Flere søgte på træpiller, energiselskaber og MitID i 2022 - men nyt spil tager førstepladsen

Opgørelse over googlesøgninger i 2022 viser de emner, der har fyldt mest for syd- og sønderjyderne det seneste år.

Kalenderen skriver 10. december, og dermed er der blot tre uger tilbage af 2022 - dermed er det også blevet tid for techgiganten Google til at offentliggøre deres liste over de søgeord, der er steget mest i år. 

Med værktøjet Google Trends er det muligt at regionalisere tallene, og dermed se, hvilke søgeord, der er steget mest blandt beboerne i Syddanmark. 

Og ifølge Googles kommunikationschef i Danmark Jesper Vangkilde, kan der være relativt store regionale forskelle i, hvad vi søger mest efter på Google. 

- Det kan eksempelvis være en motorvej, der er til debat eller en sportsstjerne fra en bestemt egn, der kan være blandt de mest stigende regionalt, men ikke nationalt, fortæller han. 

De 25 mest stigende søgeord på Google i Syddanmark i 2022:

  1. Wordle - er steget med 2.900%

  2. Ukraine - er steget med 1.150%

  3. Mitid - er steget med 950%

  4. Mit id - er steget med 450%

  5. Norlys - er steget med 400%

  6. Tour de France - er steget med 350%

  7. Kalender 2022 - er steget med 300%

  8. E boks - er steget med 300%

  9. Træpiller - er steget med 300%

  10. Energi Fyn - er steget med 200%

  11. Jyllands Posten - er steget med 200%

  12. Ewii - er steget med 160%

  13. Pillemadsen - er steget med 140%

  14. Ryanair - er steget med 140%

  15. E boks privat - er steget med 120%

  16. Billund Lufthavn - er steget med 110%

  17. Sunweb - er steget 110%

  18. Momondo - er steget 110%

  19. Billed Bladet - er steget 100%

  20. Krydsord - er steget 80%

  21. Slope - er steget 70%

  22. Ordbogen - er steget 70%

  23. Ekstra Bladet - er steget 60%

  24. Drev - er steget 60%

  25. Spies - er steget 60%

Kilde: Google Trends

Jesper Vangkilde understreger, at listen viser de søgeord, som har oplevet den procentvis største stigning i år, og altså ikke de ord, der er søgt flest gange. 

- Det er altid de samme søgeord, der er de mest søgte på ren volumen. Det er ting som TV2, oversæt, Facebook og så videre, og den liste offentliggør vi ikke, fordi den ikke siger ret meget om året, der er gået, forklarer han.

Man kan undre sig over, at Wordle ligger øverst på listen. Men ifølge Jesper Vangkilde, så har spillet, der udkom i 2022 og går ud på at gætte specifikke ord, ligget i toppen for hele landet. 

Ikke alt fortæller om tendenser

Selvom der kan udledes meget om året der gik fra de mest stigende søgeord, så gælder det ikke alle ord på listen. 

Derfor renser Google også altid deres nationale liste for såkaldte navigationssøgninger og årstalssøgninger inden de udgiver den. Den regionale liste er trukket direkte fra systemet, og er derfor ikke renset. 

- Navigationssøgninger er de søgninger, der skal lede folk ind på en side. Eksempelvis, hvis man søger TV SYD eller Jyllands Posten for at komme ind på siden og læse nyhederne, forklarer Jesper Vangkilde og fortsætter:

- Årstalssøgninger er dem, der naturligt stiger, fordi vi har ramt et nyt år. Det kan eksempelvis være søgeord som Royal Run 2022 eller bare kalender 2022. Det er der naturligt flere der har søgt på i år fremfor sidste år. 

Ved første øjekast på den regionale liste for Syddanmark, er det særligt søgeordene Ukraine, MitID og de mange energiselskaber, der springer i øjnene på Jesper Vangkilde. 

Ifølge ham, kan de alle være eksempler på, at det der har fyldt mest for borgerne i 2022 er krigen og klimakrisen.

Og selvom MitID egentlig er at karakterisere som en navigationssøgning og dermed ville være blevet sorteret fra på de officielle lister, så mener Jesper Vangkilde alligevel, at det viser, at MitID har været et samtaleemne i år. 

- Et af de spørgsmål, der har oplevet den største stigning i søgninger på landsplan i år er: Hvorfor virker MitID ikke? Og det kan jo tyde på, at der er mange, der har haft problemer med det, siger han.