Markant fald i optag på læreruddannelsen

Selv om der i år bliver optaget 26 procent færre på læreruddannelsen, er ministeren fortrøstningsfuld.

Mens det samlede studieoptag for femte år i træk slår alle rekorder i antallet af både ansøgere og kommende studerende, forholder det sig anderledes på landets læreruddannelser, skriver Politiken tirsdag.

Der er i år optaget 26 procent færre lærerstuderende på professionshøjskolerne sammenlignet med optaget i 2012, viser tal fra Uddannelsesminsteriet.

Den store nedgang i antallet af kommende studerende falder sammen med den nye læreruddannelses debut. Uddannelsen blev sidste sommer reformeret af et politisk flertal bestående af regeringen, Venstre, de konservative og Dansk Folkeparti.

Fra i år skal skærpede adgangskrav og nyt indhold hæve det faglige niveau og klæde lærerne bedre på til virkeligheden i klasselokalerne.

Uddannelsesminister Morten Østergaard (R) er fortrøstningsfuld:

- Vi har ikke lagt skjul på, at det skal være sværere at blive lærer. Det er et andet kuld af lærerstuderende, vi får i år, som både er mere motiverede, og som også har bedre forudsætninger for at gennemføre. Det er ikke nogen skade til, siger han til Politiken.

Selv om han håber på flere lærerstuderende næste år, vil han hellere glæde sig over, at ni ud af ti optagne i år har haft læreruddannelsen som første prioritet, ligesom også det samlede karaktergennemsnit for de optagne er øget fra 6,2 til 6,6.

- Jeg tror, at optagelsestallet vil rette sig over nogle år, fordi der kommer mere prestige om læreruddannelsen, når det er blevet sværere at komme ind og gennemføre, siger han.

Allerede da fristen for at sætte sit kryds ved en uddannelse udløb, havde læreruddannelserne fået færre ansøgninger end normalt.

Faldet lyder på 14 procent og kan altså ikke i sig selv forklare, hvorfor uddannelserne i år mister hver fjerde nye studerende sammenlignet med sidste år.

- Det er selvfølgelig ærgerligt, men det er også forudsigeligt. Hele reformen af læreruddannelsen har at gøre med, at det skal være sværere at komme ind på uddannelsen, og at det er andre studerende, der skal optages.

- Og det er en proces, der ikke kommer med et slag, siger Tove Hvid, der er formand for den nationale styregruppe for udvikling af Ny Læreruddannelse og dekan på Professionshøjskolen UCC i København, til Politiken.

TV Syd artikel 11. juni