Discount er ikke så billigt, som du tror

Discountbutikkerne er ikke så billige, som de fleste tror. En prisundersøgelse viser, at discountbutikkerne ikke er mærkbart billigere end tradtionelle supermarkeder.

- Prisforskellen er så lille, at den alene ikke kan retfærdiggøre at handle i en discountbutik, siger Hans Rask Jensen, der forsker i forbrugeradfærd på SDU i Sønderborg.

14 varer

Gratisavisen 24 timer har lavet en prisundersøgelse, hvor der er købt 14 identiske varer i Rema 1000, Bilka, Kiwi Minipris, Lidl og Netto.

De 14 varer kostede i 273,75 kr. i den billigste forretning, som var Netto.

Fakta, som netop har flyttet sit hovedsæde fra Vejle til Albertslund, skal have 2,50 kr. mere for de 14 varer end Netto. I de dyreste supermarkeder, SuperBrugsen og Kvickly, kostede de 14 varer 286,96 - altså en prisforskel på 13 kr. eller en krone pr. vare.

Interessant

- Det er interessant, at discountsupermarkeder, der markedsfører sig med discountpriser, har samme priser som almindelige supermarkeder, siger kontorchef Camilla Hesselby fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen til 24timer.

Den internationalt anerkendte brandingekspert Martin Lindstrøm siger, at undersøgelsen afkræfter en udbredt misforståelse, nemlig at discountsupermarkederne i Danmark er billige

- Dygtige danske forretningsfolk har med reklamer og branding hjernevasket forbrugerne til at tro, at priserne er lave. Faktisk er de så dygtige til det, at de ikke behøver være billige, fortsætter han i 24timer.

Kræver undersøgelse

Enhedslisten kræver en undersøgelse af priskonkurrencen. Partiets fødevareordfører, Per Clausen, kalder det overraskende, at discountbutikkerne ikke er betydeligt billigere end de øvrige supermarkeder.

Indberetning af priser

- Koncernerne bag supermarkederne tjener styrtende med penge, og meget tyder på, at konkurrencen slet ikke fungerer, og at forbrugerne betaler overpriser. Priserne er uigennemskuelige, og derfor må vi have undersøgt, hvorfor danske forbrugere betaler så meget mere end forbrugerne i de lande, vi sammenligner os med, siger Per Clausen til 24timer.

Han foreslår, at dagligvarekæderne tvinges til at indberette deres priser. Dermed kan konkurrencen forbedres ved, at forbrugere og myndigheder kan gennemskue, om nogle butikker er særligt billige eller dyre.

- Det er en blød og liberal måde at gøre det på i stedet for at indføre pris- og avancekontroller, siger Per Clausen.