Unge taler grimt bag skærmen: - Fuck, du er lort, din idiot

Når et barn bevæger sig ind i et onlinespil, er det ikke længere kun et børneunivers. Her kan sproget været direkte, råt og krænkende – og det kan ramme selvværdet, selvom der er en skærm imellem.

’Fuck, du er lort, din idiot’ og ’du spiller som en bøsserøv’.

Det er to sætninger, der kunne blive sagt på en fodboldbane, hvis kampen går vildt for sig.

Det er også sætninger, der kunne blive sagt gennem et headset i et spil Fortnite og Counter-Strike, hvis computerspillet ikke går som planlagt.

Sproget i gaming- og computeruniverset kan være rigtig hårdt, og sprogbruget kan virke stødende eller krænkende – især for et barn, fortæller Sanne Lind, der børnefaglig konsulent hos Børns Vilkår.

- Det er en ’ansigtsløs’ kommunikation, som foregår over nettet. Derfor kan sproget komme hårdere til udtryk, fordi man ikke kan afkode hinanden, siger hun. 

En anden verden

Tonen i computerspillene kan være humoristisk og legende, og det går for det meste godt. Men den kan også være voldsom og til tider ondskabsfuld.

Forskellen på den virkelige og virtuelle verden er stor, men hvis man sidder ved skærmen og bliver kaldt for en ’stor idiot’, så er det ligegyldigt, at der er en skærm mellem to personer.  

- Det kan ramme næsten endnu hårdere, når man bliver kaldt grimme ting online, siger Sanne Lind.  

quote

Det kan ramme næsten endnu hårdere, når man bliver kaldt grimme ting online.

Sanne Lind, Børns Vilkår

Forskellen på den førnævnte fodboldbane og så den digitale arena er, at der på sidelinjen ofte står voksne og hjælper til, og som overvåger sprogbruget og adfærden. Det gør der ikke altid i spiluniverserne, når der bliver brugt bandeord og talt grimt til hinanden. 

Det er det billede, som Christian Mogensen, der er seniorkonsulent hos Center for Digital Pædagogik, ofte bruger, når han skal forklare forældre, hvorfor tonen på nettet kan være så hård.

- En af grundene til, at den digitale arena kan blive så voldsom, er, at der ikke er nogen voksne, og så går der ’Fluernes Herre’ i den, siger han.

Gaming og online-spil er blevet en større del af mange børns hverdag, men både Sanne Lind og Christian Mogensen oplever, at forældre har svært ved at forstå, hvordan de skal forholde sig til ungernes digitale leg.

- Der er forskel på at sige: 'Fuck, jeg tabte' og at sige: 'Fuck dig, det er din skyld, vi tabte'. Vi skal som voksne arbejde hen imod, at vores børn har et ordentligt sprog, men der er stor forskel på, hvornår det er vigtigt at gribe ind, siger Sanne Lind.

Den gode samtale:

Det, at snakke sammen i et computerspil online, er ofte en positiv oplevelse.

Selvom der er mange historier om den hårde tone på nettet, så gør Sanne Lind opmærksom på, at der kan komme flere gode ting ud af at snakke med andre online.

Spillet kan være et frirum for især unge drenge til at snakke om ting, som man ikke føler sig tryg ved at tale om ansigt til ansigt.

- Nogle gange kan man få snakket om nogle andre ting, fordi det kan være befriende ikke at sidde ansigt til ansigt og snakke. I stedet har man spillet imellem sig, som man er optaget af, men samtidig får man snakket om alle mulige andre sjove, personlige og følsomme ting, siger Sanne Lind.

Samtalerne i spillet udvikler også nogle sociale kompetencer, og det kan have en positiv udvikling af ens sprog – specielt fremmedsprog som engelsk. Det oplevede Peter Jakobsen fra ’Tæv Din Teenager blandt andet, da hans søn pludselig snakkede engelsk i Fortnite.

Frustrationer kommer ud

Det er helt normalt, at man kommer med umiddelbare reaktioner, når man spiller spil som Fortnite, Counter-Strike eller FIFA.

- Når man sidder i et spil, så er man meget optaget af spillet, fordi man sidder i en konkurrencesituation. Der er noget på spil, siger Sanne Lind.

Ifølge Christian Mogensen er der forskel på aggression og frustration, når et barn sidder ved computeren og fyrer skældsord af. Når der er tale om konkurrence, så er det ofte frustrationer, der kommer til udtryk.  

Forældre fra denne sæson af 'Tæv Din Teenager' læser grimme beskeder, som kendte, danske youtubere har fået. 

Men det er også her, hvor skillelinjerne, mellem hvad der er okay og ikke okay, begynder at blive blandet sammen. Èn ting er at blive frustreret. En anden er at lade sin frustration gå ud over andre online.

- Jeg synes, at vi som forældre må acceptere, at der er meget på spil, når de spiller. At der kan komme frustrationsord. Vi skal skelne, om man siger det som ærgrelse over sig selv, eller det bliver sagt til et andet menneske, siger Sanne Lind.

Hos Børns Vilkår har de oplevet, at børn og unge ringer ind og fortæller, at de er blevet kaldt ubehagelige ting inde i et spil.

quote

Jeg synes, at vi som forældre må acceptere, at der er meget på spil, når de spiller. At der kan komme frustrationsord. 

Sanne Lind, Børns Vilkår

Det kan i sig selv virke voldsomt, men det kan blive meget personligt at blive kaldt ’idiot’. Det sker også, at man bliver kritiseret eller hånet for sine evner i spillet.

- Børn bliver virkelig kede af det, og det kan påvirke deres selvværd. Man vil rigtig gerne slå igennem i det spil, som man gerne vil være en del af, og som er en vigtig del af ens legearena, så det betyder rigtig meget, siger Sanne Lind.

Og når det sker, så er det, at man som forælder skal skære igennem, mener hun.

Snak om sproget

Det er forskelligt, hvilke grænser forældre sætter, når det kommer til sprogbruget indenfor hjemmets fire vægge.

Gode råd om sprog i onlinespil:

Hvis du som forælder er I tvivl om, hvor du skal sætte grænsen i forhold til sprogbruget, når dit barn spiller computer online, så giver Sanne Lind tre råd til at blive klogere: 

Få åbnet døren:

Hold døren åben og lyt efter, hvad der foregår inde på værelset - og skrid ind, hvis det er nødvendigt

Engager dig i spillet:

Interesser dig for spillet, og spørg ind til det, der foregår.

Spil sammen:

Forsøg at spille sammen og fornem tonen i spillet. Så kan du bedre snakke med om sproget i spillet og blive klogere på, hvor du vil trække din grænse for sprogbruget.

Christian Mogensen gør det også klart, at det er forældrene, der skal sætte grænserne. Men det kræver også en indsats fra forældrene, hvor de også forsøger at involvere sig i den spilverden, hvor deres børn og unge færdes.

- Det handler om ikke at overvåge børnene, men lave en kultur, hvor man kan snakke om, hvad er der sket i dag online. På samme måde som man snakker om skolen. Ungerne skal heller ikke pakkes ind i vat, de skal ud og opleve verden. Men de skal kunne komme til forældrene og snakke om det, uden at der bliver løftet en pegefinger om ikke at spille computer, siger Christian Mogensen.