Hver eneste morgen sætter Anni Ek sig i bilen for at køre sine to døtre en ganske kort tur: Fra hjemmet lidt udenfor Thyregod og ind til Thyregod Skole. Og når de skal hjem, henter hun dem i bil igen.
Anni Ek bruger meget tid på at hente og bringe sine børn til både skole og fritidsaktiviteter. Hun ville ellers gerne sende døtrene, som går i femte og niende klasse, af sted på cykel.
Jeg ville gerne give dem den gode vane at vælge cyklen. i stedet for bilen
- Jeg ville gerne give dem den gode vane at vælge cyklen i stedet for bilen, siger hun.
Men hun tør ikke sende døtrene ud på Vesterlundvej udenfor Thyregod på cykel.
- Vejen er simpelthen for farlig, siger Anni Ek.
Frygter ulykker
Anni Ek er ikke den eneste forælder, der ikke vil lade børn cykle på Vesterlundvej.
Et par kilometer længere væk, i landsbyen Vesterlund, har Gitte Jessen også brugt år på at køre sine - nu voksne - børn til alt.
- Jeg har kørt en del med dem i forbindelse med fritidsaktiviteter. Vesterlundvej er for farlig for mindre børn at cykle på. Jeg frygter, at der en dag er en, der bliver kørt over, siger Gitte Jessen.
Der opstår tit farlige situationer, når der både er en cyklist og en modkørende bil.
- Det er jo ikke en bred vej. Man kan ikke passere en cykel og en bil på samme tid, så der opstår tit hårde opbremsninger og farlige situationer, når der både er en cyklist og en modkørende bil, siger Gitte Jessen.
Stik mod mål om at få folk til at cykle
Hun ærgrer sig over de konsekvenser, det kan få, at hendes børn ikke får cyklen ind som en naturlig del af dagligdagen:
- Det betyder jo, at mine børn ikke vænner sig til, at cyklen kan være et transportmiddel. Det gør jo noget i forhold til de vaner, man får som voksen, siger hun.
Gode vaner grundlægges allerede i barndommen.
Og dermed rammer hun direkte ned i kernen af Vejle Kommunes ambitioner om at få folk til at cykle:
- Selvtransporterende børn og sikkerheden omkring skolerne er af allerhøjeste prioritet i Vejle Kommunes Trafikplan, skriver kommunen på sin hjemmeside, og i sin trafiksikkerhedsplan slår kommunen fast, at "gode trafikvaner grundlægges allerede i barndommen.
Enig i at vejen er farlig
At vejen mellem Vesterlund og Thyregod er farlig, er Vejle Kommune faktisk enig i.
Kommunen har kategoriseret Vesterlundvej som en “særligt farlig skolevej”. Det betyder, at børn kan få gratis buskort til skole, hvis cykelruten går ad Vesterlundvej.
Vi har en kilometer ind til byskiltet, så de kunne fint cykle.
- I og med det er en trafikfarlig vej, har vi jo den mulighed, at vi kan lade dem køre med skolebus, men den mulighed har vi jo ikke, når det gælder fritidsaktiviteter, og da man skal med skolebussen allerede klokken syv om morgenen, så er det, man nogle gange vælger nogle andre alternativer, siger Anni Ek.
Og det ærgrer hende:
- Vi har en kilometer ind til byskiltet herfra, så de kunne jo fint cykle. Og når man har så meget fokus på sundhed i dag, så ville det da også være det bedste at sætte sine børn på en cykel, hvis muligheden var der, siger Anni Ek.
Ikke engang striber bliver prioriteret
Manglen på en sikker cykelsti fra Vesterlund til Thyregod har i årevis stået højt på Thyregod Vester Lokalråds dagsorden.
- Vesterlundvej er en trafikeret vej, som mange cykler på, fortæller næstformand i Thyregod Vester Lokalråd, Jean Darly.
- Det første stykke af vejen - ned forbi præstegården - har mange sving, og det er især det her farlige stykke vej, vi ønsker en rigtig cykelsti på. Ellers er vi sådan set tilfredse med blot at få cykelstriber på det lige stykke af vejen, og det koster ikke meget at lave, siger han.
Men selvom det farlige stykke vej længe har stået højt på kommunens prioriteringsliste, så er der endnu ikke sat penge af til hverken cykelsti eller -striber.
Ønsker for 541 millioner
Ønskelisten over cykelstier er lang i Vejle Kommune.
På den seneste liste står der 70 forskellige strækninger, som burde have en cykelsti. Samlet vurderer forvaltningen, at der er projekter til en værdi af 541 millioner kroner på listen.
Det er ikke fordi, vi ikke vil lave flere cykelstier, og vi har faktisk også råd til det, men anlægsloftet er i vejen.
- Det her er et tema hver eneste gang, vi har et møde i lokalområderne. Og det er ikke fordi, vi ikke gerne vil lave flere cykelstier, siger medlem af Teknisk Udvalg for Dansk Folkeparti i Vejle Kommune, Svend Erik Nielsen.
- Og vi har faktisk også råd til det, men det er anlægsloftet og de politiske prioriteringer, der står i vejen, siger han.
Vi kan hvis vi vil
Det er dog ikke en holdning, byrådsmedlem Lone Myrhøj, SF, er enig i:
Hvis man kigger vores anlægsbudgetter igennem, er der masser af penge, der kan omprioriteres.
- Hvis man kigger vores anlægsbudgetter igennem, er der masser af penge, der kan omprioriteres, siger Lone Myrhøj.
- Det her er 100 procent et spørgsmål om prioritering. Hvis vi ville have cykelstier og sikre veje i Vejle Kommune, så kunne vi bare lave det, siger Lone Myrhøj.
Hun slår fast, at bedre forhold for cyklister står højt på partiets dagsorden op til kommunalvalget.
Lang vej i mål
Vejle Kommune har ellers et mål om at være “Danmarks bedste cykelkommune”.
I projektet “Vejle i førertrøjen - Danmarks bedste cykelkommune” beskriver kommunen, hvordan den har potentiale til at blive “et af Nordeuropas bedste områder for cykling”.
Kommunen satser på fire ben: racercyklisme, mountainbike, turcyklisme og hverdagscyklisme.
Men når det gælder hverdagscyklismen, så er der altså lang vej i mål.
I 2022 er der afsat ti millioner kroner til nye cykelstier. Halvdelen er penge, som en række partier netop har forhandlet sig frem til under forhandlingerne om budget for 2022.