Vil ikke udelukke bro fra Juelsminde

Transportministeren vil ikke på forhånd udelukke, at der i fremtiden skal bygges en bro mellem Bogens og Juelsminde. Den koster kun det halve af, hvad en bro fra Aarhus til Sjælland vil koste.

En bro fra Juelsminde til Fyn - med direkte vej til Odense - vil kappe en time af transporttiden mellem landets næststørste og største by. Og den vil kunne gøre den såkaldte time-model mellem København, Odense, Aarhus og Aalborg til virkelighed.

Timemodellen er målsætningen om, at køretiden mellem de fire største byer hjøst må være en time mellem hver af byerne.

Flere løsninger

Transportministeriet har i en redegørelse holdt forskellige modeller op mod hinanden. En bro mellem Aarhus og Sjællands Odde (via Samsø) vil koste 100 mia. kr. og give en rejsetid mellem hovedstaden og Aarhus på 57 minutter.

En bro fra Juelsminde til Bogense (og veje til Horsens og Odense) vil koste det halve - og give en rejsetid på samme strækning på en time og 35 minutter.

Kapacitets-problemer

Transportminister Hans Chr. Schmidt (V) tror, at der kommer en Kattegatforbindelse via Samsø på et tidspunkt. Alligevel udelukker han ikke, at der også kan etableres en broforbindelse mellem Juelsminde og Bogense.

- Vi har store kapacitetsproblemer på Vejle Fjordbroen, og selv om vi får en Kattegat-forbindelse, vil en kæmpe del af trafikken stadig trække ned over Jylland, der har 70 pct. af industriproduktionen. Vi bliver mere mobile, mere globaliserede og besøger hinanden mere. Intet signalerer, at vi skulle få mindre trafik i fremtiden, siger han.

Biler og tog

Han foretrækker en kombineret tog- og vejbro mellem Jylland og Fyn, selv om en ren togbro til højhastighedstog er 13 mia. kr. billigere.

Løsningen med en bro mellem Juelsminde og Bogense blev tidligere lanceret som alternativ til en tredje bro over Lillebælt.