29-årige Amalie Rosalie er selvstændig og mor til tre børn under fem år.

Ung mor sælger hjemmelavet creme i tusindvis

Først var 29-årige Amalie Rosalies ide en underskudsforretning, men de seneste to år har hun kunnet ansætte syv medarbejdere, og i år forventer hun at tredoble sin produktion.

Da Amalie Rosalie satte nøglen i døren til sit nye værksted, kunne hun ikke undgå at le ad timingen.

Det var den 19. september 2022. Hendes terminsdag. Og den dag hendes mand oprindeligt skulle være udsendt til Irak. Men fordi den lille pige i Amalies mave lod vente på sig, havde han fået lov at blive hjemme lidt endnu.

- Det var nærmest komisk, at så meget faldt sammen lige netop i den periode, men jeg var vant til at have fart på, og det har jeg i den grad også haft lige siden, fortæller Amalie Rosalie.

quote

Der har sikkert været mange mennesker, som har tænkt, at jeg var skingrende skør

Amalie Rosalie, selvstændig

Ved sine to tidligere graviditeter var Amalie gået to uger over tid, så da hun havde aftalt overdragelse af værkstedet til netop i dag, var det i håbet om, at lillesøster også ville være forsinket.

Gerne i to uger, så Amalie kunne nå længst muligt med flytningen, inden hun skulle sende sin mand afsted og stå alene med to små piger, en nyfødt og en virksomhed, der lige pludselig havde vist sig fra en helt anden side.

29-årige Amalie Rosalie er iværksætter og mor til tre døtre under fem år.
Amalie Rosalie fortæller, at der er to ting, som fylder hendes liv lige nu: At være mor og at være selvstændig. Det er et valg, som hun har truffet, og hvis hun på et tidspunkt får brug for, at der skal andre ting ind, så træffer hun nogle andre valg, siger hun.
Foto: Privat

- Jeg ved godt, at nogle kan undre sig over, at jeg har valgt at få tre børn og samtidig være selvstændig, men jeg synes, der er noget grundlæggende forkert i antagelsen om, at jeg gør to ting på én gang, for jeg lever bare og er 100 procent til stede i mit liv, som lige nu rummer både tre børn og en karriere, siger Amalie Rosalie og opsummerer:

- Mit liv er, at jeg er mor, selvstændig og har mega travlt.

En underskudsforretning

Blandt sine bedste barndomsminder husker Amalie Rosalie de aftener, hun ikke kunne sove. 

Med bare fødder og nattøj listede hun op i køkkenet, hvor hendes mor stod ved komfuret og rørte i gryder med hjemmelavet sæbe.

Arbejdet foregik i stilhed, og mens otteårige Amalie iagttog sin mor hælde creme og salve på flasker, opstod et særligt rum af ro og nærvær.

Et rum som Amalie besluttede sig for at genskabe, da hun mange år senere sad omringet af studiebøger på universitetet.

- Alt foregik oppe i hovedet, og jeg havde brug for at få noget i hænderne, så det var nærliggende at tage det håndværk op, som jeg allerede kendte så godt, fortæller Amalie Rosalie, som dengang tænkte, at en virksomhed med hjemmelavede sæber og cremer skulle være et supplement til hendes SU.

Med den beslutning kunne Amalie Rosalie indskrive sig i gruppen af nye kvindelige iværksættere. En fortsat lille gruppe, da det ifølge en analyse fra Dansk Erhverv kun er otte procent af kvinderne i den danske befolkning, som er nye iværksættere.

Selvom analysen viser, at der over de seneste år er kommet flere kvindelige iværksættere, repræsenterer kvinder stadig blot en fjerdedel af det samlede antal iværksættere i Danmark. 

Flere kvinder forventer at starte virksomhed

  • Syv procent af danske kvinder forventer at starte virksomhed inden for de næste tre år. Det er en fremgang sammenlignet med 2020, hvor kun to procent af danske kvinder svarede, at de forventede at starte virksomhed.

  • Kvinder under 30 år mener, at deres største barriere for at blive iværksætter er, at de mangler de rette kompetencer (31 procent).

  • Den største barriere for kvinder over 30 år er, at de er afhængig af en fast personlig indkomst (23 procent).

  • 15 procent af alle iværksættere har en kvindelig rollemodel primo 2022. Det er en fordobling sammenlignet med 2020.

Kilde: Dansk Erhverv

I første omgang blev Amalie Rosalies virksomhed en underskudsforretning, men mentalt gav arbejdet Amalie samme rum af ro og nærvær, hun som barn havde følt i køkkenet hos sin mor. 

- Jeg skrev bachelorprojekt, mens jeg samtidigt arbejdede 50 til 70 timer i ugen på mit studiejob og på at bygge min virksomhed op, men det er symptomatisk for mit liv: Jeg elsker at have travlt, fortæller Amalie Rosalie og erkender, at det nok er meget heldigt.

Særligt da hendes mand blev udsendt til Irak fem dage efter fødslen af deres tredje datter og lod hende tilbage med ikke blot tre små piger, men også med renovering af 150 kvadratmeter værksted og et hurtigt voksende kundekartotek.

Marmelade i mundvigen

De seneste seks år har Amalie Rosalie fået tre børn, været på barsel og arbejdet deltid i Aldi, mens hun byggede sin virksomhed op.

Ifølge analysen af Dansk Erhverv er danske kvinders primære årsager til ikke at starte en ny virksomhed, at de er afhængige af en fast personlig indkomst, og at de mangler de rette kompetencer til at blive selvstændige.

Blandt de 18-29 årige kvinder viser analysen, at 11 procent ikke vælger et arbejdsliv som iværksætter, fordi de skal stifte familie i den kommende fremtid.

- Der har sikkert været mange mennesker, som har tænkt, at jeg var skingrende skør, men jeg kunne bare mærke, at det var det rigtige for mig, fortæller Amalie Rosalie, som lige nu er alene igen med børnene, mens hendes mand er udsendt.

Det betyder, at døtrene ofte er med Amalie ude i virksomheden, hvor hun har indrettet et lokale til leg og middagslur, og at de nogle aftener og weekender bliver passet hos deres bedsteforældre, fordi der er behov for Amalies hjælp i produktionen.

Hvordan sørger du for at have tid nok til at være nærværende sammen med dine børn?

- Det er en usædvanlig situation, nu hvor jeg er selvstændig, og min mand er udsendt, og jeg er ikke et supermenneske og vil ikke skabe et glansbillede af at være alene med tre børn og drive virksomhed samtidig. Vi har også et hamsterhjul, og der er mange ting derhjemme, som ikke er perfekte, fordi jeg prioriterer at lege med mine børn i stedet for at støvsuge og folde vasketøj, når jeg har fri, siger hun og tilføjer:

- Jeg har fundet fred med, at det er vores liv lige nu. Et liv med madpakker, bleskift og spildt mælk midt i morgenmaden, men det gør ikke noget, så længe jeg kan se på mine børn, at de trives. Og det gør de, selvom hestehalen sidder skævt, eller de har rester af marmelade i mundvigen.

Når Amalie Rosalie fortæller om sit liv som selvstændig med tre små børn, forstår hun godt, at det for mange kan lyde kaotisk, men sådan har hun aldrig tænkt om sit liv. - Jeg tænker, at jeg er ung og har livet foran mig og opsøger de muligheder, som opstår, siger hun.
Foto: Troels Sørensen, TV SYD

Pludselig vækst

Siden 2020 har flere kvinder, ifølge en analyse fra Dansk Erhverv, fået lyst til at gøre som Amalie Rosalie.

Dengang forventede kun to procent at starte ny virksomhed inden for de næste tre år, mens der i 2022 var syv procent.

Kvinder får mere ud af pengene

Der er store barrierer for kvindelige iværksættere, særligt på kapitalmarkedet hvor kun 1,5 procent af investeringer i Danmark går til startups med kun kvindelige stiftere, og 6,7 procent går til startups med både mandlige og kvindelige stiftere.

På trods af at kvinder kun får en lille del af kapitalen, der investeres i startups, får de rigtig meget ud af pengene. 100 kroner investeret i en startup med kun kvindelige stiftere giver 25 procent større omsætning sammenlignet med virksomheder med kun mandlige stiftere.

Kilde: Dansk Erhverv

Stigningen mærker de hos Erhvervshus Sydjylland, hvor langt flere kvinder end mænd har modtaget iværksætter-sparring de seneste år.

I alt har 738 mandlige og kvindelige iværksættere gennemgået et af de forløb, som Erhvervshus Sydjylland faciliterer, og heraf har to ud af tre deltagere været kvinder.

Den store interesse fra kvinderne er del af en større tendens, lyder det fra Per Rask Jensen, som er sparringspartner for sydjyske iværksættervirksomheder igennem Erhvervshus Sydjylland.

- Der er uden tvivl forandring undervejs. Det har vi set siden år 2000, hvor iværksætteri i højere grad er blevet sat på dagsordenen og er blevet set som en karrierevej blandt unge, der ikke i forvejen er vokset op i en familie med selvstændige, siger Per Rask Jensen og uddyber, at han blandt de kvindelige iværksættere især oplever, at de har andre årsager til at ville drive virksomhed end mændene.

- Vi oplever, at kvinderne ikke nødvendigvis har en ambition om at skulle have mange ansatte, være landsdækkende eller eksportere til udlandet. For de kvindelige iværksættere motivationen oftere om at kunne tilrettelægge sit eget arbejdsliv og sætte ambitionsniveauet derefter.

I begyndelsen fokuserede Amalie Rosalie netop på at udvikle sine egne produkter uden et egentligt mål om at skulle udvide og vækste, men undervejs begyndte hun også at producere for andre virksomheder.

Sidste år producerede hun 70.000 enheder, og i år regner Amalie Rosalie med at kunne sende 200.000 enheder ud fra produktionen i Fredericia.

Det er først inden for de seneste år, hun har kunnet trække løn ud af virksomheden. Ikke kun til sig selv, men også til syv medarbejdere.

Hun har stadig ingen mål for, hvad antallet af ansatte eller omsætningen skal lyde på om fem år, ligesom hun heller ikke har ret mange andre planer for fremtiden.

Lige nu består hendes liv af at være mor og at være selvstændig, og så længe hun selv og børnene synes, at hverdagene er sjove, føler Amalie, at hun er lykkedes.