Flere særkøreplaner, men det er snart slut

Togpassagererne mellem Taulov og Padborg kan se frem til særkøreplaner i juli og august, når Banedanmark renoverer strækningen. Men det er afslutningen på otte års efterslæb af renovering, så mere stabil køreplan venter forude.

- Når vi er helt færdige her i 2014, så er alt efterslæb, der har været, blevet indhentet. Vi har gennemført den plan, vi begyndte på i 2007, og der er renoveret 1500 kilometer spor og 800 broer, siger administrerende direktør hos Banedanmark, Jesper Hansen til Ritzau.

Efter otte års arbejde mangler Banedanmark kun at renovere to jernbanestrækninger - henholdsvis mellem Taulov og Padborg og på Kystbanen i hovedstadsområdet.

I 2006 besluttede Folketinget at give en merbevilling på 4,7 milliarder kroner til jernbaneområdet, så der kunne rettes op på de forsinkelser, der havde været i 2005 og 2006.

Heraf er 3,3 milliarder kroner blevet brugt til at indhente efterslæb på fornyelse og vedligehold af jernbanenettet.

Ifølge direktøren blev der i finansloven for 2014 nedsat et beløb, så der ikke kommer et fornyelsesefterslæb i fremtiden.

- Når sporene i fremtiden skal fornys, vil Banedanmark sørge for, at jernbanesporene vil leve op til kravene for den nye togfond, som regeringen aftalte sammen med Enhedslisten, Dansk Folkeparti og SF tidligere i år. Næste gang vi fornyer, så vil de blive opgraderet til det, det kræver at udføre timeplanen, forklarer Banedanmarks direktør, Jesper Hansen.

Selv om det forsømte er ved at være indhentet, slipper syd- og sønderjyderne dog ikke helt for særkøreplaner.

Det skyldes bl.a., at der skal etableres dobbeltspor på strækningen mellem Vojens og Vamdrup.