Transportvirksomheder ser positivt på ny kontrol, men rynker også lidt på næsen

Transportminister Thomas Danielsen (V) ønsker en mere smidig grænsekontrol, som regeringen præsenterede sine planer for fredag. I dag mødtes han med den slesvig-holstenske transportminister Claus Ruhe Madsen.

De lange motorvejskøer ved grænseovergangen mod Tyskland har ifølge Padborg Transportcenter og HP Therkelsen givet tidstab og dermed økonomiske konsekvenser. 

Derfor glæder de sig over regeringens præsentation af en ny type grænsekontrol, hvor man blandt andet vil bruge kameraer, droner og mere politi i området omkring grænsen til at opfange kriminelle. 

quote

Det er vores interesse, rent samfundsøkonomisk, at lastbilerne holder så lidt stille som muligt

Thomas Danielsen, Transportminister (V)

Samtidig vil antallet af indrejsekontroller blive lempet. 

- Det er positivt, at man nu endelig er kommet frem til, at der skal foretages et eller andet. Men når det så er sagt, så er det syv års kamp, der nu bliver til en lettelse. Ingen ved jo endnu, hvor meget trafikken bliver lettet, siger bestyrelsesformand i HP Therkelsen, Mogens Therkelsen. 

Han fortæller, at det er vigtigt for virksomheden, at der ikke er forsinkelser frem og tilbage over grænsen for de ansatte og for selve godstransporten, når man har hundredevis af lastbiler, der skal rundt i Europa. 

- Vi kører efter minutter, og derfor skal man gerne have fri passage, som der ifølge EUs regler også lægges op til, siger han.

Glæde i Danmarks største transportcenter

Hos Padborg Transportcenter er Susanne Provstgaard meget tilfreds med de ændringer, man har tænkt sig fra regeringens side. 

- Det er Danmarks største transportcenter, og vi har 60 procent af godstransporten, så derfor er det godt, at det bliver lavet om nu, siger hun. 

Allerede tilbage ved indførslen af grænsekontrollen i 2016 var man imod den, selvom brancheorganisationer og virksomheder ikke oplevede gener ved kontrollen. 

Padborg Transportcenter er Danmarks største. Her ses en oversigt over området inden den igangværende udvidelse mod vest.
Padborg Transportcenter er Danmarks største. Her ses en oversigt over området inden den igangværende udvidelse mod vest.
Foto: Jonas Ravnkilde Johansen, TV SYD

Hverken transportcenteret eller HP Therkelsen er i dag i tvivl om, at de har udfordringer med forsinkelser på grund af kødannelse - særligt i ferieperioder. 

- De her mange stop og ventetid ved køer betyder rigtig meget tids- og produktivitetsmæssigt og giver selvfølgelig også økonomiske konsekvenser, siger hun.

Minister vil have flydende overgang

I dag mødtes den danske transportminister, Thomas Danielsen (V), med sin slesvig-holstenske kollega, transportminister Claus Ruhe Madsen. 

Grænseovergangen ved Frøslev, som efter regeringens planer skal udvides, så overgangen bliver bedre for trafikanter.
Grænseovergangen ved Frøslev, som efter regeringens planer skal udvides, så overgangen bliver bedre for trafikanter.
Foto: Jonas Ravnkilde Johansen, TV SYD.

Her talte de netop om transporten over den dansk-tyske grænse. 

- Jeg ønsker en så flydende overgang over grænsen som overhovedet muligt og til så lidt gene for transport og erhverv. Det er vores interesse, rent samfundsøkonomisk, at lastbilerne holder så lidt stille som muligt, siger Thomas Danielsen (V). 

HP Therkelsen og Padborg Transportcenter ønsker at få fjernet grænsekontrollen helt, men det har ikke kunnet lade sig gøre, siger ministeren. 

- Jeg forstår godt ønsket, men det har vi vurderet, at det kan vi ikke på nuværende tidspunkt. Til gengæld kan vi levere en mere smidig grænseovergang, hvor vi bruger teknologier i højere grad, og det er det, vi er optaget af, siger han.