TV der bevæger dig

Danske Vognmænd: Vejpakken er stort skridt i den rigtige retning

De nye regler betyder blandt andet forbud mod at overnatte i lastbilen og mere i løn til chauffører, der kører cabotagekørsel. Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix

Nye EU-regler for vejtransport i Europa kan skabe mere ensartede regler for transportbranchen. Det er et skridt i den rigtige retning, mener direktør i DTL-Danske Vognmænd.

Det er slut med at overnatte i lastbilens førerhus, og udenlandske chaufører skal have dansk løn, når de kører cabotagekørsel på danske veje. Sådan lyder to af reglerne i en nye vejpakke, som Ministerrådet er blevet enige om. Formålet er at regulere vejtransport inden for Europa.

- Vi er naturligvis meget glade og tilfredse med vejpakken. Det er rigtig godt, og et stort skridt i den rigtige retning mod ordnede forhold for europæisk transport.

Blandt fremskridtene peger DTL-direktøren blandt andet på, at konkurrencevilkårene vil blive mere lige, når de udenlandske chauffører skal køre efter dansk lønniveau, når de kører cabotage i Danmark.  

- I min optik er det en pakke, som vil kunne lukke de store huller, der lige nu er for at omgå reglerne. Vejpakken vil formentlig fjerne den skævvridning i konkurrencevilkårene, når løn ikke længere er et konkurrenceparameter, siger Erik Østergaard.

I min optik er det en pakke, som vil kunne lukke de store huller, der lige nu er for at omgå reglerne.

Erik Østergaard, direktør, DTL-Danske Vognmænd

Forbud mod hvil i førerhus

De nye regler betyder, at chaufførerne skal tage tilbage til deres hjemland eller ansættelsesland hver fjerde uge - og ellers hver tredje uge, hvis vedkommende i perioden har afholdt to forkortede ugentlige hvil.

Reglerne vil desuden medføre et forbud mod overnatning i førerhuset, når chaufførerne skal holde deres ugentlige 45-timers hvil.

- Det er godt og vigtigt, at der er udsigt til fuldt forbud mod hvil i førerhuset under det ugentlige hvil, og at EU-domstolens beslutning ikke anfægtes

Reglerne træder i kraft i 2020

Nu skal Parlamentet komme med deres holdning, og herefter skal sagen tilbage til vedtagelse i Rådet. Det forventes, at reglerne kan træde i kraft den 30. juli 2020, men indtil videre er Erik Østergaard positiv overfor den nye vejpakke.

- Selvom det er for tidligt at lade champagnepropperne springe, så giver forhandlingerne absolut håb om, at vejpakken kan blive til noget fornuftigt.


Hent vores nye Play App
Hent vores nye Play App
Hent vores nye Play App