Her kan du gratis prøve at køre med elbus

Søndag fejrer Esbjerg Kommune indsættelsen af 29 elbusser ved at køre gratis hele dagen. Masser af ros til Esbjerg fra brancheforening.

Opdateret den 12. december med yderligere citater fra formand for Teknik & Byggeudvalget, Søren Heide Lambertsen, Venstre, og bestyrelsesformand for Sydtrafik, Henning Ravn, Venstre.

Søndag er det første arbejdsdag for 29 splinternye elbusser. Og det kommer til at gå stille for sig. For elbusser kører næsten uden at larme. 

Men Esbjerg Kommune vil nu gerne have, at det ikke går stille for sig. Sådan i overført betydning. Så de tilbyder alle borgere en gratis prøvekørsel. 

- De nye elbusser er en gevinst for klimaet, komforten og bymiljøet i Esbjerg, siger formand for Teknik & Byggeudvalget, Søren Heide Lambertsen, Venstre.

Udvalgsformand Søren Heide Lambertsen glæder sig over de nye bybusser, der sparer masser af CO2.
Udvalgsformand Søren Heide Lambertsen glæder sig over de nye bybusser, der sparer masser af CO2.
Foto: Esbjerg Kommune

Sparer penge og sparer miljøet

Esbjerg bliver på søndag den største by i Danmark, hvor hele bybusnettet er 100 procent. elektrisk. 

Til oktober følger Vejle efter, ligesom Koldings bybusser bliver elektriske. Og elbusserne stopper ikke dér.

- Det næste skridt bliver at få elbusser til Fredericia, Aabenraa og Tønder, og det er vi allerede godt i gang med, siger bestyrelsesformand for Sydtrafik, Henning Ravn, Venstre.

35 millioner kroner sparer Esbjerg Kommune over ti år på at skifte de gamle dieselbusser ud med nye kinesiske elbusser. 

Kommunen - og borgerne -  sparer også 70 procent på udledningen af CO2.

Årligt vil Esbjerg Kommune spare 3,5 millioner kroner på buskørslen og 2700 ton CO2 på klimakontoen, lyder vurderingen. 

De 29 elbusser indgår dermed i kommunens ønske om at fremstå klimaneutral i 2030.

- Den offentlige transport, er et af de områder, hvor vi skal i mål i forhold til vores klimaplan for 2030, og det kommer vi allerede nu, siger Søren Heide Lambertsen (V).

Et nyt busdepot for elbusserne blev indviet den 10. november. Pris: 42 mio. kr. Bussernes 12 batterier giver en forventet rækkevidde på 300 – 350 km, før de skal tilbage til busdepotet.
Et nyt busdepot for elbusserne blev indviet den 10. november. Pris: 42 mio. kr. Bussernes 12 batterier giver en forventet rækkevidde på 300 – 350 km, før de skal tilbage til busdepotet.
Foto: Torben Meyer, Esbjerg Kommune.

Esbjerg kører foran

Det er Tide Bus A/S, der har vundet kontrakten hos Sydtrafik på kørslen i 10,5 år - altså frem til år 2032.

- Vi glæder os også til at høste en masse erfaringer med driften af elbusser over tid. De skal bruges, når både Vejle og Koldings bybusser skifter til el i løbet af 2022, siger Lars Berg, der er administrerende direktør for Sydtrafik.

Ros til snusfornuftigt indkøb

I brancheforeningen Dansk PersonTransport ser man meget positivt på Esbjerg Kommunes "snusfornuftige tilgang til indkøbet af de 29 busser".

- Man har forberedt sig godt ved forud at gennemføre en omfattende omlægning af bybusnettet i 2017 ligesom kommunen "nøjedes" med en kortvarig buskontrakt for at se tiden lidt an. På den måde kunne kommunen og Sydtrafik få bedre og billigere elbusser, end man ville kunne ved at slå til for to år siden, siger sektorchef Lasse Repsholt, Dansk PersonTransport.

Elbusserne kan give folk en fornemmelse af, at Esbjerg er ved at blive en storby, mener brancheforening.
Elbusserne kan give folk en fornemmelse af, at Esbjerg er ved at blive en storby, mener brancheforening.
Foto: Sydtrafik
quote

De nye elbusser er en gevinst for klimaet, komforten og bymiljøet i Esbjerg

Søren Heide Lambertsen, formand for Bygge- og Teknikudvalget, Esbjerg

En smag af storby

Brancheforeningen er spændt på Esbjerg Kommunes næste skridt. Elbusserne giver en smag af storby og flere og måske mindre elbusser kan forstørre denne fornemmelse.

- Vi har noteret os, at Sydtrafik og Esbjerg Kommune er positivt overraskede over økonomien for de nye elbusser. Det er gode nyheder. Hvis der er luft og plads i budgetterne til nogle yderligere investeringer, vil jeg derfor kraftigt opfordre Esbjerg Kommune til at målrette ressourcerne mod at få endnu flere borgere til at benytte de nye elbusser. Markedsføring, opgradering af stoppestedsfaciliteter og ikke mindst en målrettet indsats mod at gøre Esbjerg til en grøn og venlig by, der prioriterer fodgængere, cyklister og kollektiv trafik over biltrafikken kan – i kombinationen med de nye emissionsfri og støjsvage busser – blive en sand vindersag for byen og dens borgere, siger sektorchef Lasse Repsholt. 

Den første elbus triller ud på gaden allerede kl. 05.04 tidligt søndag morgen. Det er rute 13 mellem Sædding og Fanøfærgen.