cykles Aarhus-København.

Det falder arrangøren af Lillebælt Halvmarathon, Mads Stryhn, for brystet.

- Det er ærgerligt, at vi bliver syndebukke for, at den slags arrangementer ikke længere kan lade sig gøre. Netop fordi det er så superfede løb. Bilkøerne under sidste års løb skyldtes primært et trafikuheld fire km før broen, siger Mads Stryhn til TV SYD.

I en pressemeddelelse fra dateret den 19. maj støtter Vejdirektoratet Mads Stryhns forklaring om, at trafikuheldet ikke havde nogen relation til motionsløbet. Vejdirektoratet anfører at uheldet og kiggekø på selve broen var nogle af hovedårsagerne til trafikproppen.

Efter trafikuheldet kunne bilisterne fejlagtigt få det indtryk, at broløbet var årsagen til kødannelsen. Og det skabte en del kritik af løbet.

Det er en skam, at ministeren ikke er mere large. Han kan ikke have gennemtænkt det her.

Mads Stryhn, løbsdirektør Lillebælt Halvmarathon

- Det er ikke sjovt at sidde i kø. Jeg bryder mig ikke om det, og jeg har heller aldrig mødt nogen, der brød sig om det. Men hvis trafikken var kommet gradvist til broen, ville det ikke have været slemt. Nu kom de imidlertid på én gang, og så troede bilisterne, at vi var skyld i problemerne, fortæller Mads Stryhn.

Han er nødt til at acceptere Vejdirektoratets og transportministerens udmelding, men synes samtidig, at man en sjælden gang imellem bør give lov til, at motionister må bruge broerne.

- Det er en skam, at ministeren ikke er mere large. Han kan ikke have gennemtænkt det her, siger Mads Stryhn.

Næste års Lillebælt Halvmarathon gennemføres som planlagt. Løbet har kun to gange benyttet sig af Lillebæltsbroen - nemlig i 2008 og 2017, som var jubilæumsår. Ellers løbes der over Den Gamle Lillebæltsbro. Den er ikke på motorvejsnettet, og Mads Stryhn forventer, at ansøgningen godtages af Vejdirektoratet som sædvanligt.

Transportministerens beslutning åbner mulighed for at dispensere i helt særlige tilfælde som Tour de France Grand Depart i Danmark.

Broløb Storebælt er afholdt fem gange med tre års mellemrum. Det afvikles i september, hvor 75.000 løbere forventes at løbe over Storebæltsbroen for sidste gang.

Hent TV SYDs nye app - seneste nyt lige ved hånden
Hent TV SYDs nye app - seneste nyt lige ved hånden
Hent TV SYDs nye app - seneste nyt lige ved hånden