Play

Multihandicappet beboer råbte og græd i 74 minutter før nattevagt reagerede

Det er Mathias Hansen, en multihandicappet ung mand, som flere gange ikke får helt basal hjælp som en tår vand eller en tør ble. På Odinsgård i Haderslev Kommune lå Mathias og græd og råbte efter hjælp i 74 minutter uden at få hjælp. Foto: TV 2 Dokumentar
Af Allan Spangsberg Hansen, Faton Nesimi & Kasper Randrup-Thomsen og Kristina Højer Nørgaard
Udgivet
Artiklen er mere end 30 dage gammel
I samarbejde med TV 2 Nyheder

Ifølge eksperter er der tale om forrået kultur, ledelsessvigt og et menneskesyn, som minder om tiden med åndssvageforsorgen.

Omsorgssvigt. Voldsomme overgreb. Psykisk vold.

Det er nogle af de udtryk, som to eksperter bruger om den behandling af mennesker med handicap, som TV2 dokumenterer i den nye dokumentar ‘Operation X – Nødråb i natten’.

Det minder om det, vi havde i 60'erne og 30'erne. På det mentale sygehus – eller åndssvageforsorgen

Bo Hejlskov Elvén, psykolog

TV 2 har optaget lyd fra botilbuddet Odinsgård i Vojens og haft en journalist ansat som muldvarp på botilbuddet Lynghuset i København, som har filmet med skjult kamera.

På Odinsgård i Vojens bor der 33 borgere over 18 år med fysiske og psykiske funktionsnedsættelser. Alle vores borgere har behov for massiv støtte, hjælp og vejledning. Foto: TV 2 Dokumentar

Begge botilbud er sat i verden for at hjælpe og understøtte voksne med handicap. Men optagelserne dokumenterer en lang række svigt af nogle af landets mest udsatte og plejekrævende borgere.

- Det værste er forråelsen. Den kultur, der er, som medfører omsorgssvigt, siger Ida Marie Mundt, lektor ved Københavns Professionshøjskole, der har set og hørt TV 2s optagelser.

Ida Marie Mundt har en master i specialpædagogik og underviser til dagligt pædagoger og specialpædagoger. Foto: TV 2 Dokumentar

Optagelserne viser, at omsorgen for voksne med handicap i flere tilfælde ligner ren opbevaring. Det mener psykolog med speciale i håndtering af personer med særlige behov og problemadfærd, Bo Hejlskov Elvén, som også har set optagelserne.

- Det minder jo om det, vi havde i 60'erne og 30'erne. På det mentale sygehus – eller åndssvageforsorgen. Hvor man ikke havde nogen særlig holdning til menneskers værdi, for man anså faktisk ikke, de havde højere værdi, siger Bo Hejlskov Elvén.

Timelangt nødråb i Haderslev

På Odinsgård i Haderslev satte TV 2 en skjult mikrofon op i fire dage i 19-årige Mathias Hansens lejlighed. Mathias er multihandicappet, og hans mor, Lis Hansen, kontaktede TV 2, efter at hun adskillige gange havde råbt op om sin søns situation over for personalet og ledelsen på Odinsgård og over for kommunens sagsbehandler.

Lis Hansens søn har boet på Odinsgård i omkring 2 år. Foto: TV 2 Dokumentar

Lis Hansen er bekymret for, at hendes søn er i mistrivsel, og at han ikke får hjælp om natten. Haderslev Kommune har svaret hende, at Mathias ikke er i mistrivsel. De har også svaret, at personalet kommer, hvis Mathias kalder om natten.

Men på lydoptagelserne kan man høre, at Mathias ikke får hjælp til helt basale behov – som at få noget at drikke, at komme på toilettet eller at få en ren ble.

Sådan gjorde TV2

I december sidste år modtog ‘Operation X’ flere tip om omsorgs- og ledelsessvigt på bostedet Lynghuset i København. Derfor fik redaktionen en journalist ansat på bostedet i februar 2023. I løbet af de følgende måneder havde hun 20 vagter og filmede med skjult kamera.

I løbet af foråret fik redaktionen tip om lignende svigt på Odinsgård i Vojens i Haderslev Kommune. Efter aftale med familien satte TV 2 en skjult mikrofon op i fire døgn på 19-årige Mathias Hansens værelse.

Vi har afspillet uddrag af optagelserne for lektor Ida Marie Mundt og psykolog Bo Hejlskov Elvén, som har speciale i håndtering af personer med særlige behov og problemadfærd. Eksperterne vurderer, at der er tale om alvorlige omsorgssvigt, og redaktionen har derfor kontaktet de pårørende og ledelsen på bostederne samt de relevante kommuner – Haderslev og København.

Flere af de situationer, som TV2s mikrofon dokumenterer, karakteriserer psykolog Bo Hejlskov Elvén og lektor i specialpædagogik Ida Marie Mundt som omsorgssvigt, overgreb og psykisk vold.

Bo Elvén er psykolog med speciale i håndtering af personer med særlige behov og problemadfærd. Foto: TV 2 Dokumentar

Eksempelvis svarede en medarbejder en nat, hvor Mathias kaldte efter hjælp: ”Nu stopper du. Nu bliver jeg sur på dig. Forstået? Er det forstået Mathias? Jeg gider ikke mere. Så stop. Nu. Du er ikke den eneste her. Du er ikke hjemme”.

- Det er jo et omsorgssvigt, men det er faktisk værre. Vi vil kalde det en form for psykisk vold i situationen, siger Bo Hejlskov Elvén.

Sandheden er

Samme medarbejder instruerede også Mathias i at lyve, når han skulle tale med sin mor.

En nat hvor Mathias havde været vågen flere gange og bedt om noget at drikke uden at få det, ville han gerne tale med sin mor. Men inden medarbejderen ringede op, havde han en besked til Mathias.

- Jeg vil gerne have, at du ikke lyver til din mor. At du ikke kommer med en masse historier. Sig bare sandheden. Og sandheden er, at du har sovet godt, at du har sovet hele natten, at du har været rolig, at du har følt dig tryg. Dét er sandheden, siger medarbejderen til Mathias, inden han ringer op.

Her på Odinsgård bor Mathias Hansen. Foto: TV 2 Dokumentar

Lektor Ida Marie Mundt er rystet over medarbejderens ageren.

- Det er en uhyggelig situation. Især fordi magtforholdet i sådan en situation er så skævt, siger hun med henvisning til, at Mathias er afhængig af medarbejderens hjælp.

En anden nat var Mathias utryg og ked af det. I en time og 14 minutter råbte han efter hjælp og græd – uden at der kom nogen ind til ham.

Et klart omsorgssvigt, vurderer eksperterne.

- Mathias har et funktionsniveau som et lille barn, så den oplevelse han har, vil være den samme, som et lille barn vil have. Der er vel ikke ret mange forældre, der vil lade en treårig ligge og skrige på den måde en nat og så bare ignorere det, siger Bo Hejlskov Elvén og konkluderer:

- Så det er helt klart et omsorgssvigt. Der er ikke nogen undskyldning.

Løgne til pårørende

TV 2 kan også dokumentere, at en ansat lyver over for Lis Hansen, mor til Mathias Hansen.

Efter at have råbt efter hjælp i en time og 14 minutter, kom en medarbejder ind til Mathias. Hun kunne høre, at Mathias var oprevet, og Mathias fortalte, at han var ked af det.

Der lyver medarbejderen helt klart over for moren. Det er jo selvfølgelig voldsomt problematisk

Bo Hejlskov Elvén, psykolog

I samme øjeblik ringede Mathias’ mor. Hun spurgte medarbejderen, om Mathias havde været ked af det, og medarbejderen svarede “nej, det har han ikke”, selvom Mathias altså havde grædt og råbt efter hjælp i mere end en time.

- Der lyver medarbejderen helt klart over for moren. Det er jo selvfølgelig voldsomt problematisk, siger Bo Hejlskov Elvén.

Vil ikke forsvare det

TV 2 har afspillet lydklippene fra Mathias' lejlighed for Rolf Dalsgaard Johansen, direktøren for Social og Sundhed i Haderslev Kommune.

Rolf Dalsgaard Johansen, direktøren for Social og Sundhed i Haderslev Kommune. Foto: TV 2 Dokumentar

- Jeg vil ikke sidde her og forsvare nogle af de klip, der er blevet præsenteret her. Der er ikke noget af det, som jeg synes, er ordentlig opførsel. Vi er bekendt med, at der på Odinsgård er mange udfordringer, så vi er langt fra i mål. Det er der slet ikke nogen tvivl om, siger han.

Så hvornår kan Mathias så forvente, at der sker nogle ændringer, som han kan mærke?

- Jeg håber, vi kan se de små, gode ændringer hver evig eneste dag, svarer direktøren.

Men kan du være sikker på, at Mathias ikke i nat ligger og skriger og kalder på hjælp i en time og 14 minutter, før der kommer nogen?

- Jeg håber det, svarer Rolf Dalsgaard Johansen.

Eksisterer stadig

Haderslev Kommune har på baggrund af TV 2s optagelser lavet en advokatundersøgelse. 

I denne forklarer nattevagten, at "ledelsen havde meldt ud, at de (medarbejderne red.) kun skulle gå ind til Mathias tre gange om natten, selvom Mathias græd."

Medarbejderen forklarer videre, at Mathias dermed ifølge ledelsen kunne ”være nødt til at græde i en time, og at det var ærgerligt, men sådan var det."

Odinsgård ligger i Vojens, som hører under Haderslev Kommune. Nu skal stedet have nyt navn og nye værdier. Personale, ledelse og beboere er der dog som udgangspunkt ikke planer om at ændre på. Foto: TV 2 Dokumentar

Rolf Dalsgaard Johansen kan hverken be- eller afkræfte den forklaring.

- Helt konkret har vi undersøgt, hvorvidt der er blevet givet en ordre som den, der beskrives, og det har ikke været muligt hverken at be- eller afkræfte det konkrete tilfælde, som medarbejderen her nævner, skriver Rolf Dalgaard Johansen i en mail til TV2 og uddyber:

- Det, vi kan sige, er, at det er Haderslev Kommunes tilgang at have rutiner og arbejdsgange, der er tilpasset den enkelte borger. Det kan der være konkrete udfordringer med, som I allerede har dokumenteret, men det er det, vi arbejder for, skriver han.

I september besluttede politikerne i Haderslev Kommune, at Odinsgård skal lukke. Det skal erstattes af et nyt botilbud på samme adresse med et nyt navn og "nye værdier". 

Men ifølge TV SYDs oplysninger bor beboerne fortsat på Odinsgård. På Haderslev Kommunes hjemmeside fremgår Odinsgård stadig som et muligt botilbud.

Se 'Operation X – Nødråb i natten' på TV2 onsdag klokken 20.00 eller på TV 2 PLAY nu.

Forhold dig roligt og nyd oplevelsen, hvis du ser en ulv

Foto: Heidi Birgitte Ida Dalgaard Clemmesen
Udgivet

I 2012 var det en sensation, da der blev set en ulv, nu er der flere end 50, og de dukker op flere steder. Det bedste, man kan gøre, er at forholde sig roligt, hvis du pludselig står overfor én.

Bevar roen, hav respekt og observer på afstand. Sådan lyder grundopskriften, hvis du en dag skulle stå overfor en ulv i det fri.

- Hvis man kan finde ro i det, skal man også føle sig lidt heldig, for det er ikke det mest almindelige at se en ulv tæt på, siger Kim Skalborg Simonsen, biolog hos Givskud Zoo.

Ifølge Kim Skalborg Sørensen, der er biolog hos Givskud Zoo, er der ingen grund til at blive bange eller gå i panik, for ulvene har slet ikke lyst til at møde os mennesker. Video: Heidi Birgitte Ida Dalgaard Clemmesen, tvSyd

Der er ingen grund til at blive bange eller gå i panik, for ulvene har slet ikke lyst til at møde os mennesker.

I Oksbøl har de netop spottet ulve i et boligkvarter, men det er hverken unormalt eller farligt.

- Det er ikke et sted, de er søgt hen, det er fordi, de ikke har en indbygget GPS. De har færdes i området i løbet af aftenen, og så har de taget en vej, der var energibesparende, siger Kent Olsen, Videnskabelig chef og seniorforsker ved Naturhistorisk Museum, Aarhus.

Find roen og føl dig heldig

Løber man ind i en ulv, så skal man holde afstand til den, men man må også godt tage sig tid til at nyde synet.

- Al viden og statistik viser, at de ikke ser os som mad, at de ikke har nogen direkte interesse i os, og at det langt overvejende vil være ulven, der synes, at vi er de mest farlige og skynde sig væk, siger Kim Skalborg Simonsen, biolog hos Givskud Zoo.

Og så er det faktisk ikke en dum idé at hive kameraet frem og forevige dit møde med en ulv.

- Det er en god idé at tage en video af det møde, så vi får dokumentation for hændelserne og ulvens adfærd. Vi ser altid, at de vender om og går væk, og det er deres naturlige og ønskelige adfærd, siger Kent Olsen.

Han opfordrer til, at man ikke følger efter dyret eller er decideret opsøgende, da ulvene af sig selv nok skal søge væk.

- Det er en klar opfordring, at man ikke sætter sig i sin bil og kører efter dem. Det er simpelthen ikke i ulvenes interesse, og de har ikke brug for hjælp til at finde ud af byen igen. Man tvinger ulvene til at tage nogle uhensigtsmæssige beslutninger, hvor man gør mere skade end gavn, siger han.

Ulvene i Oksbøl har formentlig været hvalpe fra et kendt ulvepar i området, og de har lige nu ramt teenage-alderen, hvilket gør, at de begynder at strejfe rundt alene eller i søskendegrupper, og derfor kan ende steder som i byerne.

Ikke naturligt

Når ulvene kommer ind i byerne, er det altså ikke planlagt, men fordi de tilfældigt ender der. For eksempel fordi de ikke kender området så godt.

- Vi har gentagne gange oplevet det i Jylland, og det er ikke usædvanligt, at ulvene følger naturlige ledelinjer i landskabet og lader sig guide ind i nærheden at mindre byer eller anden infrastruktur, siger Kent Olsen.

Oksbøl ligger med meget natur, og derfor er der ikke langt fra skov til by, hvis ulvene spotter en vej eller sti, der er let for dem at bruge.

- Vi skal som mennesker gøre, som vi hidtil har gjort. Vi behøver ikke ændre vores adfærd, siger han.

Han har set nogle videoer, hvor ulvene løber i galop, har halen mellem benene og ørene bagud, hvilket viser, at ulvene er stressede og gør alt, hvad de kan for at komme væk fra den situation, de uforvarende er endt i i villakvarteret i udkanten af Oksbøl.

Møder man en ulv, og man har en hund eller et barn med, er der heller ingen grund til stor bekymring, men man kan tage sine forholdsregler.

- Står man med en lille hund, kan man tage den ind til sig, for den kan godt være mere interessant, end vi er. Det er lidt det samme med børn, de skal ikke løbe hen til den, men stå lige så stille og kigge på ulven, så kan der ikke ske noget som helst. Det ville være yderst usædvanligt, siger Kim Skalborg Simonsen, biolog hos Givskud Zoo.

Store hvalpekuld

I 2024 blev der født 38 hvalpe, og man antager, at de fleste stadig er i live. Derudover estimerer Naturhistorisk Museum i Aarhus, at der er mellem 22 og 42 voksne ulve i Danmark.

- De føder hvalpe hvert år, så når et par har fundet sammen og har fået hvalpe første gang, kører det som en småkagefabrik, siger Kent Olsen.

Derfor vil vi kunne forvente, at ulvebestanden stiger over de kommende år, men kurven vil også flade ud igen.

- Ulve regulerer deres kuldstørrelse i forhold til, hvor meget arbejde der skal lægges i at finde føde til hvalpene. Derfor ser vi relativt mange eksempler i Danmark, hvor parret får otte hvalpe og ikke de gennemsnitlige fem til seks hvalpe, siger seniorforskeren.

Der er lige nu god plads til at få hvalpe, og hvis der ikke er en overdødelighed, så regner de med, at bestanden vokser med omtrent 30 procent om året.

- Det vil vare, indtil de bedsteegnede levesteder er fyldte. Så forventer vi, at vækstraten kommer til at falde, og det varer nogle år endnu, siger han.

Ejner var fanget mellem to forsikringsselskaber - nu er der en løsning på vej

Ejner Vinter ser frem til, at folkepensionen ikke ender op i skadesomkostninger efter en mangelfuld tildækning af tag. Foto: Søren Pors Grundahl, TV SYD
Udgivet

Ejner Vinter blev fanget mellem to forsikringsselskaber, men nu er der nyt i sagen, hvor håndværkernes forsikring tilbyder hjælp.

Siden nytårsaften har Ejner Vinter kæmpet en kamp for sit hus og sit ve og vel. Det gamle asbesttag var pillet af huset, og et lag af plast skulle sikre mod regnen. Dog lod nytårsstormen hånt om plastikken, hvilket resulterede i store vandskader i de følgende regnvejrsdage.

Siden da har Ejner Vinter været fanget mellem forsikringsselskaber. Hans eget, Tryg Forsikring, mente ikke, at selskabet skulle dække skaden, og indtil nu, mente håndværkernes forsikringsselskab, Købstædernes Forsikring, heller ikke, at de havde erstatningspligten.

Mandag eftermiddag, 20 dage efter stormen, fik Ejner Vinter dog hjælpen sendt til indbakken.

"Ud fra de oplysninger, vi har fået, kan vi anerkende erstatningspligten, og vi vil betale skaden - med forbehold for kravets størrelse og indhold." Sådan skriver Købstædernes Forsikring til Ejner Vinter.

- Det var en ganske dejlig besked. Men jeg må sige, at den har været længe undervejs. Jeg frygter, at ikke alle har viljen til at kæmpe sådan en kamp, fortæller Ejner Vinter.

Han kan i øjeblikket kigge på drivvåde vægge. Det håber han, der snart kommer en ende på.

- Jeg vil sige, at der er faldet en sten fra mit hjerte. Nu sker der noget. Men nu må vi se, hvor meget der bliver dækket. Jeg håber, at vi får løst problemet, så vi mere eller mindre alle mand slipper af med problemet, siger han.

Købstædernes Forsikring tilbyder betaling

Efter tvSyd lavede optagelserne med Ejner Vinter, har Købstædernes Forsikring haft en af deres taksatorer ude og besigtige skaderne. De har konkluderet, at deres kundes indsats har været mangelfuld, og at de dermed påtager sig erstatningspligten.

- Vi har lavet en ny, samlet vurdering. Ud fra den første beskrivelse fra vores kunde, fandt vi ikke noget kritisabelt. Alligevel havde vi fredag en mand ude og kigge på ejendommen. Ud fra de nye oplysninger har vi kigget på sagen igen og har til formiddag konkluderet, at vi har erstatningspligten, forklarer Morten Fruergaard, der er skadesdirektør hos Købstædernes Forsikring.

Desuden har forsikringsselskabet ros til Ejner Vinter, som de mener, har gjort alt hvad han kunne i situationen. De 20 dages slid går derfor ikke ubemærket hen.

- Der er ingen tvivl om, at det har været lang tid at gå i de forhold. Vi har ventet på svar fra eksterne kilder og fra vores kunde. Derfor har det været ude af vores kontrol. Jeg ville dog ønske, at vi havde været derude tidligere, fortæller Morten Fruergaard.

Hvad angår forsikringsselskabets forbehold overfor kravets størrelse og indhold, så er det en standard skrivelse, fortæller Morten Fruergaard.

- Han vil blive stillet, som hvis skaden ikke var sket. Altså beror det på en konkret vurdering, som vi nu skal have lavet, forklarer han.

Brug vores app og få de vigtigste nyheder fra Syd- og Sønderjylland lige ved hånden.

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden, analysere statistik samt og vise dig funktioner til sociale medier. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Du kan altid tilbagetrække eller ændre dit samtykke, ved at klikke på ”Opdater dit cookietilsagn her” i bunden af siden. Klik på detaljer, hvis du vil vide mere om brugen af cookies.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Statistikcookies

Statistikcookies hjælper os med at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, så vi kan forbedre den. Vi forsøger at minimere brugen af eksterne tjenester og sikrer, at dine data anonymiseres så vidt muligt.

Navn Udbyder
Chartbeat
_cbt Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4_expires Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
ebx_webtag_ Echobox
userId tvsyd.dk

Funktionelle cookies

Funktionelle cookies giver os mulighed for at huske dine præferencer og forbedre din brugeroplevelse. Disse cookies er ikke strengt nødvendige, men de gør din oplevelse mere personlig og problemfri.

Navn Udbyder
csrftoken instagram.com
bcookie LinkedIn
bscookie LinkedIn
csrftoken instagram.com
JSESSIONID LinkedIn
jwplayer.bandwidthEstimate tvsyd.dk
jwplayerLocalId tvsyd.dk
lang LinkedIn
lang LinkedIn
LAST_RESULT_ENTRY_KEY YouTube
LAST_RESULT_ENTRY_KEY youtube.com
li_gc LinkedIn
lidc LinkedIn
tableau_locale public.tableau.com
tableau_public_negotiated_locale public.tableau.com

Ikke tildelte cookies

Disse cookies er endnu ikke blevet kategoriseret. Vi arbejder på at identificere deres formål og sikre, at de respekterer dine privatlivsindstillinger.

Navn Udbyder
_clsk tvsyd.dk
_clsk tvsyd.dk
pusherTransportTLS no-domain
sentryReplaySession no-domain
tv_syd_session tvsyd.dk

Nødvendige cookies

Disse cookies er essentielle for at vores hjemmeside fungerer korrekt. De sikrer grundlæggende funktioner. Uden disse cookies ville siden ikke kunne fungere optimalt.

Navn Udbyder
app_banner_enabled tvsyd.dk
breaking tvsyd.dk
breaking_banner_dismissed tvsyd.dk
CookieConsent tvsyd.dk
frequencyCategoryV2 tvsyd.dk
frequencyCategoryV2 tvsyd.dk
recencyCategoryV2 tvsyd.dk
recencyCategoryV2 tvsyd.dk
recencyLastVisitV2 tvsyd.dk
recencyLastVisitV2 tvsyd.dk
tv2reg_cookie_consent tvsyd.dk
visitedPagesV2 tvsyd.dk
visitedPagesV2 tvsyd.dk
visitHistoryFrequencyV2 tvsyd.dk
XSRF-TOKEN tvsyd.dk

Præference-cookies

Præference-cookies husker dine valg, så vi kan tilpasse hjemmesiden efter dine behov. Disse cookies sikrer, at du får en mere personlig oplevelse ved hvert besøg.

Navn Udbyder
NID Google

Markedsføringscookies

Vi anvender ikke selv markedsføringscookies, men vi har valgt at kategorisere en række cookies, som eksterne partnere sætter, som netop markedsføringscookies for at gøre dig som bruger opmærksomme på dem. Vi anvender kun eksternt indhold når det er vores vurdering, at det løfter kvaliteten af vores journalistik eller at det er bydende nødvendigt.

Navn Udbyder
remote_sid youtube.com
sp_landing spotify.com
sp_t spotify.com
TESTCOOKIESENABLED youtube.com
VISITOR_INFO1_LIVE youtube.com
VISITOR_PRIVACY_METADATA youtube.com
YSC youtube.com