Mænd ligger på lur, når kvinder sælger tøj på Facebook

Kvinderne her og mange andre har alle oplevet krænkende adfærd på Facebook Marketplace. Foto: TV 2 Østjylland
Af Kristian Jakobsen & Kathrine Emilie Kristensen
Udgivet
Artiklen er mere end 30 dage gammel
I samarbejde med TV2 Østjylland

Kvinder modtager klamme beskeder og billeder af seksuel karakter fra mænd, der er interesseret i alt andet end tøj.

Køb og salg af brugt tøj kan både være godt for den enkeltes økonomi og for klimaet. Og med nettets mange online handelspladser, er det nemt at sætte sit tøj til salg.

Men for mange kvinder følger der ubehagelige oplevelser med i form af klamme og krænkende beskeder, når de benytter platformen Facebook Marketplace for at handle tøj.

TV2 Østjylland har undersøgt fænomenet og været i kontakt med 201 kvinder, der benytter Facebook Marketplace. 129 af dem fortæller, at de har modtaget upassende beskeder, efter at have oprettet deres annoncer.

Der går ikke mere end et par timer, før jeg får de første henvendelser. Og de har ikke noget med tøj at gøre

Frederikke Petersen

- Jeg vil give dig 2000. Sidste offer er 4000 bare for at slikke dine sure tæer rene. Så kan vi hygge sammen. Jeg elsker at slikke missen, lød beskederne til Anna Præstegaard Madsen fra Esbjerg.

- Hej, jeg er en 27-årig underdanig fyr som betaler for overlegne kvinders brugte sokker. Ville spørge om jeg kunne købe dine brugte sure sokker? Vil give 200 pr par, lød beskeden til Simone Bonde.

Eskalerer til opkald og chikane

For flere af kvinderne stopper det ikke ved klamme beskeder og billeder fra mænd, der ikke kan styre sig. Her eskalerer det til opkald og frygt for, at mændene vil opsøge deres ofre.

Kvinderne her har alle oplevet at få upassende beskeder eller billeder, når de har sat tøj til salg på Facebook Marketplace. Foto: TV 2 Østjylland

Det fortæller Frederikke Petersen, der modtog op mod 50 beskeder, da hun i foråret satte en trøje til salg.

- Der går ikke mere end et par timer, før jeg får de første henvendelser. Og de har ikke noget med tøj at gøre. De, der skriver, vil have noget andet, fortæller Frederikke.

Marketplace

Marketplace-funktionen på blev tilgængelig i Danmark i august 2017 for alle med en Facebook-profil.

Når man gør brug af Marketplace, har man mulighed for at opdage, sælge eller købe varer gennem sin Facebook-konto. På den måde er det mere tilgængeligt for brugere, som allerede gør brug af Facebook dagligt.

Alle personer med en Facebook-profil har altså adgang til Marketplace, og det er ikke muligt for sælgerne at begrænse, hvem der kan se hvad. Alt er synligt for alle, og alle kan kontakte alle.

Kilder: Facebook og Center for digital pædagogik


En af mændene gik udspekuleret til værks og skrev, at han ville købe trøjen til sin kæreste. Han virkede helt reel, så Frederikke Petersen gik ud fra, at han rent faktisk ville købe trøjen. Derfor fik han også hendes telefonnummer, så han kunne overføre pengene på MobilePay, men dagen efter fik hun så en klam besked, efter de havde aftalt, hvor mandens kæreste kunne hente trøjen.

- Perfekt. Så kan hun lige nå at sutte min pik godt og grundigt, inden hun afhenter hos dig, skrev han.

Efterfølgende modtog hun flere opkald fra skjult nummer, og da hun til sidst tog telefonen, var det en mand, der hævdede, at han havde fundet Frederikke i en escort-annonce på nettet og ville høre, om han kunne komme forbi.

Frederikke Petersen har ikke selv kunnet finde annoncen. Hun tror, det er manden, der fik hendes nummer, som ringede for at chikanere hende.

- Jeg kan jo ikke sige, om det er ham eller ej. Men jeg må indrømme, at jeg får et sug i maven over de her skjulte opringninger, for dem plejer jeg ikke at få. Og jeg tænker da, at det er ham, og det er ikke særlig rart, siger hun og fortsætter:

- Jeg frygter, at det kan udvikle sig, nu hvor den her person har mit nummer. At han måske kan finde yderligere informationer om mig, min lokation, min skolegang og mit arbejde. Min allerværste frygt er, at han opsøger mig.

Ulovlige handlinger

Det, mændene foretager sig, er ikke blot upassende, men i flere tilfælde også ulovligt, fortæller juraprofessor Sten Schaumburg-Müller.

- Hvad billeder angår vil min vurdering være, at det er ulovligt, hvis man sender seksualiserede billeder som dickpics og den slags uopfordret til nogen, man ikke kender. Det vil være blufærdighedskrænkende, siger han.

Skal helst kunne ses på

Når kvinderne optræder på Facebook Marketplace og andre platforme med tøjet på, er det fordi, der er større sandsynlighed for at få tøjet solgt, når potentielle købere kan se, hvordan det sidder. Det giver også bedre mulighed for at vurdere størrelse.

Kilde: Trendsales

Og selv om de fleste af mændene nøjes med at kommunikere på skrift, kan det lige så vel være en lovovertrædelse.

- Hvis man sender tekst til nogen, man ikke kender, hvor man eksplicit beskriver, hvad det er for en ydelse, man gerne vil have, eller hvad man godt kunne tænke sig, vil jeg også mene, at det er blufærdighedskrænkende, siger professoren.

Ekspert: Facebook har også et ansvar

TV2 Østjylland har også vist en række beskeder til Emil Ludvigsen, der er fagkonsulent på Center for digital pædagogik.

- Det er jo mændenes ansvar, og hvis det er mænd, der har en god intention, skal vi jo få dem til at forstå, at det ikke opleves sådan af kvinderne. Og ved de mænd, der har en ond intention, skal vi måske have politiet ind over, siger han.

Emil Ludvigsen mener også, at Facebook Marketplace har et ansvar for det, der foregår.

Man kan ikke kontrollere, hvem der kan finde de varer, man sætter til salg

Emil Ludvigsen

- Hvis jeg som mand vil finde nogle af de her kvinder, kan jeg bare søge på dametøj, og så får man et katalog af kvinder, og så kan man gå i gang fra en ende af. Man kan ikke kontrollere, hvem der kan finde de varer, man sætter til salg.

Facebook Marketplace er ejet af selskabet Meta. TV2 Østjylland har kontaktet Meta for at få selskabets kommentar til det, der foregår på Marketplace og for at høre, om det er noget, selskabet forsøger at stoppe og hvordan.

Trods flere henvendelser både på mail og telefonisk er det ikke lykkedes at få en kommentar fra Meta.

Vi har også kontaktet Østjyllands Politi, der opfordrer kvinderne til at anmelde det, hvis de oplever blufærdighedskrænkende adfærd.

Sådan har vi gjort

I arbejdet med historien har TV2 Østjylland kontaktet flere hundrede kvinder, der har haft tøj til salg på Facebook Marketplace, og spurgt dem, om de har modtaget upassende og krænkende beskeder, billeder og opkald, når de har sat ting til salg.

201 kvinder vendte tilbage, og af dem har 129 oplevet at få upassende beskeder.

Vi har også forsøgt at kontakte personerne bag de facebookprofiler, som beskeder og billeder er sendt fra, for at høre, hvorfor de gør det, og om de tænker på, at det kan være ubehageligt for de kvinder, de kontakter. Nogle af deres forklaringer kan du læse de kommende dage.

Det er ikke lykkedes at komme i kontakt med dem, der har skrevet til Frederikke, og derfor er de pågældendes profiler anonymiseret.

Facebook Marketplace er ejet af selskabet Meta.

TV2 Østjylland har kontaktet Meta for at få selskabets kommentar til det, der foregår på Marketplace, og for at høre, om det er noget, selskabet forsøger at stoppe og hvordan.

Trods flere henvendelser både på mail og telefonisk er det ikke lykkedes at få en kommentar fra Meta.

Kirken har en magt, de færreste kender til

Højen Kirke er ikke blot en kirke og en kirkegård. Kirken ejer også en stor del af lokalområdets jord, der blandt andet bruges til konventionelt landbrug. Foto: Knud Erik Christensen
Udgivet

Kirken ejer masser af landbrugsjord, og langt det meste dyrkes på konventionel vis. Regler står i vejen for grøn omstilling i kirken.

Du ved det nok ikke. Men når du kører forbi en mark, er der stor chance for, at den ligger på kirkens jord. Sådan har det været siden dengang, præster blev aflønnet med præstegårde og land. De sidste mange år har præstegårdene ikke selv dyrket jorden, men Folkekirken er Danmarks tredjestørste jordejer.

Langt det meste jord, cirka 8100 hektar, er bortforpagtet til landbrug. Kun 14 procent er økologisk drevet, mens kommunerne til sammenligning har 35 procent, og klimakampen banker på kirkedøren. For eksempel i Højen mellem Vejle og Kolding, hvor kirken råder over 24 hektar.

- Regeringens klimaplan har et mål om at få plantet 250.000 hektar skov. Så kirkens jord kan måske komme i spil til dét. Men der er nogle regler, som begrænser os i den grønne omstilling. For eksempel kan en landmand få tilskud, hvis han tager et stykke jord ud af drift, men det kan vi ikke få. Og vi har faktisk pligt til at få så mange penge ud af vores jord som muligt, siger Marcus Kring, som er formand for Højen Menighedsråd.

Marcus Kring er pensioneret landmand og formand for Højen Menighedsråd. Han forventer, at Folkekirkens jord bliver en del af planerne om at plante meget mere skov i Danmark.

Presset af lovforslag

Folkekirken taler nærmest aldrig med én stemme, og der er ingen samlet plan for den grønne omstilling. For det er ude i de enkelte menighedsråd, man tager beslutninger om jorden.

Men i 2020 blev Folkekirkens Grønne Omstilling stiftet for at sparke kirkens klimakamp i gang.

De færreste mennesker ved, at de virkelig kan gøre noget for klimaet, hvis de går ind i et menighedsråd

Jesper Rønn Kristiansen, som er projektleder i Folkekirkens Grønne Omstilling

- Der kom et lovforslag om, at al kirkens jord skulle være økologisk. Det fik Folkekirken til selv at lægge sig i selen for en grøn omstilling. De færreste mennesker ved, at de virkelig kan gøre noget for klimaet, hvis de går ind i et menighedsråd. Men nu har vi fået kortlagt al kirkens jord, så vi bedre kan vejlede menighedsrådene, og mange er nået langt med de grønne tiltag, siger Jesper Rønn Kristiansen, som er projektleder i Folkekirkens Grønne Omstilling.

Stort potentiale

Som stor jordbesidder sidder kirken på en stor magt. Projektlederen erkender, at kirken er bagud i klimakampen, når 86 procent af kirkens landbrugsjord dyrkes konventionelt. Men det giver omvendt et stort potentiale.

- De fleste andre anvendelser er bedre for klimaet og miljøet end konventionelt landbrug. For eksempel giver staten, styrelser og fonde støtte til skovrejsning og lavbundsprojekter. Og alene i 2023 blev der rejst 100 hektar skov på kirkelig jord, siger Jesper Rønn Kristiansen, som også nævner solceller og udskiftning af oliefyr som grønne veje frem.

Medlemmerne af menighedsrådene er i gennemsnit 68 år, så de er ikke vokset op med grøn omstilling. Men viljen er der, og der sker mange gode tiltag, siger Jesper Rønn Kristiansen, som er projektleder for Folkekirkens Grønne Omstilling.

Udover landbrugsjorden råder Folkekirken samlet over 2800 hektar skov - og cirka 5100 hektar kirkegårde, eng, kyst, veje, kirker, præstegårde og parkeringspladser.

Salg kan ikke betale sig

I Højen er halvdelen af jorden bortforpagtet til et konventionelt landbrug med malkekvæg og græsmarker. Resten rummer nærmest uberørt skov samt selve kirken, kirkegården og præstegården.

- Jeg synes, vi har en fin blanding, der både tager hensyn til biodiversitet og klima og til, at der stadig skal fremstilles nogle fødevarer i Danmark, siger Marcus Kring.

- Men giver det mening her i 2024, at kirken ejer land?

- Nej, det kan man godt diskutere, og det har vi også drøftet i menighedsrådet. Hvorfor skal kirken bruge tid på dét? Men nu får vi løbende penge ind til vores drift, og hvis vi sælger, må vi ikke selv beholde pengene. Så bliver pengene stående i stiftet. Så det gør vi ikke, siger Marcus Kring.

Der er menighedsrådsvalg den 17. september, så her er der mulighed for at præge kirkens klimakamp.

Overblik: Det ved vi om budgetkuppet på borgmester

M
Udgivet

Mandag kom Dansk Folkeparti, Socialistisk folkeparti, Socialdemokratiet og Venstre med et budgetforlig, som de ikke involverede den konservative borgmester i. Her er, hvad vi ved om kuppet.

Mandag skulle partierne i Kolding byråd mødes for at diskutere høringssvar og forslag til budgetforliget for 2025.

Det troede Det konservative folkeparti i hvert fald, men blev mødt af et allerede indgået budgetforlig af de fire partier; uden kendskab eller involvering af de konservative.

Her er, hvad vi ved om dagens store skuffelse for Knud Erik Langhoff (C), borgmester i Kolding Kommune.

Det ved vi om budgetforliget i Kolding Kommune

1

Budgetforliget

Foto: Kim Gram, TV SYD

Indholdet af budgetforliget er endnu ukendt.

Der er dog enighed om forliget mellem Dansk Folkeparti, Socialistisk folkeparti, Socialdemokratiet og Venstre.

Flere af disse partier har udtrykt ønske om at bruge penge på at fremme kommunen, mens Det konservative folkeparti prioriterer at afvikle gæld.

Borgmester Knud Erik Langhoff (C) har mandag ikke ønsket at udtale sig om budgetforliget til TV SYD.

2

Derfor gik forligspartierne udenom borgmesteren

Foto: Socialistisk Folkeparti

Årsagerne bag udeladelsen og anklagerne mod Knud Erik Langhoff og Det konservative folkeparti er forskellige for de fire partier.

Hovedbudskaberne er dog:

Dansk Folkeparti: Manglende indflydelse samt 'unødvendige nedskæringer'.

Socialistisk folkeparti: Brud på konstitueringsaftale om at holde skatter og afgifter i ro.

Socialdemokratiet: Politiske og prioriteringsmæssige uenigheder.

Venstre: Manglende initiativ til budgetsamtaler samt 'uambitiøse spareplaner'.

Du kan læse mere om stridens kerne og uenighederne i denne artikel.

3

Hvorfor er det usædvanligt at undlade borgmesteren og hvilke konsekvenser har det?

Foto: Pressebillede, VIVE

Kurt Houlberg, professor i statskundskab på VIVE med fokus på kommunalpolitik, fortæller om dagens begivenhed:

- Det er usædvanligt, fordi borgmesteren sædvanligvis sidder for bordenden i økonomiforhandlinger og dermed vil være med i budgetprocessen. Der kan gå mange år mellem at borgmesteren ikke er en del af budgetforliget.

At lave et budgetforlig uden borgmesteren kan også have skadelige virkninger på samarbejdet fremover.

- Det svækker borgmesteren og borgmesterens position som forhandler, når han ikke er en del af budgetforliget. Det stiller ham simpelthen svagere i det kommende år og i andre typer forhandlinger, siger Kurt Houlberg.

Du kan læse hele artiklen om, hvorfor et budgetforlig uden borgmesteren er usædvanligt og potentielt skadeligt for fremtidigt samarbejde her.

4

Sådan reagerer Det konservative folkeparti

Foto: Bo Nielsen

Borgmesteren Knud Erik Langhoff har ikke ønsket at udtale sig om dagens budgetforlig til TV SYD. Det har Freddy Christensen, der er byrådmedlem for partiet dog.

- Jeg er vildt skuffet over, at de ikke har taget os ind. Vi har ikke været så langt fra hinanden. Vi når ikke engang at holde vores møde klokken 14:00, inden de går ud og laver et budget udenom os.

- Politik er nok sådan, at alle kommer videre på et tidspunkt, og tiden læger alle sår. Men jeg synes ikke det har været en særlig køn proces i dag. Samarbejdet skal fortsætte på en eller anden måde, og vi vil det bedste for borgerne, lød det fra Freddy Christensen.

Du kan læse hele artiklen, hvor Freddy Christensen sætter ord på dagens budgetforlig udenom Knud Erik Langhoff og Det konservative folkeparti.

5

Venstre afviser ikke fremtidigt samarbejde med Det konservative folkeparti

Foto: Ole Møller, TV SYD

Trods Venstre gik udenom borgmesteren og hans parti ved budgetforliget, afviser Jakob Ville (V) ikke at samarbejde med Det konservative folkeparti efter næste valg.

- Jeg vil da rigtig gerne stå sammen med de konservative efter næste valg.

- Jeg kan ikke bare lægge mig i slipstrømmen af dem i fire år og vente på, der kommer valg. Jeg har noget på hjerte, jeg vil rigtig gerne noget med den her by, og det fik jeg mulighed for nu, lyder det fra Jakob Ville.

Du kan læse mere om Venstres lyst til et fremtidigt samarbejde med Det konservative folkeparti her.

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden og analysere statistik. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Du kan altid ændre dit samtykke. Klik på detaljer, hvis du vil vide mere.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Nødvendige cookies

Disse cookies er essentielle for at vores hjemmeside fungerer korrekt. De sikrer grundlæggende funktioner. Uden disse cookies ville siden ikke kunne fungere optimalt.

Navn Udbyder
CookieConsent tvsyd.dk
__whplayCrate tvsyd.dk
__whseenVerticalVideosCrate tvsyd.dk
frequencyCategoryV2 tvsyd.dk
recencyCategoryV2 tvsyd.dk
recencyLastVisitV2 tvsyd.dk
visitHistoryFrequencyV2 tvsyd.dk
visitedPagesV2 tvsyd.dk

Funktionelle cookies

Funktionelle cookies giver os mulighed for at huske dine præferencer og forbedre din brugeroplevelse. Disse cookies er ikke strengt nødvendige, men de gør din oplevelse mere personlig og problemfri.

Navn Udbyder
JSESSIONID LinkedIn
LAST_RESULT_ENTRY_KEY YouTube
bcookie LinkedIn
bscookie LinkedIn
csrftoken instagram.com
csrftoken instagram.com
lang LinkedIn
lang LinkedIn
li_gc LinkedIn
lidc LinkedIn
tableau_locale public.tableau.com
tableau_public_negotiated_locale public.tableau.com

Præference-cookies

Præference-cookies husker dine valg, så vi kan tilpasse hjemmesiden efter dine behov. Disse cookies sikrer, at du får en mere personlig oplevelse ved hvert besøg.

Navn Udbyder
NID Google

Statistikcookies

Statistikcookies hjælper os med at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, så vi kan forbedre den. Vi forsøger at minimere brugen af eksterne tjenester og sikrer, at dine data anonymiseres så vidt muligt.

Navn Udbyder
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4_expires Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
ebx_webtag_ Echobox
userId tvsyd.dk

Markedsføringscookies

Vi anvender ikke selv markedsføringscookies, men vi har valgt at kategorisere en række cookies, som eksterne partnere sætter, som netop markedsføringscookies for at gøre dig som bruger opmærksomme på dem. Vi anvender kun eksternt indhold når det er vores vurdering, at det løfter kvaliteten af vores journalistik eller at det er bydende nødvendigt.

Navn Udbyder
sp_landing spotify.com
sp_t spotify.com