Ægtepars idé giver lokale producenter et sted at sælge deres fødevarer

Ægteparret Bernhards butik Local Food i Nymindegab er et bindeled mellem lokale madproducenter og vesterhavsturisterne. Idéen er blevet belønnet med en iværksætterpris, og snart åbner endnu en butik med konceptet.

Fortællingen om den lille butik Local Food, der ligger i vestkystbyen Nymindegab i bunden af Ringkøbing Fjord, begyndte egentlig med en sommerferie rundt i Danmark i autocamper.

quote

Det er et projekt, der er bygget på en masse følelserne

René Bernhard, indehaver af Local Food

På den lille Danmarks-tour fik ægteparret René og Henriette Bernhard, sammen med deres tre børn, rig mulighed for at dyrke en fælles interesse for lokale råvarer.

- Vi kørte rundt og besøgte lokale specialforretninger og gårdbutikker, men ligegyldigt hvor vi kom, var det det samme, der var i butikkerne. Det var de kendte mærker. Det var træls, for vi ville gerne smage på ting fra lokale producenter. Men vi kunne ikke rigtig finde oplysninger om dem, fortæller 38-årige René Bernhard, der selv er opvokset i Nymindegab. 

René Bernhard er ikke det daglige ansigt i butikken. Han er uddannet elektriker og arbejder stadig med det ved siden af butikken, som endnu er i sin spæde opstart.
René Bernhard er ikke det daglige ansigt i butikken. Han er uddannet elektriker og arbejder stadig med det ved siden af butikken, som endnu er i sin spæde opstart.
Foto: Jeppe Frost Kyvsgaard

Mere end en butik

Dermed var idéen lagt for butikken Local Food, som parret åbnede i juni sidste år. Her er det hele lokalt forankret, for alle butikkens varer kommer fra producenter i Varde og Ringkøbing-Skjern kommuner. 

Til at begynde med kunne parret selv komme i tanke om fem producenter, som de startede med at henvende sig til. 

- Men så begyndte vi at grave lidt i det, og i dag har vi varer fra 42 lokale producenter i butikken, fortæller René Bernhard og peger på en hylde med æble-kombucha fra Vestens Mikrobryggeri i Janderup. I et køleskab ved siden af ligger spegepølser og skinker af hjort og gris, og hylderne bugner med marmeladeglas fra Hr. Skov i Blåvand, honning fra Skallingen, slik, oste og alskens spiritus og øl fra lokalområdet. 

Nygård Ismejeri ligger faktisk i Billund Kommune. Men producentens is har undtagelsesvis fået plads hos Local Food, da de ifølge René Bernhard ligger 500 meter fra Vardes kommunegrænse. - Da de ringede til os, sagde de faktisk med egne ord, at de kan se over på kommuneskiltet. Det synes vi alligevel var en sjov historie, fortæller René Bernhard.
Nygård Ismejeri ligger faktisk i Billund Kommune. Men producentens is har undtagelsesvis fået plads hos Local Food, da de ifølge René Bernhard ligger 500 meter fra Vardes kommunegrænse. - Da de ringede til os, sagde de faktisk med egne ord, at de kan se over på kommuneskiltet. Det synes vi alligevel var en sjov historie, fortæller René Bernhard.
Foto: Jeppe Frost Kyvsgaard

Selvom varerne ligger der for at blive solgt, handler det i lige så høj grad om at være et udstillingsvindue for de mange forbipasserende turister, der ikke nødvendigvis kender til de små lokale madkreatører. 

- Vi bruger rigtig meget tid på at fortælle vores kunder, hvem producenterne er, og hvor de ligger henne, fortæller René Bernhard.  

- Det er et projekt, der er bygget på en masse følelser, siger han.

Henriette Bernhard er uddannet gourmetslagter og laver færdige tapasanretninger af de forskellige lokale produkter.
Henriette Bernhard er uddannet gourmetslagter og laver færdige tapasanretninger af de forskellige lokale produkter.
Foto: Jeppe Frost Kyvsgaard

Stor interesse for lokale produkter

Forbrugernes interesse for lokale fødevarer fik for alvor et boost under coronakrisen. Det skrev Retail Institute Scandinavia i deres 2021-prognose for butiksudviklingen de næste ti år. Her blev interessen for lokale varer fremhævet som en af 12 tendenser.  

Selvom vi sidenhen har været ramt af energikrise og stigende inflation, viser en forbrugerundersøgelse fra PwC fra marts 2023, at danskerne fortsat går op i lokalt producerede og bæredygtige varer.

I undersøgelsen svarer 78 procent, at de er villige til at betale en højere pris for et produkt, der er produceret lokalt, selvom 69 procent af forbrugerne samtidig svarer, at de sparer på ikke-nødvendige udgifter på grund af stigende leveomkostninger. 

Forbrugernes interesse for det lokale genkender de også hos dagligvarevirksomheden Coop Danmark. Her har mange af butikkerne fået flere lokalt producerede varer på hylderne de senere år, siger kommunikationsdirektør Lars Aarup.  

- Alle selvstændige brugser har mulighed for at tage lokale varer ind i deres sortiment. Og så opkøber vi også lokale varer, som vi distribuerer i hele landet, siger Lars Aarup. 

- Forbrugerne er i stigende grad interesserede i at vide, hvor varerne kommer fra. Det, at det er en lokalt produceret vare, er en ekstra kvalitet. Når der er tale om mindre virksomheder, som er ejerdrevet, så er forbrugerne meget interesserede i at bakke op om det, siger han og fortæller, at butikkerne derfor gør meget ud af at fortælle om varernes oprindelse.

Udvalg af gin i Local Food i Nymindegab.
Udvalg af gin i Local Food i Nymindegab.
Foto: Jeppe Frost Kyvsgaard

Turismepris

Hos Local Food i Nymindegab mener René og Henriette Bernhard også, at de har fat i noget rigtigt. Selvom butikken har eksisteret i mindre end et år, blev ægteparret tildelt prisen som årets turismeiværksætter 2023 af Destination Vesterhavet. 

Og om få uger åbner en søsterbutik under samme navn ved slusen i Højer med specialiteter fra lokale producenter i vadehavsområdet.