Gamle valgplakater får nyt liv

Her i Hedenstedfirmaet Relife Studio omdannes brugte valgplakater til lamper. Foto: Christine Hansson, Relife Studio
Udgivet
Artiklen er mere end 30 dage gammel

Virksomheden Relife Studio ønsker at inspirere politikerne til at købe deres valgplakater i et materiale, så de kan genanvendes til for eksempel lamper.

Selvom valgkampen er slut og stemmerne talt op, er det ikke enden for valgplakaterne. I hvert fald ikke hvis de har hængt i lygtepælene i Hedensted Kommune.

Kommunen har nemlig indgået et samarbejde med den lokale virksomhed Relife Studio, der siden 2020 har lavet blandt andet designerlamper ud af skrottet bølgepap.

Nu udvides materialesamlingen, så det ikke alene er bølgepap, virksomheden kan bruge til sin produktion af lamper, men også kanalplast fra valgplakater.

Vi skal bruge de ressourcer, vi har, bedst muligt.

Andreas Petersen, medejer af Relife Studio, Hedensted

Og ifølge Andreas Petersen, der ejer Relife Studio sammen med sin partner Christine Hansson, giver det god mening at genanvende netop valgplakater.

- Valgplakater er på mange måder et udskældt produkt, som mange mener er et kæmpe miljøsvineri. Det er bare ikke helt rigtigt, så længe de laves af et produkt, der kan genanvendes. Derfor er det fuldstændig vanvittigt at brænde et materiale af, der har en god genanvendelseseffekt, siger han.

Ikke nødvendigvis et miljøsvineri

Andreas Petersen fortæller, at der findes tre typer af valgplakater. Det er desværre kun de valgplakater, der er trykt direkte på såkaldt kanalplast, der kan genanvendes, da det er et "rent produkt", som han kalder det.

Derfor opfordrer Relife Studio landets politikere til at købe deres valgplakater i en ren form, for så er det ikke et så stort et miljøsvineri, som det bliver gjort til. Det sparer kommunerne også penge på i sidste ende.

- Kommunerne plejer at give penge for at komme af med deres kanalplast, og vi skal ikke have noget for det, så man kan sige, at det vinder vi alle sammen på - også borgeren, siger Andreas Petersen.

Denne valgplakat er en af de mange, som Hedensted Kommunes nuværende borgmester Kasper Glyngø (A) har givet til Relife Studio. Foto: Christine Hansson, Relife Studio

I Hedensted Kommune ser de da også positivt på samarbejdet med Relife Studio. Et samarbejde der taler ind i kommunens mantra om at genbruge og upcycle mest muligt.

- Vi har meget fokus på, at folk i det private skal genbruge eller få mest muligt til genanvendelse, og det samme gør vi nu i en større skala, når vi i samarbejde med Relife Studio upcycler og skaber nye produkter af valgplakater, hvis liv ellers var slut, siger Morten Christensen, Erhvervskontakt i Hedensted Kommune.

De første lamper er i produktion

For virksomheden betyder det meget at kunne hjælpe til i kampen mod ressourcespild.

- Vi ønsker at kunne finde nogle materialer, som i alle andres øjne er et affaldsprodukt. Vi lever i en verden, hvor vi har et kæmpe overforbrug, så derfor er det vigtigt for os at kunne inspirere andre til at genanvende sit affald på den ene eller anden måde. Vi skal bruge de ressourcer, vi har, bedst muligt, siger Andreas Petersen.

Derfor er Relife Studio også så småt begyndt på at producere de første lamper af kanalplast fra valgplakater, da virksomheden har en stor bunke kasserede valgplakater liggende.

Andreas Petersen forventer dog ikke, at man har nok valgplakater til folketingsvalget i 2023, som det ser ud på nuværende tidspunkt, selvom der er friske forsyninger på vej inden for få uger.

- Vi har det, vi har. Vi kommer ikke til at købe flere materialer ind, hvis vi løber tør. Ellers må vi finde nogle andre materialer, som egner sig i lige så høj grad som kanalplast og bølgepap gør, siger han.

Relife Studio har tidligere lavet sine lamper udelukkende af bølgepap, da lyset nemt kan komme ud af pappets små kanaler, samtidigt med at det giver et skarpt lys uden at blænde folk. Foto: Christine Hansson, Relife Studio

Flere samarbejder i støbeskeen

Noget kunne da godt tyde på, at der er flere valgplakater på vej, som ikke nødvendigvis har noget med Hedensted Kommune at gøre.

Andreas Petersen fortæller, at virksomheden har fået direkte henvendelser fra politikere, som har spurgt, om de må levere deres plakater hos dem.

Det rygtes nemlig hurtigt, at valgplakaterne kan få gavn hos Relife Studio, og derfor er virksomheden også blevet kontaktet af andre kommuner end Hedensted.

Der går op til 35 valgplakater på én lampe. Foto: Kolorit Media

Samarbejdet mellem Hedensted Kommune og Relife Studio fungerer på den måde, at det er kommunen, der står for kommunikationen til politikerne, så de ved, hvor de kan stille deres valgplakater på genbrugsstationerne.

Derefter samler kommunen valgplakaterne ind, og de sorteres efter type. Slutteligt modtager Relife Studio plakaterne, som så skæres i en masse forskellige former til lamper, pindeholdere og vaser.

Sjælden sygdom gør hendes liv til et helvede, men en anonym donation på 20 millioner giver håb

Stine Olesen fra Horne fik allerede de første symptomer som 13 årig. Foto: Ole Møller, TV SYD
Udgivet

Stine Olesen fra Horne lider af den alvorlige bindevævssygdom MCTD. Den rammer især yngre kvinder og er svær at behandle, fordi der mangler viden om sygdommen.

De første symptomer dukkede allerede op, da hun var 13 år. Hun kunne mærke, at der var noget galt, men lægerne mente ikke, at det var noget alvorligt.

I dag er Stine Olesen 44 år og er en af de godt 200 danskere, der dagligt lever med sygdommen MCTD (Mixed Connective Tissue Disease).

Stine Olesen bruger meget tid sammen med sin hest Guapo. Foto: Ole Møller, TV SYD

- Det er forfærdeligt. Det er som at bestige Mount Everest hver eneste dag, fortæller hun.

Mange forskellige symptoner

Sygdommen er en autoimmun bindevævssygdom, der når den er værst, kan have stor indflydelse på livskvaliteten hos de patienter, der er ramt.

Det har det også for Stine Olesen.

- Jeg bliver hurtigt træt og har ondt i alle de store led. Knæ, albuer, bækken. Samtidig angriber sygdommen også mine indre organer. Det kan være leveren. Det kan være hjertet, siger Stine Olesen.

13 år før diagnose

Det tog 13 år, før lægerne fandt frem til, at Stine Olesen var en af de få danskere, som lider af sygdommen. Diagnosen blev først stillet, da hun som 26-årig var gravid og blev alvorlig syg.

To år senere blev hun førtidspensionist som 28-årig.

Flest kvinder

Det er især kvinder i 20'erne og 30'erne, der bliver ramt af sygdommen og behandlingsmulighederne er i dag begrænsede, oplyser Gigtforeningen.

Derfor er der også stor glæde over, at der nu er dukket uventet økonomisk hjælp op på 20 millioner kroner, der udelukkende skal gå til at blive klogere på MCTD.

Overlæge Karen Schreiber skal lede forskningen i MCTD. Foto: Ole Møller, TV SYD

Anonym giver

Pengene kommer fra en anonym giver, der har ønsket, at alle pengene skal gå til forskning i netop den sygdom.

- Det er en helt unik mulighed for, at vi kan gøre en forskel for patienterne. Vi kan sætte os sammen og blive klogere på, hvordan vi bliver hurtigere til at stille diagnosen, og hvordan vi kan behandle de patienter, der har sygdommen, siger Karen Schreiber, der er leder af forskningsafdelingen på Dansk Gigthospital i Sønderborg.

Mange af patienterne med MCTD lider også af hvide fingre og hævede led. Foto: Ole Møller, TV SYD

Et håb er tændt

De 20 millioner kroner er den største donation, som Gigtforeningen nogensinde har modtaget, og Karen Schreiber tror på, at det kommer til at gøre en forskel for helbredet og livskvaliteten hos en overset patientgruppe.

Det håb er nu også blevet vækket hos Stine Olesen som dagligt døjer med træthed og stort set har smerter hele tiden.

- Den her donation er ligesom det mirakel, man har ventet på. Jeg vil så gerne takke den, der har givet pengene Jeg ved godt, at jeg ikke bliver helbredt i dag eller i morgen. Men bare det, at man nu kan komme et skridt videre, siger Stine Olesen.

Mand kom til at købe en øl til 6.000 kroner

Kay-Verner Christiansen (tv) får her overrakt skattekisten med den kostbare øl. Foto: Frisk Bryg
Udgivet

Et lille iværksætterfirma fra Aabenraa har netop haft release på deres nye øl. Den første aftapning blev solgt for 6.000 kroner på en auktion.

Du kan købe tre kasser Slots øl ved Fleggaard for 160 kroner, eller du kan købe en enkelt flaske øl for 6.000 kroner.

Kay-Verner Christiansen fra Korsør valgte det sidste, da han for nylig var med til lanceringen af en ny øl hos Frisk Bryg i Aabenraa.

Her blev den allerførste flaske med stempel nummer '1' på etiketten sat på auktion.

- Jeg blev nok revet lidt med af stemningen på auktionen. Samtidig kunne jeg mærke, at de andre bydere var ved at blive møre, fortæller Kay-Verner Christiansen.

Den nye øl er inspireret af en vikingeskat, der er fundet i Bjerndrup. Foto: Frisk Bryg

Kom i en skattekiste

Den sønderjyske øl, som nu står på en hylde i Korsør, har navnet Thorvigs Mjølner og er inspireret af en vikingeskat, der i 2019 blev fundet i nærheden af Bjerndrup tæt ved Aabenraa.

Derfor fulgte der også en skattekiste, to ekstra øl, en vikingekniv, en økse og nogle sølvmønter med i købet.

Og det var nok også derfor, at prisen blev hele 6.000 kroner.

- Jeg har altid interesseret mig for historie og har en særlig forkærlighed for Sønderjylland. Samtidig samler jeg på øletiketter, så det er helt perfekt, siger Kay-Verner Christiansen.

Et samlerkøb

Hvad der nu skal ske med den kostbare øl, har Kay-Verner Christiansen ikke besluttet.

Men den skal i hvert fald ikke drikkes.

- Jeg ved jo godt, at den ikke er pengene værd, men når man er samler, er det ikke altid, at fornuften den sejrer, erkender han.

Ikke den første dyre øl

Frisk Bryg er et forholdsvis nystartet bryghus, der godt kan lide at gøre lidt ekstra ud af lanceringen af en ny øltype.

Ved en tidligere auktion i Aarhus solgte de førsteudgaven af øllen Sloe Death for 3.500 kroner.

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden og analysere statistik. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Du kan altid ændre dit samtykke. Klik på detaljer, hvis du vil vide mere.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Statistikcookies

Statistikcookies hjælper os med at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, så vi kan forbedre den. Vi forsøger at minimere brugen af eksterne tjenester og sikrer, at dine data anonymiseres så vidt muligt.

Navn Udbyder
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_cbt Chartbeat
_v__cb_cp_expires Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
Chartbeat
_cb Chartbeat
userId tvsyd.dk
_chartbeat4_expires Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
ebx_webtag_ Echobox

Nødvendige cookies

Disse cookies er essentielle for at vores hjemmeside fungerer korrekt. De sikrer grundlæggende funktioner. Uden disse cookies ville siden ikke kunne fungere optimalt.

Navn Udbyder
visitedPagesV2 tvsyd.dk
recencyLastVisitV2 tvsyd.dk
visitHistoryFrequencyV2 tvsyd.dk
__whplayCrate tvsyd.dk
__whseenVerticalVideosCrate tvsyd.dk
CookieConsent tvsyd.dk
frequencyCategoryV2 tvsyd.dk
recencyCategoryV2 tvsyd.dk

Funktionelle cookies

Funktionelle cookies giver os mulighed for at huske dine præferencer og forbedre din brugeroplevelse. Disse cookies er ikke strengt nødvendige, men de gør din oplevelse mere personlig og problemfri.

Navn Udbyder
csrftoken instagram.com
lidc LinkedIn
bscookie LinkedIn
li_gc LinkedIn
csrftoken instagram.com
bcookie LinkedIn
JSESSIONID LinkedIn
lang LinkedIn
lang LinkedIn
LAST_RESULT_ENTRY_KEY YouTube
tableau_locale public.tableau.com
tableau_public_negotiated_locale public.tableau.com

Præference-cookies

Præference-cookies husker dine valg, så vi kan tilpasse hjemmesiden efter dine behov. Disse cookies sikrer, at du får en mere personlig oplevelse ved hvert besøg.

Navn Udbyder
NID Google

Markedsføringscookies

Vi anvender ikke selv markedsføringscookies, men vi har valgt at kategorisere en række cookies, som eksterne partnere sætter, som netop markedsføringscookies for at gøre dig som bruger opmærksomme på dem. Vi anvender kun eksternt indhold når det er vores vurdering, at det løfter kvaliteten af vores journalistik eller at det er bydende nødvendigt.

Navn Udbyder
sp_landing spotify.com
sp_t spotify.com