Elever undervises i at spotte misinformation på nettet

Det kan være svært at navigere i de store mængder informationer, der er tilgængelig på nettet. Derfor får eleverne på Alssundgymnasie undervisning i netop dette.

110 førsteårselever på Alssundgymnasiet Sønderborg blev i dag undervist i at skelne mellem misinformation og sandhed i nyhedsstrømmen. 

Det er Google og faktatjekmediet TjekDet, der er gået sammen for at sætte fokus på problemstillingen blandt gymnasieelever, for misinformation er en markant udfordring i samfundet, og med de store informationsstrømme kan det være svært at se forskel på misinformation og sandhed. 

På Alssundgymnasiet fik de 110 elever oplæg om betydningen af misinformation samt værktøjer til og praktisk erfaring med at faktatjekke aktuelt indhold på sociale medier. 

Et hav af misinformation

En af eleverne, der sugede viden til sig under oplægget er Kaia Lie, der oplever, at det kan være svært at navigere i clickbait-overskrifter og den store mængde af information på nettet.

- Jeg oplever det rigtig meget, når jeg læser artikler, der dukker op på min mobil, for titlen skal bare fange, fordi ingen læser mere end overskriften, og hvis man så læser artiklen stemmer den ofte ikke helt overens med overskriften, siger hun. 

Fact eller fakta? Det kan være svært at vurdere.
Fact eller fakta? Det kan være svært at vurdere.
Foto: Anne Bolding, TV SYD

For Jesper Vangkilde, der er kommunikationschef for Google i Danmark betød det meget at komme til Sønderborg og uddanne eleverne.

- Det er supervigtigt, at vi er ude og møde de unge i øjenhøjde for at tale om misinformation. De bliver bombarderet med informationer fra morgen til aften, og derfor er det vigtigt at uddanne dem i at skelne sandt og falsk og give dem nogle værktøjer til at kunne navigere i det hav af informationer, de hver dag færdes i, siger han. 

Til gavn for alle 

Kate Fuchs er lærer på Alssundgymnasiet i Sønderborg, og hun glæder sig over, at eleverne får nye værktøjer til at hjælpe dem i hverdagen. 

- Oplægget er enormt vigtigt for at gøre de unge mere kritiske, for det synes jeg ikke de er nok, siger læreren og pointerer, at hun også selv blev udfordret under oplægget.

- Jeg kan også selv lære en masse, og der var flere øvelser i oplægget, hvor jeg selv blev i tvivl og skulle tænke mig om en ekstra gang for at spotte, hvad der var misinformation, siger hun. 

Mere kritisk i fremtid 

Netop øvelserne fik Kaia Lie til at være mere kritisk næste gang hun finder mobilen frem.

- Ungt sind kan nemt manipuleres, så man skal lige huske at træde et skridt tilbage og se tingene objektivt og forsøge at gennemskue hvilken intention, der ligger bag informationen, siger hun. 

Alssundgymnasiet Sønderborg fik efter dagens oplæg også mulighed for et undervisningsforløb baseret på materiale fra TjekDet. Her kan eleverne både teoretisk og praktisk gå i dybden med misinformation, faktatjek og de negative konsekvenser, som misinformation har for samfundet.