Frustreret læge i opråb: Alt for mange patienter møder ikke op

Didde Lauritzen fik nok af alle de patienter, som ikke mødte op på sygehuset. Nu vælter det ind med støtte på Facebook.

Læge Didde Lauritzen fra Aabenraa fik nok i torsdags. Hun og hendes kollegaer skulle behandle syv patienter på ambulatoriet på børne- og ungeklinikken på Sygehus Sønderjylland den dag. Men fire af de syv patienter dukkede aldrig op – og de meldte heller ikke afbud.

Hun tog derfor et billede af sine to kollegaer og lagde det op på Facebook. Her skrev hun:

- Her sidder to af mine skønne kollegaer på Børneafdelingen... Synes du, de ser lidt opgivende ud? Så er det nok fordi, vi i dag har ventet forgæves på 4 ud af 7 patienter i vores ambulatorium... Men hvad koster det så? Jo, det skal vi fortælle jer: Rundt regnet 25.000 kroner i manglende ambulatorieaktivitet og spildt arbejdstid for en læge og en sygeplejerske... ÆV siger vi bare!

Siden da er det væltet ind med opbakning til Didde Lauritzen og hendes kollegaer. Opslaget har indtil videre fået tusindvis af ’synes godt om’-tilkendegivelser.

Se Didde Lauritzens Facebook-opslag her: 

Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her, eller ændre din browsers indstillinger.

Ikke et sjældent syn

Didde Lauritzen siger til TV SYD, at det langt fra er et sjældent syn, at patienter bliver væk fra deres aftale. I år alene har Sygehus Sønderjylland oplevet, at patienter blev væk fra deres aftale 10.757 gange.

- Jeg talte med en kollega, som fortalte, at hun dagen før havde siddet i et ambulatorie, hvor hun havde haft otte patienter og ventet forgæves på de fem. Jeg havde haft samme oplevelse ugen før, så det er ikke fordi, det er en engangsforestilling, siger Didde Lauritzen.

På børne- og ungeklinikken er det en ud af seks patienter, der udebliver fra ambulatoriet. Og hvis det ikke var tilfældet, så ville ventelisten formentligt have været kortere.

- Det ærgerlige er at være vidende om, at vi har børn, der ikke er blevet indkaldt til tiden, og så er der to-tre stykker på et dagsprogram, der udebliver, hvor vi kunne have tilbudt de andre børn den tid i stedet for, siger Betina Johannsen, der er konstitueret ledende lægesekretær på børne- og ungeklinikken på Sygehus Sønderjylland.

SMS’er og manglende indkaldelser

Ud over mange tilkendegivelser om at det er for dårligt, at patienterne ikke møder op, så foreslår flere også, at sygehuset sender SMS’er ud med påmindelser. En del klager også over, at indkaldelserne aldrig når frem.

- Vi kan godt blive bedre. Det er en proces, vi arbejder med - og vi prøver på at tænke alle metoder ind i det her, siger Betina Johannsen.  

Ingen har opgjort, hvor mange udeblivelser der skyldes sygehuset - og hvor mange der skyldes patienterne.

- Vi ved godt, at vi har en udfordring, men vi ved også, at det ikke er det eneste sted, for vi er blandt andet også begyndt at give tider med hjem fra gang til gang. Alligevel ser vi, at forældre ikke kommer, og så ved vi, vi har givet forældrene tiden, for vi har selv givet dem tiden fysisk i hånden. Og alligevel er der nogen, der ikke dukker op, lyder det fra Didde Lauritzen. 

Regionsrådsformand Stephanie Lose siger til TVSYD, at hun er frustreret over de spildte ressourcer, men afviser at indføre bøder til patienter, der udebliver. Regionen satser på at få flere til at tilmelde sig NEM-SMS, og er ved at indføre mulighed for at patienter selv kan ombooke tider på nettet.