Kørselsafgift gør ondt på Naturmælk

Det økologiske mejeri Naturmælk i Tinglev vil blive ramt meget hårdt af den kørselsafgift, som regeringen har planer om.

Hver lastbil over 12 ton skal betale 1,50 kr. pr. kørt km, mener regeringen.

Det vil i særlig grad ramme landbrugsvirksomheder i yderområderne som f.eks. det økologiske og biodynamiske mejeri Naturmælk i Tinglev, protesterer adm. direktør i L&F Søren Gade.

Naturmælk er enig:

- Vi kører 1,5 mio. km om året. Alt efter hvor mange veje, transportafgiften kommer til at omfatte, betyder det en ekstra udgift for os på mellem 1,4 og 2,3 mio. kr. Vi kan jo ikke pludselig lade være med at hente mælk hos landmændene - eller lade være med at levere frisk mælk til butikkerne i byerne seks dage om ugen, siger mejerichef Leif Friis Jørgensen til netmediet foodculture.dk.

Mejerichefen ser ingen anden udvej end at vælte afgiften over på forbrugerne.

Ifølge ham gør øgede omkostninger særligt ondt på et i forvejen dyrt nicheprodukt som økologisk biodynamisk mælk.

- Økologisk mælk fra Sverige kan fragtes nemt til København. Uden transportafgift bliver den relativt billigere, end vores mælk fra Sønderjylland. Og så det er jo nemt at se, at vores konkurrenceevne bliver forringet, siger Leif Friis Jørgensen til foodculture.dk.

Adm. direktør for Landbrug & Fødevarer siger, at transportafgiften rammer udkantsområderne særligt hårdt.

- Udkantsdanmark er landbrugsland. Her kan vi ikke pludselig holde op med at bruge lastbil og i stedet hente svin og mælk med bybussen eller intercitytoget. Varer, der er produceret i yderområderne, skal jo også transporteres ind til byerne, før de kan sælges eller eksporteres.

Det er svært at forstå, at regeringen - i en tid hvor alle knokler med at skaffe nye arbejdspladser og bevare dem, vi har - vil indføre en afgift, der i den grad gør ondt på virksomheder, der producerer og skaber arbejdspladser i yderområderne, siger Søren Gade.