3F-kampagnen: Skræmmekampagne siger Dansk Byggeri

Fagforbundet 3F's traditionelle modpart, Dansk Byggeri, synes, at 3F's annoncekampagne i Polen tegner et skræmmebillede.

Annoncekampagnen tegner et billede af danske byggepladser, som oganisationen Dansk Byggeri "ikke kan genkende".

- Det virker jo som om, alle polske arbejdere, der tager til Danmark, kommer hjem som smadrede lirekassemænd, og det er selvfølgelig slet ikke i nærheden af sandheden, siger arbejdsmiljøchef i Dansk Byggeri Mette Møller Nielsen.

48 timers møder

Men hun peger på, at der er problemer med sikkerheden på en række byggepladser.

- Men det sjældent, at det drejer sigh om de byggepladser, hvor der er ansatte, som er organiserede. Hvis der skulle opstå problemer, har 3F og vi vores 48 timers møder, hvor vi kan løse eventuelle problemer. 

 

Underbetaling i villakvartererne

De danske virksomheder, der ansætter polske arbejdere til dumping-lønninger og giver dem dårlige arbejds- og sikkerhedsvilkår, er ofte nogle der arbejder "i villakvartererne", hvor folk f.eks. skal have renoveret et badeværelse.