25-årig roses af Michelinkok for service på allerhøjeste niveau

Inden Marc Thejl Hansen begyndte på sin uddannelse var han genert, men nu roses han af Michelinrestaurant for sit særlige talent blandt gæsterne.

Han tager imod gæsternes overtøj. Viser dem til deres bord, præsenterer menuen og vejleder valget af vin.

Som tjener er kendskabet til mad og vin dog langt fra det afgørende.

quote

Han har det der x-faktor, som er så svært at finde. Han har hjertelighed og åbenhed

Mette Hvarre Gassner, indehaver af Ti Trin Ned

For Marc Thejl Hansen er det hans særlige evne til at læse mennesker og skabe den helt rette stemning, som gør, at han i en alder på blot 25 år har nået et niveau, som de fleste tjenere må nøjes med at drømme om.

- Det er kontakten med gæsterne, som jeg blev bidt af, for jeg kan godt lide at tale med mennesker, fortæller Marc Thejl Hansen.

Marc Thejl Hansen arbejder på Ti Trin Ned i Fredericia, som er en af Danmarks i alt 28 Michelinrestauranter.
Marc Thejl Hansen arbejder på Ti Trin Ned i Fredericia, som er en af Danmarks i alt 28 Michelinrestauranter.
Foto: Jeppe Frost Kyvsgaard, TV SYD

Han er ansat som tjener på Michelinrestauranten Ti Trin Ned i Fredericia og blandt de otte udvalgte tjenere i Danmark, som kæmper om at blive årets tjener 2023.

- Jeg brænder for hele faget og for at udvikle mig selv. Jeg tror, det er derfor, jeg er blevet så god, fordi jeg er målbevidst og altid sætter mig nye mål, siger han.

For Marc Thejl Hansen var deltagelsen i DM i SKills en fantastisk oplevelse. Meget af det netværk, som han har inden for branchen i dag, blev grundlagt ved nogle af de konkurrencer.
For Marc Thejl Hansen var deltagelsen i DM i SKills en fantastisk oplevelse. Meget af det netværk, som han har inden for branchen i dag, blev grundlagt ved nogle af de konkurrencer.
Foto: Jeppe Frost Kyvsgaard, TV SYD

50 procent afhænger af tjeneren

Netop sin evne til at skabe relationer til gæsterne i restauranten er det, som indehaver af Ti Trin Ned, Mette Hvarre Gassner, fremhæver hos Marc Thejl Hansen.

- Han er en utrolig dygtig tjener. Han har det der x-faktor, som er så svært at finde. Han har hjertelighed og åbenhed, og så kan han være helt almindelig og slappe af foran gæsterne, siger hun og forklarer, at en dygtig tjener skal kunne fortælle gæsterne om menu, råvarer og ingredienser, men vedkommende skal også kunne sætte en stemning, så gæsterne slapper af.

Indehaver af Ti Trin Ned, Mette Hvarre Gassner, roser Marc Thejl Hansen for hans evne til at skabe en afslappet stemning, hvor gæsterne falder tilbage i stolene og nyder aftenen.
Indehaver af Ti Trin Ned, Mette Hvarre Gassner, roser Marc Thejl Hansen for hans evne til at skabe en afslappet stemning, hvor gæsterne falder tilbage i stolene og nyder aftenen.
Foto: Jeppe Frost Kyvsgaard

- Selvfølgelig kommer gæsterne for maden, men en dårlig tjener kan ødelægge selv den bedste middag, siger hun og vurderer derfor, at en god oplevelse på en restaurant afhænger 50 procent af tjeneren.

Samme ros får Marc Thejl Hansen med fra køkkenchefen Reiner Gassner, der beskriver den unge tjener som ekstremt passioneret.

- En tjener er en rådgiver, som skal kunne læse gæsternes ønsker. Det er det, som Marc kan, og det gør ham til noget helt specielt, siger han.

Køkkenchefen hos Ti Trin Ned, Reiner Gassner, forklarer, at gæsterne ikke giver ekstra chancer, når man arbejder på så højt et niveau, som en restaurant med Michelinstjerne er. Derfor er et talent som Marc Thejl Hansens afgørende.
Køkkenchefen hos Ti Trin Ned, Reiner Gassner, forklarer, at gæsterne ikke giver ekstra chancer, når man arbejder på så højt et niveau, som en restaurant med Michelinstjerne er. Derfor er et talent som Marc Thejl Hansens afgørende.
Foto: Jeppe Frost Kyvsgaard

Mere end tallerkentaxa

Da Marc Thejl Hansen begyndte på uddannelsen som tjener, satte han sig målet, at han ville arbejde på en Michelinrestaurant.

I mellemtiden har målsætningerne stået i kø.

Marc Thejl Hansen har ofte mødt fordomme om tjenerfaget. For eksempel at tjenerarbejde er et sommerferiejob, hvor man bare skal servere mad og skænke vin.
Marc Thejl Hansen har ofte mødt fordomme om tjenerfaget. For eksempel at tjenerarbejde er et sommerferiejob, hvor man bare skal servere mad og skænke vin.
Foto: Jeppe Frost Kyvsgaard

Han ville i finalen til Danmarksmesterskabet for unge på erhvervsuddannelser - det såkaldte DM i Skills. Sølvmedalje til sin svendeprøve og efterfølgende en udtagelse til tjenerlandsholdet.

I begyndelsen var han genert, men konkurrencerne har skubbet til noget i ham.

- Jeg er blevet meget mere udadvendt, og jeg tror, at konkurrencerne har været med til at få mig herhen, hvor jeg er i dag, siger han og forklarer, hvordan udfordringerne har været med til at bane vejen for Michelin-drømmen.

quote

Det er noget, som jeg brænder helt vildt meget for. At kunne vise nogle unge mennesker, at det her med at være tjener er mere end at være en tallerkentaxa

Marc Thejl Hansen, tjener, Ti Trin Ned

- Det har en indflydelse, for til konkurrencerne er der helt faste regler for, hvordan man skal servere og agere i servicedelen, og det trækker jeg med ind i restauranten, hvor vi gerne vil have den formelle service, forklarer han.

Drømmene er dog ikke sat på pause. Han bliver ved med at øve sig og træne for næste stop kunne være VM og OL eller en restaurant med to eller tre stjerner.

Vigtigst er dog, at han fortsat vil være et forbillede og vise tjenerfaget frem.

- Det er noget, som jeg brænder helt vildt meget for. At kunne vise nogle unge mennesker, at det her med at være tjener er mere end at være en tallerkentaxa.