For ni år siden skulle den dengang 26-årige Kim Hansen træffe et valg.
Han blev få år før udlært som elektriker. Efterfølgende arbejdede han på fuld tid om natten, mens han om dagen stemplede ind som lærervikar på Nordals-Skolen. Men efter få måneder som backup stoppede en fastansat kollega på grund af sygdom.
Da der skulle findes en erstatning, havde Kim Hansen på kort tid gjort sig positivt bemærket. Derfor fik han tilbuddet om at overtage jobbet på trods af sin manglende læreruddannelse.
Tilbuddet betød et farvel til livet som elektriker, og det passede ham rigtig godt.
- At have to fuldtidsjob, og det ene om natten, kunne ikke lade sig gøre. Jeg var dog ikke i tvivl om, hvilken vej jeg ville gå, siger Kim Hansen, der næste år kan fejre 10-års jubilæum som lærer.
Flere som Kim
Lærere uden en læreruddannelse har gennem de seneste år været i stigende kurs. Der er uenighed om, hvor mange der er tale om. Ifølge Styrelsen for IT og Læring steg andelen af lærere med andre uddannelsesbaggrunde i folkeskolerne fra 9 til 12,9 procent mellem skoleåret 2013/2014 og 2020, mens stigningen ifølge Arbejderbevægelsens Erhvervsråd gik fra 10 til 19 procent mellem 2012 og 2022.
Det er ikke hvem som helst, der kan gå ind fra gaden og levere god undervisning
I Sønderborg Kommune var det i 2020 ifølge Styrelsen for IT og Læring 18 procent af lærerne, som ikke havde en læreruddannelse, hvilket gjorde Sønderborg til den kommune i Syd- og Sønderjylland med den største lærermangel.
Andel af ikke-uddannede lærer | Styrelsen for IT og Læring (2020) (procent) | Arbejderbevægelsens Erhvervsråd (2022) (procent) |
---|---|---|
Horsens | 9,1 | 16,8 |
Hedensted | 7,1 | 15,1 |
Vejle | 8,2 | 18,7 |
Kolding | 10 | 15,2 |
Fredericia | 9,6 | 26,3 |
Vejen | 10,8 | 17,9 |
Billund | 6,1 | 17,3 |
Varde | 12,6 | 14,8 |
Esbjerg | 6,5 | 11,9 |
Haderslev | 8,3 | 16,7 |
Aabenraa | 11,2 | 18,7 |
Sønderborg | 18,6 | 20,5 |
Tønder | 7,8 | 22,6 |
På Nordals-Skolen har 4 ud af 25 lærere andre uddannelser, og det skyldes ifølge skoleleder Tine Christensen skolens geografiske placering.
- Vi ligger i et område, som ikke er førstevalget for unge nyuddannede, da vi er langt fra nærmeste uddannelsessted (UC Syd i Haderslev, red.). Derudover er vi også langt fra Sønderborg by, siger hun.
Skolerne skal ifølge folkeskoleloven bestræbe sig på at ansætte lærere med en læreruddannelse. Er det ikke muligt, er det tilladt for skolerne at vælge det bedst mulige alternativ.
Hos Danmarks Lærerforening er man bekymret over udviklingen. Udover Sønderborg mangler der flest læreruddannede på de nordsjællandske og københavnske skoler.
- Det bekymrer os, for når man har en læreruddannelse, har man også de rette forudsætninger for at løse den vigtige opgave, det er at undervise børn og unge, og dermed give dem et godt bidrag til, at de kan komme videre med et forhåbentligt godt liv, fortæller formanden for Arbejds- og Organisationsudvalget i Danmarks Lærerforening, Thomas Andreasen.
Bekymringerne har dog ikke nået den alsiske top. Tine Christensen ser det nemlig ikke som en nødvendighed, at lærerne har en læreruddannelse. I hendes optik er en god lærer fagligt stærk og opdateret på sine stofområder.
Jeg har ikke set nogle børn, der ikke kommer godt ud af det med Kim
En anden vigtig egenskab er evnen til at skabe relationer, og det er ifølge lederen ikke noget, man nødvendigvis er god til, fordi man har taget en læreruddannelse.
Sidstnævnte evne viste sig at være årsagen til, at Kim Hansen kunne få mere ansvar for elevernes læring.
Kender eleverne
På Kim Hansens arm er teksten ’Hala Madrid’ tatoveret. Tatoveringen er en støtte til hans yndlingsfodboldklub, Real Madrid, og den er en god samtalestarter med eleverne.
- De skal altid høre, om jeg så Madrid i weekenden. Det er et nemt emne at komme ind på både for de små og store, siger han.
Kim Hansen har snart 20 års erfaring med at arbejde med børn og unge. Ved siden af jobbet som lærer på Nordals-Skolen er han tilknyttet Ungdomsskolen i Sønderborg. Siden han var 16 år, har han været fodboldtræner i den lokale fodboldklub, Nordals Boldklub.
Derfor kendte han allerede nogle af eleverne, da han begyndte at undervise for snart et årti siden, ligesom han i dag ofte møder nogle af sine nuværende elever udenfor klasselokalerne.
- Det er da klart en kæmpe fordel, for i en fodboldklub ser man jo også, hvordan børn reagerer i medgang og i modgang, fortæller Kim.
Relationen til børnene er også det, som Tine Christensen lægger vægt på, når hun bliver spurgt ind til, hvorfor den tidligere elektriker blev ansat.
- Jeg har ikke set nogle børn, der ikke kommer godt ud af det med Kim. Han når nogle børn, som andre lærere måske kan slå sig lidt på, siger hun.
Kim Hansen underviser i dag i idræt og matematik. Udover at være klasselærer i en femte klasse har han også ført elever i 9. klasse op til eksamen i matematik og undervist børn, der er flygtet fra krigene i Syrien og Ukraine.
Læreruddannede skal udgøre majoriteten
Blandt 25 skoleledere i Syd- og Sønderjylland, som TV SYDi har talt med, er der bred enighed om, at lærerne skal have en læreruddannelse for at levere den bedst mulige undervisning.
- Der findes naturtalenter uden en læreruddannelse, som alligevel formår at stå med karisma og vilje til børnene. Men hvis vi tager de fem procent væk, så vil det alt andet lige være en fordel at have en læreruddannelse, siger distriktsskoleleder på Fjordbakkeskolen i Fredericia Kommune, Jens Baj Madsen.
Professor i pædagogisk psykologi og rektor på Designskolen i Kolding, Lene Tanggaard, mener, det kan give eleverne noget frugtbart at få undervisning fra andre faggrupper. Lærerne skal dog stadig udgøre majoriteten af den samlede lærerstand.
- Vi må helst ikke forhindre andre i at komme ind. På den måde kan vi åbne skolen op mod omverdenen. Men det er lærerne, som ved mest om, hvordan man underviser, og derfor er det også dem, der skal udvikle skolen og professionen, siger hun.
Målt på elevernes karakterer er der ikke stor forskel på, om de undervises af en lærer med eller uden læreruddannelse. Det vurderer professor ved VIVE, Nicolai Kristensen, som i 2019 undersøgte forskellen ved at se på elevernes præstationer i nationale test og afgangseksamenerne i niende klasse.
Dengang lød konklusionen, at uddannede lærere kunne løfte elevernes karakterer med mellem 0,08 og 0,39 karakterpoint i dansk, historie, fysik/kemi, biologi, geografi og idræt.
I de resterende fag var der ikke forskel på elevernes præstationer ud fra, om de blev undervist af en læreruddannet eller ej.
Ifølge professoren kan det være svært at forske på området, fordi flere af de faktorer, der er vigtige hos en lærer, er personbårede. Han mener dog, at man trods den minimale forskel på karaktererne skal passe på med at nedtone vigtigheden af en læreruddannelse.
- Når skolelederen vælger bestemte lærere, som ikke er uddannede, men som de synes godt kan få det store ansvar, så er det fordi, de lærere kan noget andet, og det kan vi ikke nødvendigvis se i data. Det mudrer jo beregningerne, så det ser ud, som om det ikke betyder så meget, siger Nicolai Kristensen.
Investering for livet
Regeringen præsenterede i oktober et nyt folkeskoleudspil. Her åbner den for, at andre faggrupper skal have nemmere adgang til lærerværelserne. Det gør man ved at afskaffe det nuværende krav om, at 95 procent af undervisningstimerne skal varetages af en linjefagsuddannet lærer.
Læreruddannelsen skal stadig være den primære adgangsbillet til at blive folkeskolelærer, selvom regeringen vil åbne skoleporten for andre faggrupper. Spørger man Lene Tanggaard, bør ikke-læreruddannede bygge på med en meritlæreruddannelse, hvis de vil arbejde i folkeskolen.
- Det er ikke hvem som helst, der kan gå ind fra gaden og levere god undervisning. Man kan godt brillere et par dage, men at kende børnene, deres deltagerforudsætninger og centrale begreber i deres fag i kombination med en pædagogisk praksis tager år at lære, siger hun.
Kim Hansen var godt klar over, at det ikke var nok med erfaringen fra boldbanerne for at lykkes som lærer på længere sigt.
Tidligt i sin ansættelse slugte han derfor en kamel, da han sideløbende med sine undervisningstimer læste matematik på fjernstudie for at styrke sig fagligt og didaktisk.
- Det var hårdt, men jeg vidste, at det var en sikring af, at jeg kunne blive ved med at arbejde med det i fremtiden, siger han.
Med 10-årsjubilæet på Nordals-Skolen næste år fortryder han ikke sit fravalg af elektrikerfaget, som han kort tid efter sin uddannelse kvittede til fordel for lærerfaget.
- Jeg har svært ved at forestille mig, at jeg skulle lave noget andet nu, for det er det bedste job, man kan få, konkluderer Kim Hansen.
I sommer blev der i alt optaget 2.253 studerende på læreruddannelserne i hele landet. 243 af dem var på uddannelserne i Haderslev, Fredericia, Esbjerg og Jelling.