Husejer tør ikke bruge sit soveværelse på grund af vindmøller

Borgerne har været lovet handling siden 2021, men der er ikke sket noget. Borgmesteren henviser til en snarlig rapport, der skal foreslå en løsning.

Op til 15 gange om natten seks dage om ugen forvandles roen på Krogsgårdsvej ved Esbjerg sig til et inferno af lyd, lys og rystelser.

Det er lastbiler med enorme vindmølledele på op til 350 ton, der skal fragtes fra fabrikkerne i Brande og Give til Esbjerg Havn.

quote

De (vindmølletransporterne, red.) kommer hver nat, seks dage om ugen, flere tusinde om året

Michael Tang Madsen, beboer, Korsgårdsvej, Tjæreborg

De allerstørste vindmølledele er blevet for store til at komme under motorvejsbroerne, så de har kun den ene vej til at komme til Esbjerg Havn.

Og det er til stor gene for borgerne på vejen, som får forstyrret nattesøvnen. En af dem er Michael Tang Madsen.

Han havde egentlig soveværelse i husgavlen et par meter fra vejen, men nu er han flyttet ned i den anden ende af det 120 år gamle hus.

- De kommer hver nat, seks dage om ugen, flere tusinde om året. Så man kan ikke sove for det. Sikkerhedsmæssigt tør jeg ikke sove deroppe. Ikke når de store kommer. Jeg kan mærke, det ryster, siger Michael Madsen.

Værst af alt er frygten for, om delene kan vælte ind i hans hus.

En af vindmølletransporterne kører forbi om natten. Videoen er optaget fra Michael Tang Madsens soveværelsesvindue på første sal.

I takt med, at vindmøllerne er blevet større, har transportfirmaerne, kommunen og Vejdirektoratet måttet finde en ny rute.

I 2015 besluttede byrådet i Esbjerg Kommune at ændre ruten, så den gik over Krogsgårdsvej. Vejdirektoratet gav tilladelse til at oprette særtransport-ruten. 

Men nu er de også ved at være for store til den lille landevej. Michael Madsen kan konstatere revner i sit hus, som, mener han selv, stammer fra kæmpetransporterne.

Han flyttede til i 2019 - altså fire år efter, transporterne var begyndt at køre på Krogsgårdsvej.

Hvorfor flyttede du hertil, hvis du i forvejen vidste, at der var så mange vindmølletransporter?

- Jeg havde ikke forestillet mig, at der var så mange. Og siden jeg er flyttet til, så er de bare blevet større og større, og der kommer flere og flere. Jeg har på fornemmelsen, at der kører det dobbelte antal nu. Udover det er de måske blevet 30-40 procent større, siger Michael Tang Madsen.

Han håber, at der snart sker noget. Men han frygter, at der kan gå flere år.

Herunder kan man se en 350 ton tung vindmølledel passere tæt på Michael Madsens hus.

Borgmester: Rapport på vej

I 2021 lovede politikerne i Esbjerg Kommune at finde en løsning på problemet med de tunge særtransporter. 

Borgmester i Esbjerg Kommune, Jesper Frost Rasmussen (Venstre), har sammen med borgmestrene fra Vejle og Ikast-Brande Kommuner bedt skiftende transportministre om at gå ind i sagen og betale for en løsning. 

Indtil videre uden held.

Så han forstår godt beboernes frustration.

- Jeg har fuld forståelse for, at det er en udfordring, når der er så store komponenter og så mange, der skal igennem derude, hvor de bor. Det er også derfor, vi har bedt Rambøll (rådgivningsvirksomhed, red.) om at komme med et oplæg til en ny og fremtidssikret rute, siger Jesper Frost Rasmussen.

quote

Jeg vil gerne se den rapport, før jeg tager stilling til, hvordan vi griber sagen bedst an

Thomas Danielsen (Venstre), transportminister

Når den er klar, vil han igen appellere transportministeren om, at staten betaler for vejen.

Transportminister Thomas Danielsen (Venstre) kan ikke stille op til interview, men ministeriets pressetjeneste har sendt følgende udtalelse.

- Jeg er i dialog med blandt andet borgmestrene og de lokale virksomheder om problematikken. Samtidig er nogle af aktørerne ved at få udarbejdet en analyse, der skal afdække de behov, der skal håndteres for at kunne transportere vindmølleelementer til Esbjerg Havn. Jeg vil gerne se den rapport, før jeg tager stilling til, hvordan vi griber sagen bedst an, siger Thomas Danielsen.

Transportfirma forstår frustration

Et af de transportfirmaer, der kører med de største dele, er Torben Rafn A/S. De ser også frem til, at Rambøll kommer med et forslag til en ny vej. For Krogsgårdsvej er smal.

- Vi synes heller ikke, at vejen er optimal, for den er smal. Men vi bruger den, vi er blevet anvist af myndighederne. Vi er ærgerlige over at skulle genere borgerne på Krogsgårdsvej, så vi håber også snart på en anden løsning, siger Jens Aage Daugaard.