Det er slut med at overnatte i lastbilens førerhus, og udenlandske chaufører skal have dansk løn, når de kører cabotagekørsel på danske veje. Sådan lyder to af reglerne i en nye vejpakke, som Ministerrådet er blevet enige om. Formålet er at regulere vejtransport inden for Europa.
- Vi er naturligvis meget glade og tilfredse med vejpakken. Det er rigtig godt, og et stort skridt i den rigtige retning mod ordnede forhold for europæisk transport.
Blandt fremskridtene peger DTL-direktøren blandt andet på, at konkurrencevilkårene vil blive mere lige, når de udenlandske chauffører skal køre efter dansk lønniveau, når de kører cabotage i Danmark.
- I min optik er det en pakke, som vil kunne lukke de store huller, der lige nu er for at omgå reglerne. Vejpakken vil formentlig fjerne den skævvridning i konkurrencevilkårene, når løn ikke længere er et konkurrenceparameter, siger Erik Østergaard.
I min optik er det en pakke, som vil kunne lukke de store huller, der lige nu er for at omgå reglerne.
Forbud mod hvil i førerhus
De nye regler betyder, at chaufførerne skal tage tilbage til deres hjemland eller ansættelsesland hver fjerde uge - og ellers hver tredje uge, hvis vedkommende i perioden har afholdt to forkortede ugentlige hvil.
Reglerne vil desuden medføre et forbud mod overnatning i førerhuset, når chaufførerne skal holde deres ugentlige 45-timers hvil.
- Det er godt og vigtigt, at der er udsigt til fuldt forbud mod hvil i førerhuset under det ugentlige hvil, og at EU-domstolens beslutning ikke anfægtes
Reglerne træder i kraft i 2020
Nu skal Parlamentet komme med deres holdning, og herefter skal sagen tilbage til vedtagelse i Rådet. Det forventes, at reglerne kan træde i kraft den 30. juli 2020, men indtil videre er Erik Østergaard positiv overfor den nye vejpakke.
- Selvom det er for tidligt at lade champagnepropperne springe, så giver forhandlingerne absolut håb om, at vejpakken kan blive til noget fornuftigt.