Ivan er én af de sidste mestre af sjældent håndværk

Han er træmand og vild med håndarbejde. Han arbejder som en af Danmarks eneste hjulmagere, men er i gang med at føre faget videre og sikre dets overlevelse.

Et hjul er ikke bare et hjul i værkstedet hos 70-årige Ivan Bak. Der lægges kræfter i hver en detalje, når træet skal formes, slibes, lakeres og kæles for.

- Jeg har altid været træmand, siger Ivan Bak.

Han har kendskab til én anden hjulmager i Danmark, men hos hans kollega kører det dog på det sidste.

- Det gør det ikke for mig, for jeg har planlagt, at jeg bliver 100 år, så der er mange år endnu, siger Ivan Bak, der er i gang med at føre erhvervet videre.

En kærlighed til træ

Det er 50 år siden, at Ivan Bak fra Østbirk ved Horsens kunne kalde sig for snedker. Han holdt særligt af at kræse for håndarbejdet, så da arbejdet udviklede sig til at blive fabriks- og industritekniker, valgte han at skifte retning.

- Man har hver især et interesseområde, man brænder for, og for mig er det at arbejde med træ, siger Ivan Bak.

Ivan Bak er en af landets eneste hjulmagere.
Ivan Bak istandsætter også kareter, som han har en større samling af.
Foto: Emma Rixen Hedegaard

Nu står han i sit eget værksted og laver både små og store hjul til sig selv og til kunder over hele verden.

- Man får en masse kontakter. Ikke lokale, men rundt i hele landet og andre lande fordi vi er så få, siger han.

Han køber blandt andet reservedele i USA og sender færdige hjul til Norge, mens han udveksler erfaringer i Aarhus.

Men da der kun er ham og få andre, kan det også være svært at få sparring, så både dage og nætter kommer indimellem i brug.

- Jeg skulle engang lave nogle specielle hjul, og jeg spekulerede, for det kunne næsten ikke lade sig gøre at samle det. Så vågnede jeg en nat og havde løsningen, og næste dag gik jeg ud og lavede det - og det var sådan, det skulle gøres, siger han.

Et vigtigt fag

I Den Gamle By i Aarhus kører der stadig vogne med træhjul, men det er ikke den eneste grund til, at de er glade for, at det gamle håndværk bliver holdt i gang.

- Vi kan vise håndværket frem, og det viser noget om arbejdsvilkårene, og hvordan de traditionelle håndværk har fungeret. Det er fedt at kunne formidle og forklare, hvordan det hænger sammen, siger Johannes Bengtson Copmann, der er smedeformand i Den Gamle By.

Ivan Bak har selv lavet alle dele til miniature-udgaven af en karet.
Ivan Bak har selv lavet alle dele til miniature-udgaven af en karet.
Foto: Emma Rixen Hedegaard

Der kan også være mange af de ældre teknikker, der med fordel kan videreføres til i dag.

- Meget af det traditionelle håndværk er næsten 100 procent bæredygtigt. Der er meget, der er lavet smart og kan repareres. Det kan nogle andre ting, som vi også kan lære noget af, så hvis man kan finde noget inspiration i de gamle håndværk og føre det op til i dag, så tror jeg, der kunne komme meget godt ud af det, siger Johannes Bengtson Copmann.

Teknikkerne skal videre

Selvom Ivan Bak ikke har planer om at lægge høvlen på hylden lige foreløbig, så har han alligevel lært et par stykker i Den Gamle By op i faget.

- Det er dejligt, at vi kan få videreført nogle af de gamle fag, ellers går det tabt for eftertiden, siger han.

Han selv har lavet både surfboards, miniaturekareter og hjul til en brandslange.

- Der er ikke noget, jeg kan se, at det gad jeg godt, siger han med tasken fuld af oplevelser indenfor faget.

Han har blandt andet lavet hjul til en brandsprøjte i Israel, og nu vil han bare gerne have lov til fortsat at have hænderne på træet.