Det er skamfuldt at have pengeproblemer – derfor lærer unge om privatøkonomi

Alt for mange unge kommer i økonomiske vanskeligheder, og det kan få konsekvenser langt ind i voksenlivet. Derfor har elever i Vejle og Kolding fået privatøkonomi på skoleskemaet den kommende tid.

Mere end en femtedel af unge har svært ved at få økonomien til at hænge sammen. For mange har det store konsekvenser i form af bekymringer, mistrivsel, søvnproblemer eller social isolation

Tal fra RKI viser, at ca. 37.000 unge i alderen 18-30 år i januar 2024 var registreret med mindst én anmærkning i RKI. Det kan i sidste ende få konsekvenser i voksenlivet. Derfor har elever i 7. og 8. klasse på tre skoler i Vejle og Kolding fået privatøkonomi på skoleskemaet de kommende fire uger.

- Det er spændende og en god mulighed for at lære om det. Der er så mange, der falder i fælden med at tage lån, så det er godt, at vi får en bedre forståelse for det, siger Mejse Klitte Bay, der går i 8. klasse på Bredsten-Gadbjerg Skole.

Mejse Klitte Bay fra 8. klasse på Bredsten-Gadbjerg Skole er glad for at lære om privatøkonomi.
Mejse Klitte Bay fra 8. klasse på Bredsten-Gadbjerg Skole er glad for at lære om privatøkonomi.

Dyrt at være en del af fællesskabet

I dag har Mejse Klitte Bay sammen med klassekammeraterne taget hul på projektet ‘Ung Privatøkonomi’, der er arrangeret af Skoleglæde.nu og revisionsfirmaet PwC. Her skal de unge lave opgaver i budgetopstilling, statistik og procentregning, som tænkes ind i elevernes egen hverdag.

Det er en rigtig god ide, ifølge projektchef Signe Gammeltoft fra Gældsprogrammet hos Forbrugerrådet Tænk.

- Det er vigtigt, at vi tidligt i livet taler om økonomi. Økonomi fylder meget for de unge, og vi kan se, at det kan føre til mistrivsel og nedtrykthed, hvis der ikke er styr på det, siger hun.

Hun forstår godt, at de unge kan få svært ved at få økonomien til at hænge sammen.

- Det koster at være en del af fællesskabet, og det kan være svært at sige nej til at deltage i ting, der koster penge. Desuden er forbrugspriserne steget og ligger højt. Så når man fx har et stramt budget og en lav indkomst som ung, så kan det hurtigt blive presset, forklarer hun.

Signe Gammeltoft fra Forbrugerrådet Tænk mener, at vi bør tale meget mere om privatøkonomi.
Signe Gammeltoft fra Forbrugerrådet Tænk mener, at vi bør tale meget mere om privatøkonomi.
Foto: Forbrugerrådet Tænk

Vi taler for lidt om penge

Mejse Klitte Bay har lært at spare op til dyre ting som computer og telefon af sine forældre. Alligevel kan hun godt blive nervøs for, om hun kommer til at tage forkerte lån i fremtiden.

- Man har da en lille knude i maven, om det kunne ske. Jeg håber, at jeg lærer at bruge mine penge rigtigt, siger Mejse Klitte Bay.

At tale økonomi med sine forældre og lærer at spare op er dog langt fra tilfældet for de fleste unge.

Ifølge projektchef ved Forbrugerrådet Tænk, Signe Gammeltoft, taler vi alt for lidt om vores privatøkonomi.

- Økonomi er tabubelagt. Det er skamfuldt at have udfordringer med sin økonomi, og det gælder også de unge, siger Signe Gammeltoft.

Forbrugerrådet Tænk har i mange år haft et partnerskab med Trygfonden omkring unges økonomiske trivsel. Som led i dette tager frivillige økonomiundervisere fra Forbrugerrådet Tænk ud på FGU- og erhvervsskoler og kickstarter den vigtige dialog med de unge om økonomi, penge og forbrug. 

Og de klæder fagpersoner til unge på til at tale økonomi.

- Men der er behov for endnu mere. Om det skal fast på skoleskemaet i folkeskolen vil jeg ikke vurdere, men vi voksne skal være bedre til at tage snakken med de unge, siger hun.

Om projektet ‘Ung privatøkonomi’:

  • Er et samarbejde mellem PwC og Skoleglæde.nu.

  • Skal forebygge økonomiske vanskeligheder tidligt i livet.

  • Stilles til rådighed for folkeskoler landet over.

  • Har allerede vist målbare resultater i Esbjerg, Ringsted, Hillerød, Odense, Aarhus, Herning, Ikast og Holstebro samt i Gentofte.