Lufthavn vil have jernbane til byen

I Billund Lufthavn er der ingen tvivl. Det skal være en jernbane, der skal forbinde byen med resten af landet.

Står valget mellem en letbane eller en jernbane, så peger pilen på det sidste.

Det siger Billund Lufthavns direktør Kjeld Zacho Jørgensen til Ritzau.

- Man bliver koblet op på hovednettet på jernbanen. Det vil sige, at man kan sætte sig i toget i Aarhus eller i Odense og komme direkte til lufthavnen uden at skulle skifte over til en anden transportform, siger lufthavnsdirektøren.

- Jeg ved, at skal man skifte transportform, så mister man simpelthen nogle passagerer, lyder det fra Kjeld Zacho Jørgensen.

Debatten om en letbane eller en jernbane til Billund er blusset op, efter Dansk Folkeparti mandag kom med nye krav i forbindelse med forhandlingerne med regeringen og Enhedslisten om togfonden.

Dansk Folkeparti meldte således ud, at partiet ville have undersøgt, om banestrækningen til Billund Lufthavn skal bygges som en jernbane eller en letbane.

En letbane kan være med til at få passagererne hurtigere fra Vejle til Billund. Men det spiller ingen rolle i ønsket fra lufthavnen.

- Jeg tror ikke, at det drejer sig om at komme to eller fem minutter hurtigere frem. Det handler mere om regularitet - at man kan regne med, hvor lang tid det tager, siger Kjeld Zacho Jørgensen.

- Når man kender rejsetiden, starter du jo bare fem minutter tidligere hjemmefra, siger han.

 

Fakta:<div> </div>

Trafikstyrelsen har på baggrund af en politisk aftale om bedre mobilitet fra november 2010 gennemført en forundersøgelse af banebetjeningen af Billund Lufthavn. 
  •  Undersøgelsen viser, at en banebetjening af Billund Lufthavn bør tage udgangspunkt i en østlig linjeføring rettet mod Vejle - enten ved en jernbane eller en letbanemodel.
  •  En jernbaneløsning har ifølge rapporten en rejsetid på 29 minutter, mens en letbaneløsning fra Vejle har en rejsetid på 23 minutter.
  •  Anlægsomkostninger for en letbane er cirka 1,2 milliarder kroner, mens omkostningerne til en jernbane er omkring 700 millioner kroner. En eventuel forlængelse til Legoland vil koste omkring 70 millioner kroner. En videre forlængelse til Grindsted vil koste omkring 300 millioner kroner.
  •  Med to afgange i timen forventes begge modeller i 2030 at have et årligt passagerantal på cirka 600.000 togrejsende. Forlænges banen til Billund By nær Legoland forøges antallet til mellem en million og 1,2 millioner passagerer, hvilket svarer til passagerantallet på strækninger som eksempelvis Svendborgbanen, Grenaabanen og Holbæk-Kalundborg.
  •  Letbaneløsningen mellem Vejle og Billund er cirka 50 procent længere end jernbaneløsningen mellem Jelling og Billund.
  •  Forundersøgelsen viser, at letbanen ikke er rentabel i sig selv, men skal have et årligt driftstilskud i størrelsesorden 50 millioner kroner.
Kilde: Trafikstyrelsen.