Play

TV SYD afslører: Forening sælger syge hunde og lyver om hunde med adfærdsproblemer

Nonprofitforeningen New Hope importerer hunde med smitsomme sygdomme og skriver usandheder i annoncer. Foto: Grafik: Lasse Hansen Bundgaard, tvSyd
Udgivet / Opdateret
Artiklen er mere end 30 dage gammel

Smitsomme sygdomme, falske annoncer og en ejer, som ikke tror på kunderne. Det er nogle af oplevelserne med foreningen New Hope, som importerer hunde fra Portugal.

Artiklen om TV SYDs afsløring af ulovligt importerede gadehunde fra Portugal er genudgivet 13. september i forbindelse med TV 2-dokumentaren ‘Gadehunde for millioner’. Artiklen blev udgivet første gang 30. juni 2021.

Historien begyndte en tidlig morgen den 30. maj i år foran en hal ved et hestestutteri i Aabenraa.

Jessica Ceglarek fra Aabenraa havde ventet i sin bil det meste af natten. Hun havde betalt 4.880 kroner til nonprofitforeningen New Hope for at adoptere en hvalp, som ankom i en lastbil fra Portugal med 46 andre hunde. 

Jeg ville gøre noget godt, men støttede en lorteorganisation og tog sygdom med til Danmark.

Jessica Ceglarek

Dermed skrev hun sig ind i en voksende statistik af danskere, som køber en hund fra udlandet. Fra 2015 til 2020 er antallet af importerede hunde fra udlandet til Danmark steget med fra 1.224 til 4.487. Det er en stigning på 266 procent. Det viser tal fra Dansk hunderegister.

TV SYD har i en helt ny dokumentarserie undersøgt New Hope, hvor der tegner sig et dystert billede af en forening, som ikke har styr på sagerne. 

Du kan se den helt gratis lige her. 

Efter at have ventet i sin bil i fem timer modtog Jessica Ceglarek sin hund. Men problemerne var kun lige begyndt. 

Jessica Ceglareks hund Bella havde vira, giardia og en bakteriel infektion, da hun modtog den fra New Hope. Foto: Stefan Jørgensen, TV SYD

En lille sort og brun hvalp med brune øjne og hvide poter. Den fik navnet Bella.

- Poterne var gule og pelsen var fyldt med afføring. Men dens anus var hævet og rødt. En frivillig fra New Hope fortalte mig, at det var kommet på grund af stress på rejsen, siger Jessica Ceglarek.

Bella havde også dårlig mave, så tre dage senere tog Jessica til dyrlægen på Aabenraa Dyrehospital, hvor der blev taget en prøve på Bella. En uge senere kom svaret.

Af det fremgår det, at hunden Bella testede positiv for den smitsomme parasit giardia, store mængder af bakterien Clostridium, indvoldsorme, circovirus og coronavirus. 

Undersøgelsen af Jessicas hund viste, at den var positiv for giardia, bakteriel infektion og to typer af virus. Blandt andet en type af coronavirus, som ikke smitter til mennesker. Foto: Privat

- Hunden havde et voldsomt angreb af giardia og clostridium perfringens. Virusserne forværrede dens tilstand, så hunden var medtaget, siger dyrlægen ved Aabenraa Dyrehospital, som tilså Jessicas hund.

Dyrlægen ønsker ikke at stå frem med sit navn af personlige årsager, men TV SYD er bekendt med dennes identitet.

Problemet var bare, at Jessica betalte New Hope for, at hendes hund blev testet for blandt andet giardia inden afrejsen fra Portugal. 

Det er et lovkrav fra Fødevarestyrelsen, at hunde tilses af en dyrlæge indenfor 48 timer før afrejse. New Hope skriver også selv i deres kontrakt mellem forening og adoptant, at hunde med giardia ikke må rejse. 

Artikelserie: De syge gadehunde

I en artikelserie sætter TV SYD fokus på foreningen New Hope, som importerer gadehunde til Danmark.

Salget af hunde i Danmark er steget eksplosivt de seneste år, men hvad betyder det for markedet, adoptanterne af hundene og ikke mindst dyrene?

Ingen dokumentation

Derfor kontaktede Jessica New Hope og foreningens ejer Silke Dior Sommer for at fortælle, at hendes hund var syg. 

- Men de troede ikke på mig. Silke Dior Sommer ville ikke anerkende, at min hund havde giardia. Så bad jeg om dokumentation for, at min hund var undersøgt, siger Jessica.

Der er ingen tvivl om, at hunden havde giardia før Jessica fik den.

Dyrlæge, Aabenraa Dyrehospital

Men New Hope kunne ikke dokumentere, at Jessicas hund var testet for giardia. Ejeren Silke Dior Sommer sendte forkerte dokumenter, giardiatests fra andre hunde og påstod til sidst, at Jessicas hund var smittet i Danmark. 

Men det afviser dyrlægen, som tilså Jessicas hund.

- Der er ingen tvivl om, at hunden havde giardia, før Jessica fik den. New Hope vidste, at der var noget galt, men de sendte alligevel hunden, siger dyrlægen ved Aabenraa dyrehospital.

Dyrlægen synes, det er et stort problem, at der importeres hunde med smitsomme sygdomme som giardia.

- Giardia rammer især unge hvalpe og kan give kroniske skader på tarmen, som kan påvirke dens vækst og påvirke den resten af livet. Derudover kan den potentielt smitte mennesker og brede sig til den danske hundepopulation, siger dyrlægen videre.

Hundene fra New Hope transporteres i en mindre lastbil fra internater omkring byerne Braga og Porto i Portugal til Aabenraa i Danmark. Turen tager cirka 40 timer. Foto: Grafik: Lasse Hansen Bundgaard, tvSyd

Hanne Knude Palshof er også dyrlæge og formand for Den Danske Dyrlægeforening. Hun er enig med dyrlægen fra Aabenraa Dyrehospital. 

- Da der er en inkubationstid, er det usandsynligt, at smitten er kommet i Danmark, siger Hanne Knude Palshof.

Efterfølgende er mindst fire andre hunde fra samme transport også testet positive for giardia. Alle hunde som adoptanter har betalt for tests og undersøgelser inden afrejse i Portugal og som skulle være tilset af dyrlæge inden afrejse. Men det har New Hope altså ikke levet op til.

Tilbage i Aabenraa sidder Jessica med sin hund Bella. Hun elsker sin nye hund, men hun er skuffet over reaktionen fra New Hope.

Jessica Ceglareks hund Bella bliver behandlet for giardia og har det i dag godt, fortæller Jessica. Foto: Stefan Jørgensen, TV SYD

- Jeg er vildt ked af forløbet. Jeg ville gøre noget godt, men støttede en lorteorganisation og tog sygdom med til Danmark. Det værste er New Hopes opførsel overfor mig, hvor de ikke troede på mig, siger Jessica Ceglarek.

Giver Trustpilot.dk det korrekte indtryk?

Hvis man slår New Hope op på Trustpilot.dk, virker det til at være en forening med tilfredse kunder. 88 procent kalder foreningen for fremragende. Ni anmeldelser er negative, hvor brugerne skriver, at de har fået dårlig behandling af New Hope og ejeren Silke Dior Sommer.

Men New Hope har indrapporteret 29 andre negative anmeldelser, som efterfølgende er blevet fjernet. Trustpilot fortæller, at i december 2020 blev New Hope udelukket fra at rapportere anmeldelser i 14 dage, fordi de rapporterede for mange.

New Hope har overvejende positive anmeldelser på Trustpilot.dk. Men de har også fået fjernet anmeldelser. 94 procent af disse var negative. Foto: TV SYD

TV SYD har yderligere talt med 22 utilfredse kunder, som har købt en hund hos New Hope. Deres oplevelser tegner et billede af en ejer og organisation, som ikke tror på sine kunder, når de henvender sig og siger, at de har fået en hund med en anden personlighed, end de var blevet lovet.

Falsk annonce

En af dem, som blev lovet en sød hund, er Sarah Dreyer Eskekilde fra Næstved.

Igennem New Hopes Facebookside så hun hvalpen Noa den 15. januar. Hun faldt for hunden, som New Hope beskrev som ”legesyg, kærlig, afbalanceret, tillidsfuld, kontaktsøgende, tryg ved mennesker og opvokset i privat pleje”. Sarah Eskekilde havde brug for en hvalp, som hun kunne opdrage til at bo med hende og hendes 12-årige datter og 18-årige søn.

Det var dette opslag hos New Hope, som fik Sarah til at bestille hunden Noa, som ses i nederste venstre hjørne.

Hun underskrev kontrakt med New Hope og betalte 4.880 kroner for hunden, som hun skulle have haft den 22. marts. Men den hund, hun modtog to en halv måned senere, opførte sig slet ikke som var beskrevet.

- I begyndelsen knyttede han sig hurtigt til mig, men efter en uge farer han pludselig imod min datter med tænderne fremme og ørene tilbage. Der sker igen næste dag, hvor jeg lige når at gribe fat i ham. Min datter blev så bange, at hun gik i chok, fortæller Sarah Eskekilde.

Hun prøvede at få hunden under kontrol, men det udviklede sig til, at hunden søgte datteren i sådan en grad, at hun måtte låse sig inde på et andet værelse i huset. Han bed også ofte Sarah og snappede ud efter andre.

Sarah Eskekilde bestilte en afbalanceret hvalp, som var vant til mennesker, men fik en helt anden hund. Foto: privat

Sarah kontaktede hundeopdrættere, dyrlæger og andre hundeejere, men gav til sidst op. Hun blev så stresset af at have Noa, at hun tabte sig otte kilo på tre uger.

- Jeg synes ikke, at den tekst, som New Hope solgte hunden med, passede på virkeligheden. Men da jeg henvendte mig til New Hope, fik jeg bare at vide, at jeg skulle slappe af, siger Sarah Eskekilde.

Efter en del tovtrækning frem og tilbage underskrev Sarah en ny kontrakt med New Hope om at omplacere hunden.

Men dagen efter så hun et opslag på New Hopes Facebookside.

Sarah Eskekilde blev meget overrasket, da hun så, at New Hope i et nyt opslag beskrev hendes hund helt anderledes, end hun netop havde fortalt foreningen.

New Hope forsøgte nu at sælge hendes hund med stort set samme salgstekst. Ord som ”afbalanceret, tryg og glad for mennesker” gik igen. Derudover skrev New Hope, at det var den nuværende familie, altså Sarah Eskekilde, som beskrev hunden som ”sød og kærlig”.

Men det afviser Sarah Eskekilde.

- Jeg blev helt dårlig. De skulle skrive, at han (hunden, red.) skulle ud til en familie uden børn og med erfaring med hundetræning. I stedet skrev de, at vi afgav ham af personlige årsager og i øvrigt, at vi beskrev ham som sød og kærlig. Det ville jeg ikke lægge navn til, siger Sarah Eskekilde.

Hun kontaktede New Hope igen, og kort efter blev opslaget fjernet.

Sarah Eskekilde afleverede sin hund tilbage til New Hope på en landejendom lidt uden for Odense fredag den 18. juni. Lidt under tre uger efter hun fik den.

- Det virker på mig til, at det bare handler om penge. Jeg har ingen tiltro til New Hope. De lyver hundene yngre og bedre, end de er og udnytter, at nogle godhjertede mennesker køber hundene, siger Sarah.

Sarah Eskekilde har erfaring med hunde og fik rådgivning af eksperter, men måtte opgive at have hunden Noa. Foto: Privatfoto

Sarah Eskekilde erkender også, at der var en vis risiko ved at købe en gadehund fra Portugal. Men netop derfor købte hun også en hvalp, som havde levet i en plejefamilie og var vant til mennesker.

- Jeg ville aldrig købe en klassisk gadehund, fordi der ved man ikke, hvad man får. De kan have dybe skader, og jeg ville aldrig have en hund, jeg ikke kunne stole på, siger hun.

New Hopes ejer afviser kritik

TV SYD har spurgt New Hope og ejer Silke Dior Sommer om at stille op til interview. Det blev først afvist, men foreningen er senere vendt skriftligt tilbage.

TV SYD har blandt spurgt New Hope om:

Hvordan kan hunde, som ejerne har betalt tests for, ankomme til Danmark med giardia?

- Vi kan dokumentere, at samtlige hunde er laboratorietestet med 99 procent svarsikkerhed. Hundene testes typisk 1 uge til 1 måned før afrejse, skriver New Hope.

TV SYD har bedt om at se dokumentationen, men New Hope er ikke vendt tilbage.

Fakta om New Hope

New Hope skriver selv på deres hjemmeside:


New Hope Denmark er en dansk nonprofitorganisation, der har til formål at hjælpe hunde fra Portugal med at finde et kærligt og blivende hjem i Danmark.


  • Stiftet 28. juli 2018.
  • Hovedsæde i Odense. 
  • Tilladelse fra Fødevarestyrelsen til at importere 530 hunde om året. 
  • Har importeret omkring 900 hunde siden stiftelse. 
  • Drevet af Silke Dior Sommer og frivillige.
  • Pris for at adoptere en hund: 4.880 kroner.
  • Pris for at adoptere en ældre hund: 2.980 kroner.


Kilder: newhopedenmark.dk og virk.dk

Hvordan vurderer I hundene i forhold til adfærd og fysisk sundhed, og på hvilken baggrund skriver I salgsopstillingerne for hver enkelt hund?

- Vi beskriver dem, som de vurderes at være i adfærd og af sind i Portugal. Det vil sige af hundekyndige personer samt dyrlæger. Hertil fortælles samtlige adoptanter om den konkrete hunds eventuelle udfordringer ved godkendelsessamtalerne. Hertil adopterer NHDK som fast procedure ikke hunde, som vi er bekendt med har tydelige adfærdsmæssige udfordringer såsom meget angste eller udadreagerende, skriver New Hope.

TV SYD har talt med flere tidligere frivillige i New Hope, som fortæller, at de bevidst løj for adoptanter for at sælge flere hunde. 

Se dokumentarserien ’De døde gadehunde’ gratis på TV SYD Play.

Har du oplevelser med New Hope, som du vil dele med TV SYD? Så send en mail til journalist Alexander Klemp via alkl@tvsyd.dk.

June bruger ikke ord, men dét hun siger er vigtigt

Bettina Rothhaus Møller byder ind til dialog ved at tale samme sprog som beboeren June.
Udgivet

Når beboerne på Rindbækhus 2 i Hedensted har deltaget i aktiviteter, har det hidtil været på grund af medarbejderne. Nu vil de vende det 180 grader, så beboerne selv fortæller, hvad de vil.

Lyde og bevægelser flyder mellem dem. Et opmærksomt blik er rettet mod Bettina Rothhaus Møller.

Hun sidder i skrædderstilling på en kontorstol og har smidt støvlerne. Det er ikke tilfældigt, eller fordi hun nyder at sidde sådan. Men hun har lært, at det er bedst sådan.

Overfor hende går June rundt i cirkler. Hele tiden med Bettina Rothhaus Møller i fokus.

Det er nok ikke sådan, de fleste vil føre en samtale, men det er lige præcis det, der foregår. June har autisme og bor på Rindbækhus 2 i Hedensted, og så taler hun ikke med verbale ord. Derfor prøver pædagog Bettina Rothhaus Møller at kommunikere med June ved svare på hendes bevægelser og lyde.

- June er begyndt at tage nogle initiativer selv, som vi ikke har set før. Hun er begyndt at komme lidt mere ud i fællesstuen, hvis hun gerne vil have kontakt med personalet, hvor hun siger sine lyde, siger Bettina Rothhaus Møller.

Det er lige præcis dét, det hele handler om. Bostedet er en del af et forskningsprojekt, hvor det netop handler om at lære personer med kommunikative handicaps behov at kende.

Intensive Interaction

Når man ikke kan føre samtaler med ord, så er man nødt til at være kreativ. Derfor har bostedets kommunikation med June indtil nu været igennem såkaldte konkreter, som helt lavpraktisk er nogle Lego-klodser, der viser, hvad hun skal.

Får hun en klods i hånden, ved hun, at der ligger noget i kassen, som hun skal forholde sig til. Det kan være en affaldspose, der skal i skraldespanden, eller bestik, når der skal spises.

- Hun er meget visuel, så derfor har hun sin konkretkasse. Det giver tryghed, og gør hende til en medspiller i sit eget liv. Vi skal ikke styre hende, hun kan godt selv, siger Bettina Rothhaus Møller.

Konkretkassen er med til at gøre June mere selvstændig.

Nu har de så taget skridtet videre, for i stedet for at fortælle June, hvad de gerne vil have hende til, så prøver personalet at lytte til hende, for at finde ud af, hvad hun gerne selv vil - uden at konkretkassen er i brug.

Bettina Rothhaus Møllers spejler derfor June ved at sætte sig i skrædderstilling uden sko på, og ved at sige de samme lyde som hende. På den måde har hun lært Junes sprog, og det har betydet, at hun flere gange har taget initiativer, som hun aldrig har gjort før.

Hendes kollega Casper Hammer arbejder også med intensive interaction, som tilgangen kaldes, hos en anden borger, og han oplever også store forskelle.

- Hende, jeg samarbejder med i projektet, har jeg kendt i snart tre år, og jeg har været frustreret over ikke at kunne hjælpe eller forstå hende bedre. Så for mig har det været dejligt, at vi har fået noget støtte og vejledning i, hvad man kunne prøve for at komme lidt mere ind under huden på borgerne. Så jeg må sige, det giver god mening, siger han.

Nu oplever Bettina Rothhaus Møller initiativer, som hun aldrig tidligere har gjort. Foto: Emma Rixen Hedegaard, tvSyd

Medarbejderne har skullet se bort fra deres meget strukturerede rammer på bostedet for at blive klogere på borgernes ønsker. Det har virket.

- Det er blevet tydeligere og mere forståeligt, hvor hun egentlig gerne vil hen, når man er sammen med hende, fortæller Casper Hammer, omsorgsmedarbejder.

Når de har skabt et fælles sprog, er det lettere for personalet at forstå, hvad borgeren ønsker i forskellige situationer.

- Borgerne har altid prøvet at kommunikere til os på den måde, de gør, vi har bare ikke altid set eller forstået det. Nu har vi trænet vores personale op i at få øje på på deres kommunikation og gå ind i det samspil, så det forhåbentligt giver borgerne en oplevelse af en samhørighed og at blive mødt og forstået som de individer, de er, siger Lind Einarsdóttir, tilbudsleder på Specialområdet Autisme i Hedensted.

Væk med rammerne

De kan ikke gøre det alene, og derfor har psykolog og stifter af Intensive Interaction Danmark, Ditte Rose Andersen, taget medarbejderne i hånden ved at lære dem forskellige redskaber og tilgange til kommunikationsformen.

- Intensive Interaction bygger på udviklingspsykologi, hvor budskabet er at for at lære mere om at kommunikere, skal vi vise, at du allerede kan. Det skal være nemt og tiltalende, så man får interesse for det, siger hun.

Derfor har medarbejderne i første omgang skullet observere borgerne, deres bevægelser og lyde, som de har gentaget, så borgerne får oplevelsen af, at de har en dialog med personalet.

- Det er vigtigt for alle mennesker at få opfyldt vores konkrete behov, men også at være én hvis behov bliver lyttet til. For at kunne danne en identitet, skal vi mærke, at vi bliver hørt og set - det er så fundamentalt for os mennesker, hvis vi skal føle os hele og betydningsfulde, siger hun.

Intensive Interaction

Intensive Interaction er en tilgang, som har til formål at skabe adgang til kommunikation og udvikle kommunikation sammen med mennesker, der har forhindringer med det.

I praksis har medarbejderne i opstarten siddet med en borger og hørt deres lyde, og når det har føltes rigtigt, har de prøvet at gentage dem. De har også prøvet at kigge derhen, hvor borgeren kigger, og prøvet at opfange, om det ser ud til at føles godt for borgeren, og om det vækker deres nysgerrighed. Her kan de få oplevelsen af, 'ah ser du det samme som mig'.

Hvis man skal hjælpe, skal man ikke bede dem om at gøre noget andet, for så får man sagt til dem, 'jeg ikke kan høre, hvad du siger'. Man skal svare på det, man kan se og høre.

Det har betydet, at de er blevet klogere på nogle af borgernes præferencer, for eksempel hvordan en borger kommer bedst igennem et vagtskifte.

Kilde: Ditte Rose Andersen

Når personalet fører dialogen på borgernes banehalvdel, så er det, de spørger om ''hvilke muligheder kunne der være for dig'' frem for ''hvilke af de fastlagte muligheder kunne du tænke dig''.

- Vi vil gerne se, om vi kan skabe mere indflydelse for autister. Opdage deres præferencer og meninger om ting, og se på, om de kan få en mere aktiv og myndig rolle, siger Ditte Rose Andersen.

Flere skal lære sproget

Bettina Rothhaus Møller har været på Rindbækhus 2 siden 2004 og vil gerne udvikle sig fagligt hele tiden.

- Vi har altid sagt, at vi er detektiver, fordi vi hele tiden er undersøgende på borgeren, vi er jo aldrig færdige. Der er sket så meget med vores borgere med Intensive Interaction. I opstarten var det måske 20 minutter, der var sat af til det, men i dag er det så lidt, der skal til, siger pædagog Bettina Rothhaus Møller.

Medarbejderne på Rindbækhus 2 i Hedensted har været i gang med projektet siden september, og de har planer om, at endnu flere skal tage udgangspunkt i den måde, borgerne allerede kommunikerer på.

Casper Hammer har haft et ønske om at forstå borgerne bedre, og nu har han fået muligheden. Foto: Emma Rixen Hedegaard, tvSyd

- Jeg tænker, at det kommer til at give mening i fremtiden, fordi der er flere borgere herude, som kunne have gavn af denne tilgang, siger Casper Hammer.

I alt seks medarbejdere har deltaget i forløbet med Intensive Interaction, men på sigt vil de gerne udbrede det til de andre cirka 150 medarbejdere på bostederne i Hedensted.

Vejle Boldklub solgt til 11 lokale forretningsmænd - også ny sportsdirektør på plads

Foto: Claus Fisker/Ritzau Scanpix
Udgivet

Vejle Boldklub holder pressemøde onsdag klokken 12.

Det var til Vejle Boldklubs årlige kick-off-arrangement i Vejle Musikteater, klubben præsenterede en ny investorkreds, som stadig indeholder blandt andre tidligere VB-anfører og nuværende direktør i DanCake, Klaus Eskildsen, som en af ejerne.

- Vejle Boldklub betyder meget for mange mennesker. Derfor er et dansk og lokalt ejerskab også den helt rigtige vej at gå for klubben nu. Det har været vigtigt for mig, at vi har skabt en model, der får dygtige mennesker til at ville gå sammen for at skabe en ny sportslig udvikling i VB, siger Klaus Eskildsen, der hidtil har ejet 40 procent af klubben, men nu får en større andel.

Her er Vejle Boldklubs 11 nye ejere

  • Claus Bagger-Sørensen

  • Steen Bagger-Sørensen

  • Preben Holst Nielsen

  • Henrik Aarup Svendsen

  • Magnus Althof Aarup Svendsen

  • Gustav Althof Aarup Svendsen

  • Allan Linck

  • Jesper Andresen

  • Bjarne Pedersen

  • Tage Pedersen

- Jeg har et glødende VB-hjerte, og den plan, der er præsenteret for os af Henrik Tønder, er den helt rigtige vej for Vejle Boldklub at gå. Den retning, den kan jeg mærke i hjertet, og den vil jeg som investor naturligvis bakke op om. Vejle Boldklub er en klub, der altid har betydet meget for mig, og derfor var det åbenlyst, at jeg gerne ville støtte op om et nyt ejerskab, siger en af de nye ejere, Preben Holst Nielsen.

I den nye aftale udtræder den moldoviske forretningsmand Andrei Zolotko fra ejerkredsen efter at have haft aktiemajoriteten i klubben siden 2016. Det har længe været offentligt kendt, at han ville skille sig af med sine aktier i Vejle Boldklub.

Mange fans var spændte på aftenens arrangement. Foto: Daniel Just Schram, tvSyd

Ny sportsdirektør præsenteret

Udover annonceringen af de rødblusedes nye ejerkreds, kom også et nyt ansigt på scenen.

48-årige Mikkel Hemmersam, der senest har arbejdet i belgiske Anderlecht, er ny sportsdirektør i Nørreskoven. De to parter har været i dialog i tre måneder om et muligt samarbejde, som blev præsenteret tirsdag aften.

- Klubben er dygtig på rigtig mange områder, og der er stor kontinuitet på ledelse af klubbens forskellige fagområder, og så er Vejle Boldklub en legendarisk klub i dansk fodboldhistorie. Jeg har haft gode samtaler med Henrik Tønder, og vi er enige om opgaven, og jeg har fået et klart mandat til at gøre det, der skal til, for at klubben både bliver stærkere og udvikler sig, fortæller Mikkel Hemmersam i en pressemeddelelse.

Også administrerende direktør, Henrik Tønder, er glad for den nye ansættelse.

- Det er vigtigt, at vi får så klare kompetencer ind, og Mikkel har et klart mandat til sit arbejde, og vi kommer til at trække på en stor erfaring, en dygtig leder og et ambitiøst fodboldmenneske. Det her er en stor dag for alle VB’ere, og nu får Mikkel tid til at kigge hele vores sportslige afdeling igennem og sætte ind de steder, hvor vi skal udvikle os for at blive endnu bedre i fremtiden, siger han.

Hemmersam har en fortid i både FC Nordsjælland og FC København.

Svingende periode

De seneste uger har været intet mindre end turbulente for Vejle Boldklub.

Den rumænske sportschef, Marius Adrian Nicolae, røg af posten den 31. januar og kun ni dage senere lå også en fyringsseddel på cheftræner Mihai Tejas bord.

Midlertidigt står Steffen Kielstrup og Johnny Mølby i spidsen for vejlenserne, der har første kamp i det nye år på søndag mod Silkeborg IF.

Opdateres...

Brug vores app og få de vigtigste nyheder fra Syd- og Sønderjylland lige ved hånden.

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden, analysere statistik samt og vise dig funktioner til sociale medier. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Du kan altid tilbagetrække eller ændre dit samtykke, ved at klikke på ”Opdater dit cookietilsagn her” i bunden af siden. Klik på detaljer, hvis du vil vide mere om brugen af cookies.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Funktionelle cookies

Funktionelle cookies giver os mulighed for at huske dine præferencer og forbedre din brugeroplevelse. Disse cookies er ikke strengt nødvendige, men de gør din oplevelse mere personlig og problemfri.

Navn Udbyder
csrftoken instagram.com
bcookie LinkedIn
bscookie LinkedIn
csrftoken instagram.com
JSESSIONID LinkedIn
jwplayer.bandwidthEstimate tvsyd.dk
jwplayerLocalId tvsyd.dk
lang LinkedIn
lang LinkedIn
LAST_RESULT_ENTRY_KEY YouTube
LAST_RESULT_ENTRY_KEY youtube.com
li_gc LinkedIn
lidc LinkedIn
tableau_locale public.tableau.com
tableau_public_negotiated_locale public.tableau.com

Statistikcookies

Statistikcookies hjælper os med at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, så vi kan forbedre den. Vi forsøger at minimere brugen af eksterne tjenester og sikrer, at dine data anonymiseres så vidt muligt.

Navn Udbyder
_cbt Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4_expires Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
bitmovin_analytics_uuid player.castr.com
ebx_webtag_ Echobox
userId tvsyd.dk

Ikke tildelte cookies

Disse cookies er endnu ikke blevet kategoriseret. Vi arbejder på at identificere deres formål og sikre, at de respekterer dine privatlivsindstillinger.

Navn Udbyder
__cf_bm castr.com
_clsk tvsyd.dk
_clsk tvsyd.dk
_pk_id.1.e3b9 player.castr.com
_pk_ref.1.e3b9 player.castr.com
_pk_ses.1.e3b9 player.castr.com
pusherTransportTLS no-domain
sentryReplaySession no-domain
tv_syd_session tvsyd.dk

Nødvendige cookies

Disse cookies er essentielle for at vores hjemmeside fungerer korrekt. De sikrer grundlæggende funktioner. Uden disse cookies ville siden ikke kunne fungere optimalt.

Navn Udbyder
app_banner_enabled tvsyd.dk
breaking tvsyd.dk
breaking_banner_dismissed tvsyd.dk
CookieConsent tvsyd.dk
frequencyCategoryV2 tvsyd.dk
frequencyCategoryV2 tvsyd.dk
recencyCategoryV2 tvsyd.dk
recencyCategoryV2 tvsyd.dk
recencyLastVisitV2 tvsyd.dk
recencyLastVisitV2 tvsyd.dk
tv2reg_cookie_consent tvsyd.dk
visitedPagesV2 tvsyd.dk
visitedPagesV2 tvsyd.dk
visitHistoryFrequencyV2 tvsyd.dk
XSRF-TOKEN tvsyd.dk

Præference-cookies

Præference-cookies husker dine valg, så vi kan tilpasse hjemmesiden efter dine behov. Disse cookies sikrer, at du får en mere personlig oplevelse ved hvert besøg.

Navn Udbyder
NID Google

Markedsføringscookies

Vi anvender ikke selv markedsføringscookies, men vi har valgt at kategorisere en række cookies, som eksterne partnere sætter, som netop markedsføringscookies for at gøre dig som bruger opmærksomme på dem. Vi anvender kun eksternt indhold når det er vores vurdering, at det løfter kvaliteten af vores journalistik eller at det er bydende nødvendigt.

Navn Udbyder
remote_sid youtube.com
sp_landing spotify.com
sp_t spotify.com
TESTCOOKIESENABLED youtube.com
VISITOR_INFO1_LIVE youtube.com
VISITOR_PRIVACY_METADATA youtube.com
YSC youtube.com