Teenagere dropper skærmen for at sende håndtegn i vejkanten i timevis
Lige så længe, som han kan huske, har Mads Christensen været fascineret af lastbiler, og derfor stiller han sig hver uge ud til de danske landeveje sammen med sine venner for at spotte lastbiler.
Et forrudegardin, plysterninger og wunderbaum i stakkevis.
Hvis man ikke vidste bedre, skulle man tro, at man befandt sig i førerhuset på en lastbil, men det er langt fra tilfældet.
I virkeligheden er ovenstående beskrivelse blot nogle af de mange ting, der er at finde på Mads Christensens værelse i Hviding.
Lige så længe, som han kan huske, har han været fascineret af lastbiler, og derfor bruger han også mange af sine lommepenge på at ombygge sit værelse til sit eget førerhus.
- Jeg synes, at det er fedt, at lastbilerne er så store, at de kan larme og har lys på. Men også at der er så mange forskellige modeller, og alle ser forskellige ud, siger Mads Christensen.

Hvor mange jævnaldrende teenagedrenge bruger meget af deres fritid på at spille computerspil og fodbold, foretrækker Mads Christensen at jagte truckeroplevelser ud over det sædvanlige - og det er han langt fra ene om.
På Hviding-kanten mødes han en gang om ugen med sine venner og sin storebror, hvor de i samlet flok tager ud for at spotte lastbiler.
- Når man står der i mange timer, og der går langt imellem at de fede lastbiler kommer, så kan man godt overveje at tage hjem, men lige pludselig kommer der en ny fed lastbil forbi, og så er man klar på at blive stående, siger 'truckspotteren'.
En fælles passion
Mads Christensen har 'truckspottet' i tre år, mens gruppen har været samlet for at tage på truckerjagt i et års tid.
Som så mange andre grupper er netop deres gruppe et udtryk for et fællesskab, og drengene kommer hinanden ved gennem deres fælles passion for dæk, førerhuse og "truckergejl".
De kan nemlig hurtigt bruge fire til fem timer på at stå langs de vestjyske landeveje, og med tiden har de fundet ud af, hvor sandsynligheden for at finde nogle fede truckere er størst.
- Det er hyggeligt at komme ud med nogle af vennerne, fordi vi alle synes, at lastbilerne kan noget særligt, siger han.
WHO's anbefalinger om skærmtid
Verdenssundhedsorganisationen (WHO) anbefaler følgende for børns skærmtid:
Børn fra 0 til 2 år bør ikke bruge skærme.
Børn fra 2 til 5 år må maks have en times daglig skærmtid i selskab med en forælder.
Børn op til 14 år bør maks have to timers rekreativ skærmtid om dagen.
Unge over 14 år skal selv inddrages i overvejelserne om, hvor meget skærmtid den unges liv kan holde til.
Kilde: WHO
At unge mennesker - som truckspottergruppen på Vestkysten - vælger at have fysisk samvær med hinanden, hører i højere grad til sjældenhederne i dag sammenlignet med i slutningen af 00’erne.
Børn og unge - og især drenge - ser hinanden mere virtuelt, end de tidligere har gjort, og det betyder også, at det fysiske samvær er faldende over tid.
Det konkluderede VIVE-studiet "Børn og unge i Danmark. Velfærd og trivsel 2022" for få år siden.

Truckerdrømmen lever
At drengene bruger så mange timer på deres fælles passion, er noget, som Mads Christensens forældre billiger.
- Man er ikke i tvivl om, at de brænder for truckspotting, og det kommer der også mange gode ting ud af. De kommer nemlig hinanden ved, imens de kommer væk fra skærmene, som mange unge bruger tid på i dag, og så har det også givet anledning til at snakke om trafiksikkerhed, så der ikke sker ulykker, siger Mette Christensen, der er mor til Mads.

Fællesskabet og passionen for lastbiler er ikke noget, som teenagedrengene kun deler internt.
Drengene lægger af og til videoer op på det sociale medie TikTok under hver sin profil. Herfra fremviser de forskellige lastbiler, de har spottet, og som, de synes, skiller sig ud fra mængden.
- Vi synes, at andre også skal kunne se, hvad vi oplever, siger Mads Christensen, der står bag kanalen 'kc. truckspot'.
Passionen for lastbiler er noget, som gennemsyrer den unge truckspotters liv, og det kommer det formentlig til at gøre mange år frem, for målet er klart:
Han vil selv sidde bag rattet i en rigtig lastbil, når han bliver gammel nok.
- Jeg har allerede været ude på små ture i lastbiler til udlandet, og det var nogle fede oplevelser. Jeg elsker kulturen, hvor chaufførerne kender hinanden og hilser på hinanden. Det er lige noget for mig, siger Mads Christensen.