Chokoladepåskeæg triller ud ad døren som aldrig før hos de lokale producenter

Historien om påskeægget er oldgammel. I dag er det chokoladepåskeæg, vi giver hinanden påskedag. Pandemien har gjort det mørke, søde og bløde æg populært som aldrig før.

Chokoladeæg er blevet et af påskens stærke symboler. Især børnene har forventninger om, at der er et påskeæg til dem påskemorgen. Måske et af de farvestrålende i pap med slik indeni. Eller også et af chokolade. 

Voksne kan også godt lide den bløde, mørke himmerigsmundfuld. Det vidner i hvert fald det stærkt stigende salg af chokoladepåskeæg i den mere luksuriøse ende om.

Det er anden påske, vi fejrer i coronaens skygge. Og det har ikke gjort interessen for påskeæg mindre. Faktisk har salget af chokoladepåskeæg hos to af de lokale chokoladeproducenter i Sydjylland været stærkt stigende, siden coronapandemien brød ud før påske sidste år.

Blæst bagover

Hos chokoladeproducenten Xocolatl med base i Christiansfeld er de nærmest blæst bagover af den store efterspørgsel på påskeæg.

- Vi har solgt en lille million påskeæg i år. Det er 50 til 60 procent mere, end vi solgte sidste år, som også var et rigtig godt år, hvor påskeomsætningen steg med omkring 30 procent i forhold til 2019. Det er helt vildt, fortæller medindehaver af Xocolatl, Gitte Minck Kohls.

Medindehaver Marianne Ellerkamp fra Oles Chokolade i Kolding har grund til at smile. Hos dem er salget af chokoladepåskeæg strøget i vejret i 2021.
Medindehaver Marianne Ellerkamp fra Oles Chokolade i Kolding har grund til at smile. Hos dem er salget af chokoladepåskeæg strøget i vejret i 2021.
Foto: Oles Chokolade

Hos Oles Chokolade, en lille familieejet chokoladevirksomhed, der har eksisteret siden 1966, og som har til huse i Nørre Bjert ved Kolding, er de normalt ti fuldtidsansatte. Denne påske har de måtte hyre yderligere 12 medarbejdere for at nå at lave de mange bestillinger på chokoladepåskeæg. 

Denne påske triller der nemlig omkring 500.000 chokoladepåskeæg med en vægt på mellem 10 gram og op til 2,5 kilo ud ad døren på fabrikken ved Kolding. 

Det er omkring 12 procent flere end sidste år, som også var et godt år, og hvor påskeomsætningen ifølge medindehaver Carsten Ellerkamp også steg fra året før med omkring syv procent.

Fokus på hjemmeoplevelser

- Vi kan virkelig mærke, at folk opgraderer på hjemmeoplevelser, og her er chokoladepåskeæg oplagte at give til både børn og voksne, fortæller Carsten Ellerkamp og fortsætter:

- Desuden kan vi mærke, at mange virksomheder også tænker på at give deres ansatte en lille påskehilsen, så vi sender også langt flere æg afsted med en hilsen fra arbejdsgivere, end vi har gjort før.

Som medejer af Xocolatl har medejer Gitte Minck Kohls også meget god grund til at være glad. Næsten en million æg er i år trillet ud ad døren hos den lille chokoladefabrikant med base i Christiansfeld.
Som medejer af Xocolatl har medejer Gitte Minck Kohls også meget god grund til at være glad. Næsten en million æg er i år trillet ud ad døren hos den lille chokoladefabrikant med base i Christiansfeld.
Foto: Privat

Nøjagtig samme tendens oplever de i Christiansfeld:

- Der har været et stigende salg online til private, men også til virksomheder og gavefirmaer. Og så har vi mærket, at butikkerne har fået lov at åbne igen kort før påske, så de har her lige før 'deadline' også hentet masser af påskeæg, siger Gitte Minck Kohls, der samtidig fortæller, at hylderne i firmaets tre butikker i henholdsvis Haderslev, København og i Christiansfeld samt på fabrikken samme sted simpelthen er støvsuget for chokoladeæg. 

Fra hønseæg til chokoladeæg

Selvom vi måske synes, at chokoladepåskeæg altid har været her, så er det faktisk forholdsvis nyt set med de historiske briller på.

- Chokoladeæg blev først 'moderne' og en delikatesse, da hønseæg blev for almindelige og kedelige, fordi det begyndte at blive noget, man kunne få hele året, fortæller Caroline Nyvang, der er senior- og traditionsforsker ved Det Kgl. bibliotek.

Overgangen fra hønseæg til chokoladeæg til påske skete lige så stille med industrialiseringen omkring år 1900. Her begyndte man at fremstille små sukkeræg og likøræg, og tendensen tog for alvor fart efter anden verdenskrig: 

Et symbol på liv

- Selvom man fortsat bruger hønseæg i madlavningen til påskefrokosterne og som pynt på påskebordene, og man stadig nogle steder triller påskeæg, så er det chokoladeæg, vi i dag anser for at være de 'rigtige' påskeæg, forklarer Caroline Nyvang og fortsætter: 

- Men i det gamle danske bondesamfund var hønseæg en særlig luksus, som man så frem til at få igen efter en lang vinter. Man havde måske længe kun haft lidt salt flæsk i forrådskammeret, der var lavvande i melsækken og råddent brød i brødkurven, så når vi nåede påske og dermed foråret, så kom æggeproduktion i gang igen, og det var en kærkommen mundfuld protein. Æg var simpelthen lækkert og en udsøgt delikatesse på den tid, fordi det kunne give os ny næring, forklarer traditionsforskeren.

Det med æg til påske har eksisteret i tusindvis af år både som et hedensk og et kristent symbol, hvor ægget symboliserer liv og forårets komme.

Ifølge den bibelske fortælling indtog Jesus den sidste nadver skærtorsdag sammen med sine disciple. Langfredag blev han korsfæstet og begravet. Og to dage senere genopstod han fra de døde – som er det, vi fejrer om søndagen påskedag, hvor det også er traditionen, at vi giver hinanden påskeæg - i dag chokoladepåskeæg.