Så meget koster turen for at tanke billig benzin i Tyskland

1. juni indførte den tyske regering rabat på benzin- og dieselafgiften. Og billig benzin over grænsen kan være tillokkende for danskere, der er trætte af de høje priser.

13,90 kroner for en liter benzin og 12,61 kroner for en liter diesel.

For de fleste danskere springer det i øjnene som lidt af et slagtilbud, der næsten er for godt til at være sandt. Men det er dagens anslåede priser ved tankstationer i Flensborg.

På grund af krigen i Ukraine og de voldsomt hævede brændstofpriser har den tyske regering nemlig fra 1. juni valgt at indføre rabat på benzin- og dieselafgiften i foreløbigt tre måneder.

Konkret sænker Tyskland afgiften på benzin med 35 cent, hvilket svarer til 2,60 kroner, og 17 cent for diesel, hvilket svarer til 1,26 kroner.

I Danmark er literpriserne for den samme brændstof onsdag 16,39 kroner for en liter diesel og 16,99 kroner for en liter benzin.

Overvej turen 

I en tid, hvor det koster mange penge at kommer fra A til B i Danmark, kan mange måske fristes til at tage en tur over grænsen for at tanke den billige brændstof, men man skal lige tænke en ekstra gang.

- Det afhænger meget af, hvor langt væk man bor, om man skal tage turen over grænsen. Man skal jo både derned og hjem igen, hvor man også bruger benzin, siger Morten Bruun Pedersen, der er cheføkonom ved Forbrugerrådet Tænk.

Han påpeger dog, at man med fordel kan benytte sig at tilbuddet, hvis man bor meget tæt på grænsen, og han bliver bakket op af Torben Lund Kudsk, der er afdelingschef ved FDM.

quote

I Sverige og Tyskland har man erkendt, at mobilitet er rigtig vigtigt, men regeringen og de andre partier har lidt ladt de danske bilister i stikken

Torben Lund Kudsk, afdelingschef, FDM

- Der er virkelig en stor prisforskel efterhånden, så det begynder at kunne give noget. Men man skal ikke køre så vældig mange kilometer, før man har kørt for langt til, at det kan betale sig, siger han og tilføjer:

- Man skal huske, at bilen taber værdi, når den kører mange kilometer, og den skal oftere til service, så det skal man lige have med i regnestykket. Det handler ikke kun om brændstofforbruget, understreger han.

Et tænkt eksempel ville være, hvis man kørte til Shell-tanken på Harisleer Strasse i det nordlige Flensborg for at tanke bilen. Med et forventet forbrug på cirka 2,5 kroner per liter vil man skulle bruge så mange penge på en tur frem og tilbage til tanken, som der står i skemaet herunder:

Tur/retur til Shell i Flensborg 
Gråsten114 kroner
Aabenraa158 kroner
Tønder228 kroner
Haderslev288 kroner
Ribe408 kroner
Kolding424 kroner
Fredericia544 kroner
Esbjerg564 kroner
Vejle580 kroner
Billund634 kroner
Der er ikke taget højde for hastighed og andre faktorer, men udelukkende hvad det gennemsnitlige benzinforbrug vil være for en tur til Shell-tanken.

Kig mod Tyskland

Brændstofpriserne i Flensborg flugter ifølge de tyske bilejeres organisation, ADAC, fint med tendenserne i resten af Tyskland.

Ifølge FDM bør den danske regering kraftigt overveje at sætte ind på området.

- I Sverige og Tyskland har man erkendt, at mobilitet er rigtig vigtigt, men regeringen og de andre partier har lidt ladt de danske bilister i stikken, synes vi, siger Torben Lund Kudsk.

Tilbage i april hævede Skatterådet satserne for kørselsfradraget og befordringsgodtgørelse grundet stigende benzinpriser, men det var slet ikke nok, mener FDM.

- Vi har ikke opgivet tanken om, at de danske bilister også skal have en håndsrækning fra politisk side, og vi vil presse på politisk for, at man i det mindste kan gøre befordringsfradraget mere værd, siger han.

Morten Bruun Pedersen holder fast i, at man skal tænke sig godt om i forhold til en køretur efter brændstof, og han tror ikke, det vil få den store effekt over for politikerne.

- Det kan selvfølgelig tage noget af efterspørgslen ud af Danmark, hvis flere kører til Tyskland, men jeg tvivler på, at det vil have en større effekt på de danske priser, fordi vi står i en mangelsituation i forhold til brændstof, og jeg tror ikke, den danske regeringen har tænkt sig at ændre på afgifterne her, siger han. 

Hos FDM er man dog ikke i tvivl om, hvad man bør gøre.

- Vi kan ikke forstå, at de danske politikere har negligeret det her problem så meget. Hvis ikke de vil gøre mere ved befordringsfradraget, så synes vi, at man skal kigge mod Tyskland, fastslår Torben Lund Kudsk.