Hellere rådhuset end computeren

Borgerne i Esbjerg vil hellere gå på rådhuset end sætte sig ved hjemme-computeren. Kommunerne vil ellers gerne have borgerne til at henvende sig via Nem-ID.

Alle kommuner er med i en undersøgelse,som skal vise, hvor mange borgere, der bruger den digitale vej til kommunal service i stedet for at henvende sig personligt eller er telefon.

Gør det selv - måske

Esbjerg Kommunen oplyser i dag i en pressemeddelelse, at gør-det-selv-lysten er behersket. Borgerne går hellere på rådhuset i stedet for at bruge computeren derhjemme, selvom de kan spare transport og tid.

Esbjerg Kommune har netop gjort alle henvendelser til kommunen i løbet af én uge. Det viser sig, at en fjerdedel af alle henvendelser til kommunen sker stadig ved, at borgeren møder personligt op. Selv om Esbjerg på mange måder er i front, så er borgerne ikke med.

Vi skal lære det!

Modvilje fra borgerne får dog ikke Esbjerg Kommune til at drosle ned på aktiviteterne. For uanset hvordan man vender og drejer det, så skal færre tage turen på rådhuset. I følge den fælleskommunale digitaliseringsstrategi skal 30 procent af alle henvendelser fra borgerne til kommunen i 2012 ske gennem digital selvbetjening stigende til 50 procent i 2015. Der er et stykke vej for borgerne i Esbjerg Kommune, for alt for få benytter sig af muligheden for at sende digital post eller bruge selvbetjeningsløsningerne.
Esbjerg Kommune arbejder på flere fronter for at øge antallet af borgere, som går den digitale vej. Senest er den personlige kontakt og et tilbud om at vise selvbetjeningsløsningerne begyndt, men opgaven er ikke nem.
 

NemID i lommen

- Første udfordring er, at få borgere går rundt med deres NemID kort i baglommen. Uden det kan man ikke få adgang til selvbetjenings-løsningerne, og så kan vi heller ikke vise det til borgerne i borgerservicecentrene. Når man møder op, så er det for at få hjælp, men ikke alle er klar til at blive instrueret i, hvordan de kan klare fx flytningen selv. Det kræver overtalelse fra personalet og åbenhed fra borgeren, siger borgerservicechef Jørgen Bruun.

I næste uge vil borgere, som besøger et borgerservicecentre blive præsenteret for ?Min Side? på borger.dk. Det er en personlig side, som alle danskere har, hvor man kan se sine oplysninger om skat, bolig, sundhed og meget andet. Også bibliotekerne er med på vognen. Her vil man opleve flere forskellige aktiviteter, som sætter fokus på ?Min Side?.
 

Ny kampagne

Også Tønder Kommune vil have flere til at bruge NemID og Min Side, fordi det giver borgerne nye  muligheder og øget uafhængighed af rådhusets placering og åbningstider.

- Næsten alle voksne i Danmark har nu fået NemID, men det er langt fra alle, der bruger det. I Tønder Kommune har vi en særlig udfordring. Her er det nemlig kun omkring 30 pct., der har brugt deres NemID til at logge på en offentlig hjemmeside, oplyser IT- og borgerservicechef Bent Johannsen fra Tønder Kommune

Med NemID og Min Side på borger.dk er det blevet nemt at komme i kontakt med det offentlige og betjene sig selv over nettet. Det vil Tønder Kommune nu gøre borgerne opmærksomme på.

Tønder og Esbjerg er sammen med andre kommuner med i en landsdækkende kampagne fra den 21. til den 27. november, når borger.dk i samarbejde med bl.a. KL (Kommunernes Landsforening) gennemfører en landsdækkende kampagne for øget brug af NemID og Min Side.